Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
Texto Completo: | https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/326 |
Resumo: | AbstractThis article aims to present the trajectory and some results of three surveys carried out on the master's program in post-graduate studies in mathematics of Bandeirante University of Sao Paulo (Brazil). The research aimed to verify the possibility of common interaction between people with some type of sensory impairment (in this case, deaf and blind) and people with no limitations on the virtual learning environment (VLE) – Moodle –, which was adapted to become accessible. After the application of some phases and (re)designing the environment, some math problems were applied. Later, data was collected, and with the forum we found out that blind, deaf and those students who do not have any sensory limitations have used the same VLE, establishing that our common goal has been reached.Keywords: Distance Education. Virtual learning environment. Special needs education. Job market. |
id |
ABED-1_d9d1c8839f27dee5a355ca28777eb473 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/326 |
network_acronym_str |
ABED-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
repository_id_str |
|
spelling |
Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática InclusivoAbstractThis article aims to present the trajectory and some results of three surveys carried out on the master's program in post-graduate studies in mathematics of Bandeirante University of Sao Paulo (Brazil). The research aimed to verify the possibility of common interaction between people with some type of sensory impairment (in this case, deaf and blind) and people with no limitations on the virtual learning environment (VLE) – Moodle –, which was adapted to become accessible. After the application of some phases and (re)designing the environment, some math problems were applied. Later, data was collected, and with the forum we found out that blind, deaf and those students who do not have any sensory limitations have used the same VLE, establishing that our common goal has been reached.Keywords: Distance Education. Virtual learning environment. Special needs education. Job market. ResumenEste artículo tiene como objetivo presentar la trayectoria y algunos resultados de tres encuestas realizadas del programa de maestría en estudios de postgrado en educación matemática Bandeirante de la Universidad de Sao Paulo (Brasil). La investigación tuvo como objetivo verificar la posibilidad de interacción común entre las personas con algún tipo de discapacidad sensorial (en nuestro caso, sordos y ciegos) y personas sin limitaciones en el entorno de aprendizaje virtual (VLE) Moodle, que se adaptó debidamente para sean accesibles. Después de la aplicación de alguna de las fases y la realización de entorno de diseño (re), aplicar un poco de problemas matemáticos y tras la finalización de la recolección de datos, utilizando la herramienta de foro de discusión, se encontró que era posible que las personas que son ciegos, sordos y los que no tienen limitaciones sensoriales hacen uso de la misma AVA, estableciendo así que nuestro objetivo común ha sido alcanzado. Palabras clave: Educación a distancia. Entornos virtuales de aprendizaje. Necesidades educativas especiales.O presente artigo tem como finalidade apresentar a trajetória e alguns resultados de três pesquisas de mestrado desenvolvidas no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Matemática da Universidade Bandeirante de São Paulo (Brasil). As pesquisas tinham como objetivo comum verificar a possibilidade de interação entre pessoas com algum tipo de limitação sensorial (em nosso caso, surdos e cegos) e pessoas que não possuíam limitações no ambiente virtual de aprendizagem (AVA) Moodle, que foi devidamente adaptado para se tornar acessível. Após a aplicação de algumas fases e da realização de (re)designs do ambiente, aplicamos alguns problemas matemáticos; depois disso, realizamos coleta de dados; com a ferramenta Fórum de discussão, pudemos constatar que foi possível que pessoas cegas, surdas e aquelas que não apresentaram limitações sensoriais fizessem uso do mesmo AVA, estabelecendo assim, que nosso objetivo comum foi alcançado. Palavras-chave: Educação a distância. Ambiente virtual de aprendizagem. Necessidades educacionais especiais. Inserção no mercado de trabalho.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2019-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/32610.17143/rbaad.v18i1.326Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 18 n. 1 (2019); 191806-13622359-0343reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/326/315PTCopyright (c) 2019 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Carlos Eduardo Rocha dosFernandes, Solange2019-10-26T01:02:19Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/326Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2019-10-26T01:02:19Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo |
title |
Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo |
spellingShingle |
Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo Santos, Carlos Eduardo Rocha dos |
title_short |
Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo |
title_full |
Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo |
title_fullStr |
Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo |
title_full_unstemmed |
Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo |
title_sort |
Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo |
author |
Santos, Carlos Eduardo Rocha dos |
author_facet |
Santos, Carlos Eduardo Rocha dos Fernandes, Solange |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes, Solange |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Carlos Eduardo Rocha dos Fernandes, Solange |
description |
AbstractThis article aims to present the trajectory and some results of three surveys carried out on the master's program in post-graduate studies in mathematics of Bandeirante University of Sao Paulo (Brazil). The research aimed to verify the possibility of common interaction between people with some type of sensory impairment (in this case, deaf and blind) and people with no limitations on the virtual learning environment (VLE) – Moodle –, which was adapted to become accessible. After the application of some phases and (re)designing the environment, some math problems were applied. Later, data was collected, and with the forum we found out that blind, deaf and those students who do not have any sensory limitations have used the same VLE, establishing that our common goal has been reached.Keywords: Distance Education. Virtual learning environment. Special needs education. Job market. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/326 10.17143/rbaad.v18i1.326 |
url |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/326 |
identifier_str_mv |
10.17143/rbaad.v18i1.326 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/326/315 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
PT |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 18 n. 1 (2019); 19 1806-1362 2359-0343 reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) instacron:ABED |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) |
instacron_str |
ABED |
institution |
ABED |
reponame_str |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
collection |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br |
_version_ |
1798046170933624832 |