Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Carlos Eduardo Rocha dos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Fernandes, Solange
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
Texto Completo: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/326
Resumo: AbstractThis article aims to present the trajectory and some results of three surveys carried out on the master's program in post-graduate studies in mathematics of Bandeirante University of Sao Paulo (Brazil). The research aimed to verify the possibility of common interaction between people with some type of sensory impairment (in this case, deaf and blind) and people with no limitations on the virtual learning environment (VLE) – Moodle –, which was adapted to become accessible. After the application of some phases and (re)designing the environment, some math problems were applied. Later, data was collected, and with the forum we found out that blind, deaf and those students who do not have any sensory limitations have used the same VLE, establishing that our common goal has been reached.Keywords: Distance Education. Virtual learning environment. Special needs education. Job market.  
id ABED-1_d9d1c8839f27dee5a355ca28777eb473
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/326
network_acronym_str ABED-1
network_name_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository_id_str
spelling Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática InclusivoAbstractThis article aims to present the trajectory and some results of three surveys carried out on the master's program in post-graduate studies in mathematics of Bandeirante University of Sao Paulo (Brazil). The research aimed to verify the possibility of common interaction between people with some type of sensory impairment (in this case, deaf and blind) and people with no limitations on the virtual learning environment (VLE) – Moodle –, which was adapted to become accessible. After the application of some phases and (re)designing the environment, some math problems were applied. Later, data was collected, and with the forum we found out that blind, deaf and those students who do not have any sensory limitations have used the same VLE, establishing that our common goal has been reached.Keywords: Distance Education. Virtual learning environment. Special needs education. Job market.  ResumenEste artículo tiene como objetivo presentar la trayectoria y algunos resultados de tres encuestas realizadas del programa de maestría en estudios de postgrado en educación matemática Bandeirante de la Universidad de Sao Paulo (Brasil). La investigación tuvo como objetivo verificar la posibilidad de interacción común entre las personas con algún tipo de discapacidad sensorial (en nuestro caso, sordos y ciegos) y personas sin limitaciones en el entorno de aprendizaje virtual (VLE) Moodle, que se adaptó debidamente para sean accesibles. Después de la aplicación de alguna de las fases y la realización de entorno de diseño (re), aplicar un poco de problemas matemáticos y tras la finalización de la recolección de datos, utilizando la herramienta de foro de discusión, se encontró que era posible que las personas que son ciegos, sordos y los que no tienen limitaciones sensoriales hacen uso de la misma AVA, estableciendo así que nuestro objetivo común ha sido alcanzado. Palabras clave: Educación a distancia. Entornos virtuales de aprendizaje. Necesidades educativas especiales.O presente artigo tem como finalidade apresentar a trajetória e alguns resultados de três pesquisas de mestrado desenvolvidas no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Matemática da Universidade Bandeirante de São Paulo (Brasil). As pesquisas tinham como objetivo comum verificar a possibilidade de interação entre pessoas com algum tipo de limitação sensorial (em nosso caso, surdos e cegos) e pessoas que não possuíam limitações no ambiente virtual de aprendizagem (AVA) Moodle, que foi devidamente adaptado para se tornar acessível. Após a aplicação de algumas fases e da realização de (re)designs do ambiente, aplicamos alguns problemas matemáticos; depois disso, realizamos coleta de dados; com a ferramenta Fórum de discussão, pudemos constatar que foi possível que pessoas cegas, surdas e aquelas que não apresentaram limitações sensoriais fizessem uso do mesmo AVA, estabelecendo assim, que nosso objetivo comum foi alcançado. Palavras-chave: Educação a distância. Ambiente virtual de aprendizagem. Necessidades educacionais especiais. Inserção no mercado de trabalho.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2019-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/32610.17143/rbaad.v18i1.326Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 18 n. 1 (2019); 191806-13622359-0343reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/326/315PTCopyright (c) 2019 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Carlos Eduardo Rocha dosFernandes, Solange2019-10-26T01:02:19Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/326Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2019-10-26T01:02:19Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false
dc.title.none.fl_str_mv Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo
title Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo
spellingShingle Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo
Santos, Carlos Eduardo Rocha dos
title_short Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo
title_full Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo
title_fullStr Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo
title_full_unstemmed Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo
title_sort Um Ambiente Virtual de Aprendizagem Matemática Inclusivo
author Santos, Carlos Eduardo Rocha dos
author_facet Santos, Carlos Eduardo Rocha dos
Fernandes, Solange
author_role author
author2 Fernandes, Solange
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Carlos Eduardo Rocha dos
Fernandes, Solange
description AbstractThis article aims to present the trajectory and some results of three surveys carried out on the master's program in post-graduate studies in mathematics of Bandeirante University of Sao Paulo (Brazil). The research aimed to verify the possibility of common interaction between people with some type of sensory impairment (in this case, deaf and blind) and people with no limitations on the virtual learning environment (VLE) – Moodle –, which was adapted to become accessible. After the application of some phases and (re)designing the environment, some math problems were applied. Later, data was collected, and with the forum we found out that blind, deaf and those students who do not have any sensory limitations have used the same VLE, establishing that our common goal has been reached.Keywords: Distance Education. Virtual learning environment. Special needs education. Job market.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/326
10.17143/rbaad.v18i1.326
url https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/326
identifier_str_mv 10.17143/rbaad.v18i1.326
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/326/315
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv PT
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 18 n. 1 (2019); 19
1806-1362
2359-0343
reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron:ABED
instname_str Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron_str ABED
institution ABED
reponame_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
collection Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
repository.mail.fl_str_mv rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br
_version_ 1798046170933624832