Português

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caires Santana Afonso, Priscilla
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cruz Veiga, Iracema, da Silva Reis, Ramony Maria, Seixas Murta, Amanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
Texto Completo: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440
Resumo: The knowledge society imposes new challenges on schools that are not always overcome by all educational institutions. Those more daring, attentive to the changes, choose two paths: a softer one, with progressive changes; and a larger one, with profound changes. The fact is that the way of learning and teaching has changed and requires that education professionals change and adapt to the new times, the new languages. However, public policies, such as MEDIOTEC, have been severely criticized for promoting courses that do not respond to the needs of the world of work. In this sense, the objective of this article is study the use of active methodologies in the IFNMG MEDIOTEC courses, as a strategy for training young people for the world of work. Therefore, the methodology used is based on bibliographic research in primary and secondary sources and semi-structured interviews with the course coordinators. It is concluded that the IFNMG is in search of teaching based on quality, building a contextualized education, of technical excellence and committed to a citizen posture of its students, despite the public policies for EFA, today, to meet needs neoliberal marketing campaigns.
id ABED-1_e51d46234dae909e8a58ea2b73180bf0
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/440
network_acronym_str ABED-1
network_name_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository_id_str
spelling PortuguêsPortuguêsEstratégias Ativas no Contexto da Educação Pro ssional e Tecnológica – Ept:EspanholPortuguêsEspanholPortuguesEnglishMetodologias Ativas, Educação Aberta e a Distância, Educação Profissional e Tecnológica, MEDIOTEC, Prática de Formação Profissional.The knowledge society imposes new challenges on schools that are not always overcome by all educational institutions. Those more daring, attentive to the changes, choose two paths: a softer one, with progressive changes; and a larger one, with profound changes. The fact is that the way of learning and teaching has changed and requires that education professionals change and adapt to the new times, the new languages. However, public policies, such as MEDIOTEC, have been severely criticized for promoting courses that do not respond to the needs of the world of work. In this sense, the objective of this article is study the use of active methodologies in the IFNMG MEDIOTEC courses, as a strategy for training young people for the world of work. Therefore, the methodology used is based on bibliographic research in primary and secondary sources and semi-structured interviews with the course coordinators. It is concluded that the IFNMG is in search of teaching based on quality, building a contextualized education, of technical excellence and committed to a citizen posture of its students, despite the public policies for EFA, today, to meet needs neoliberal marketing campaigns.La sociedad del conocimiento impone nuevos desafíos a las escuelas que no siempre son superados por todas las instituciones educativas. Los más atrevidos, atentos a los cambios, eligen dos caminos: uno más suave, con cambios progresivos; y uno más grande, con profundos cambios. El hecho es que la forma de aprender y enseñar ha cambiado y requiere que los profesionales de la educación cambien y se adapten a los nuevos tiempos, los nuevos idiomas. Sin embargo, las políticas públicas, como MEDIOTEC, han sido severamente criticadas por promover cursos que no responden a las necesidades del mundo del trabajo. En este sentido, el objetivo de este artículo es estudiar el uso de metodologías activas en los cursos de IFNMG MEDIOTEC, como estrategia para la formación de jóvenes para el mundo del trabajo. Por lo tanto, la metodología utilizada se basa en la investigación bibliográfica en fuentes primarias y secundarias y en entrevistas semiestructuradas con los coordinadores del curso. Se concluye que el IFNMG busca una enseñanza basada en la calidad, construyendo una educación contextualizada, de excelencia técnica y comprometida con una postura ciudadana de sus estudiantes, a pesar de las políticas públicas para la EPT, hoy, para satisfacer las necesidades, campañas de marketing neoliberal.A sociedade do conhecimento impõe à escola novos desafios, que nem sempre são superados por todas as instituições de ensino. Aquelas mais arrojadas, atentas às transformações, optam por dois caminhos: um mais suave, com mudanças progressivas; e outro mais amplo, com mudanças profundas. Fato é, que a forma de aprender e ensinar mudaram e exige que os profissionais da educação mudem e se adequem aos novos tempos, às novas linguagens. No entanto, as políticas públicas, como o MEDIOTEC, têm sido