Português
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
Texto Completo: | https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440 |
Resumo: | The knowledge society imposes new challenges on schools that are not always overcome by all educational institutions. Those more daring, attentive to the changes, choose two paths: a softer one, with progressive changes; and a larger one, with profound changes. The fact is that the way of learning and teaching has changed and requires that education professionals change and adapt to the new times, the new languages. However, public policies, such as MEDIOTEC, have been severely criticized for promoting courses that do not respond to the needs of the world of work. In this sense, the objective of this article is study the use of active methodologies in the IFNMG MEDIOTEC courses, as a strategy for training young people for the world of work. Therefore, the methodology used is based on bibliographic research in primary and secondary sources and semi-structured interviews with the course coordinators. It is concluded that the IFNMG is in search of teaching based on quality, building a contextualized education, of technical excellence and committed to a citizen posture of its students, despite the public policies for EFA, today, to meet needs neoliberal marketing campaigns. |
id |
ABED-1_e51d46234dae909e8a58ea2b73180bf0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/440 |
network_acronym_str |
ABED-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
repository_id_str |
|
spelling |
PortuguêsPortuguêsEstratégias Ativas no Contexto da Educação Pro ssional e Tecnológica – Ept:EspanholPortuguêsEspanholPortuguesEnglishMetodologias Ativas, Educação Aberta e a Distância, Educação Profissional e Tecnológica, MEDIOTEC, Prática de Formação Profissional.The knowledge society imposes new challenges on schools that are not always overcome by all educational institutions. Those more daring, attentive to the changes, choose two paths: a softer one, with progressive changes; and a larger one, with profound changes. The fact is that the way of learning and teaching has changed and requires that education professionals change and adapt to the new times, the new languages. However, public policies, such as MEDIOTEC, have been severely criticized for promoting courses that do not respond to the needs of the world of work. In this sense, the objective of this article is study the use of active methodologies in the IFNMG MEDIOTEC courses, as a strategy for training young people for the world of work. Therefore, the methodology used is based on bibliographic research in primary and secondary sources and semi-structured interviews with the course coordinators. It is concluded that the IFNMG is in search of teaching based on quality, building a contextualized education, of technical excellence and committed to a citizen posture of its students, despite the public policies for EFA, today, to meet needs neoliberal marketing campaigns.La sociedad del conocimiento impone nuevos desafíos a las escuelas que no siempre son superados por todas las instituciones educativas. Los más atrevidos, atentos a los cambios, eligen dos caminos: uno más suave, con cambios progresivos; y uno más grande, con profundos cambios. El hecho es que la forma de aprender y enseñar ha cambiado y requiere que los profesionales de la educación cambien y se adapten a los nuevos tiempos, los nuevos idiomas. Sin embargo, las políticas públicas, como MEDIOTEC, han sido severamente criticadas por promover cursos que no responden a las necesidades del mundo del trabajo. En este sentido, el objetivo de este artículo es estudiar el uso de metodologías activas en los cursos de IFNMG MEDIOTEC, como estrategia para la formación de jóvenes para el mundo del trabajo. Por lo tanto, la metodología utilizada se basa en la investigación bibliográfica en fuentes primarias y secundarias y en entrevistas semiestructuradas con los coordinadores del curso. Se concluye que el IFNMG busca una enseñanza basada en la calidad, construyendo una educación contextualizada, de excelencia técnica y comprometida con una postura ciudadana de sus estudiantes, a pesar de las políticas públicas para la EPT, hoy, para satisfacer las necesidades, campañas de marketing neoliberal.A sociedade do conhecimento impõe à escola novos desafios, que nem sempre são superados por todas as instituições de ensino. Aquelas mais arrojadas, atentas às transformações, optam por dois caminhos: um mais suave, com mudanças progressivas; e outro mais amplo, com mudanças profundas. Fato é, que a forma de aprender e ensinar mudaram e exige que os profissionais da educação mudem e se adequem aos novos tempos, às novas linguagens. No entanto, as políticas públicas, como o MEDIOTEC, têm sido duramente criticadas por fomentar cursos que não respondem às necessidades do mundo do trabalho. Nesse sentido, o objetivo desse artigo é estudar o uso das metodologias ativas nos cursos do MEDIOTEC do IFNMG, como estratégia para a formação de jovens para o mundo do trabalho. Para tanto, a metodologia utilizada está baseada em pesquisa bibliográfica em fontes primárias e secundárias e entrevistas semiestruturadas com os coordenadores de curso. Conclui-se que o IFNMG está em busca de um ensino pautado na qualidade, construindo uma educação contextualizada, de excelência técnica e comprometida com uma postura cidadã de seus alunos; apesar das políticas públicas para a EPT, na atualidade, irem de encontro às necessidades mercadológicas neoliberais.