duramente criticadas por fomentar cursos que não respondem às necessidades do mundo do trabalho. Nesse sentido, o objetivo desse artigo é estudar o uso das metodologias ativas nos cursos do MEDIOTEC do IFNMG, como estratégia para a formação de jovens para o mundo do trabalho. Para tanto, a metodologia utilizada está baseada em pesquisa bibliográfica em fontes primárias e secundárias e entrevistas semiestruturadas com os coordenadores de curso. Conclui-se que o IFNMG está em busca de um ensino pautado na qualidade, construindo uma educação contextualizada, de excelência técnica e comprometida com uma postura cidadã de seus alunos; apesar das políticas públicas para a EPT, na atualidade, irem de encontro às necessidades mercadológicas neoliberais.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2020-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/44010.17143/rbaad.v19i1.440Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020)1806-13622359-034310.17143/rbaad.v19i1reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporenghttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440/351https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440/352PortuguêsNorte, Noroeste e Vale do Jequitinhonha MineiroCopyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessCaires Santana Afonso, PriscillaCruz Veiga, Iracemada Silva Reis, Ramony Maria Seixas Murta, Amanda2020-12-08T14:34:27Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/440Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2020-12-08T14:34:27Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false
dc.title.none.fl_str_mv Português
Português
Estratégias Ativas no Contexto da Educação Pro ssional e Tecnológica – Ept:
title Português
spellingShingle Português
Caires Santana Afonso, Priscilla
Espanhol
Português
Espanhol
Portugues
English
Metodologias Ativas, Educação Aberta e a Distância, Educação Profissional e Tecnológica, MEDIOTEC, Prática de Formação Profissional.
title_short Português
title_full Português
title_fullStr Português
title_full_unstemmed Português
title_sort Português
author Caires Santana Afonso, Priscilla
author_facet Caires Santana Afonso, Priscilla
Cruz Veiga, Iracema
da Silva Reis, Ramony Maria
Seixas Murta, Amanda
author_role author
author2 Cruz Veiga, Iracema
da Silva Reis, Ramony Maria
Seixas Murta, Amanda
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caires Santana Afonso, Priscilla
Cruz Veiga, Iracema
da Silva Reis, Ramony Maria
Seixas Murta, Amanda
dc.subject.por.fl_str_mv Espanhol
Português
Espanhol
Portugues
English
Metodologias Ativas, Educação Aberta e a Distância, Educação Profissional e Tecnológica, MEDIOTEC, Prática de Formação Profissional.
topic Espanhol
Português
Espanhol
Portugues
English
Metodologias Ativas, Educação Aberta e a Distância, Educação Profissional e Tecnológica, MEDIOTEC, Prática de Formação Profissional.
description The knowledge society imposes new challenges on schools that are not always overcome by all educational institutions. Those more daring, attentive to the changes, choose two paths: a softer one, with progressive changes; and a larger one, with profound changes. The fact is that the way of learning and teaching has changed and requires that education professionals change and adapt to the new times, the new languages. However, public policies, such as MEDIOTEC, have been severely criticized for promoting courses that do not respond to the needs of the world of work. In this sense, the objective of this article is study the use of active methodologies in the IFNMG MEDIOTEC courses, as a strategy for training young people for the world of work. Therefore, the methodology used is based on bibliographic research in primary and secondary sources and semi-structured interviews with the course coordinators. It is concluded that the IFNMG is in search of teaching based on quality, building a contextualized education, of technical excellence and committed to a citizen posture of its students, despite the public policies for EFA, today, to meet needs neoliberal marketing campaigns.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440
10.17143/rbaad.v19i1.440
url https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440
identifier_str_mv 10.17143/rbaad.v19i1.440
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440/351
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440/352
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Português
Norte, Noroeste e Vale do Jequitinhonha Mineiro
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020)
1806-1362
2359-0343
10.17143/rbaad.v19i1
reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron:ABED
instname_str Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron_str ABED
institution ABED
reponame_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
collection Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
repository.mail.fl_str_mv rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br
_version_ 1798046171145437184