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2020-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/44010.17143/rbaad.v19i1.440Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020)1806-13622359-034310.17143/rbaad.v19i1reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporenghttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440/351https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440/352PortuguêsNorte, Noroeste e Vale do Jequitinhonha MineiroCopyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessCaires Santana Afonso, PriscillaCruz Veiga, Iracemada Silva Reis, Ramony Maria Seixas Murta, Amanda2020-12-08T14:34:27Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/440Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2020-12-08T14:34:27Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Português Português Estratégias Ativas no Contexto da Educação Pro ssional e Tecnológica – Ept: |
title |
Português |
spellingShingle |
Português Caires Santana Afonso, Priscilla Espanhol Português Espanhol Portugues English Metodologias Ativas, Educação Aberta e a Distância, Educação Profissional e Tecnológica, MEDIOTEC, Prática de Formação Profissional. |
title_short |
Português |
title_full |
Português |
title_fullStr |
Português |
title_full_unstemmed |
Português |
title_sort |
Português |
author |
Caires Santana Afonso, Priscilla |
author_facet |
Caires Santana Afonso, Priscilla Cruz Veiga, Iracema da Silva Reis, Ramony Maria Seixas Murta, Amanda |
author_role |
author |
author2 |
Cruz Veiga, Iracema da Silva Reis, Ramony Maria Seixas Murta, Amanda |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caires Santana Afonso, Priscilla Cruz Veiga, Iracema da Silva Reis, Ramony Maria Seixas Murta, Amanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Espanhol Português Espanhol Portugues English Metodologias Ativas, Educação Aberta e a Distância, Educação Profissional e Tecnológica, MEDIOTEC, Prática de Formação Profissional. |
topic |
Espanhol Português Espanhol Portugues English Metodologias Ativas, Educação Aberta e a Distância, Educação Profissional e Tecnológica, MEDIOTEC, Prática de Formação Profissional. |
description |
The knowledge society imposes new challenges on schools that are not always overcome by all educational institutions. Those more daring, attentive to the changes, choose two paths: a softer one, with progressive changes; and a larger one, with profound changes. The fact is that the way of learning and teaching has changed and requires that education professionals change and adapt to the new times, the new languages. However, public policies, such as MEDIOTEC, have been severely criticized for promoting courses that do not respond to the needs of the world of work. In this sense, the objective of this article is study the use of active methodologies in the IFNMG MEDIOTEC courses, as a strategy for training young people for the world of work. Therefore, the methodology used is based on bibliographic research in primary and secondary sources and semi-structured interviews with the course coordinators. It is concluded that the IFNMG is in search of teaching based on quality, building a contextualized education, of technical excellence and committed to a citizen posture of its students, despite the public policies for EFA, today, to meet needs neoliberal marketing campaigns. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440 10.17143/rbaad.v19i1.440 |
url |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440 |
identifier_str_mv |
10.17143/rbaad.v19i1.440 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440/351 https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/440/352 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Português Norte, Noroeste e Vale do Jequitinhonha Mineiro |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020) 1806-1362 2359-0343 10.17143/rbaad.v19i1 reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) instacron:ABED |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) |
instacron_str |
ABED |
institution |
ABED |
reponame_str |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
collection |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br |
_version_ |
1798046171145437184 |