Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Jader Moreira
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Lúcia Barbosa Seiffert, Otília Maria, Pessoa, Oscar Faciola
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da ABENO (Online)
Texto Completo: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1322
Resumo: The objective of the present study was to consider the evaluation practices of the Dentistry Course of the Pará University Center (CESUPA). The main purpose was to analyze conceptions and meanings attributed by the faculty to their evaluation practices. The methodological process involved a bibliographic review of higher education teaching, emphasizing both national and international scientific productions, particularly texts on the learning evaluation and specifically on the teaching of dentistry; a questionnaire applied to 16 professors from different years of the Dentistry Course; systematization of data; and analysis and discussion of the results through content analysis. The results revealed the predominance of a formative conception of their evaluation practices.
id ABENO-2_2b795c211c0f1f74489d3423ee2b2ceb
oai_identifier_str oai:ojs.revabeno.emnuvens.com.br:article/1322
network_acronym_str ABENO-2
network_name_str Revista da ABENO (Online)
repository_id_str
spelling Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University CenterConcepções de Avaliação da Aprendizagem: um estudo da perspectiva de docentes do Curso de Odontologia do Centro Universitário do ParáLearning Evaluation. Formative Evaluation. Dental Faculty. Dental Education. CESUPA.Avaliação da Aprendizagem. Avaliação Formativa. Curso de Odontologia. Educação em Odontologia. CESUPA.The objective of the present study was to consider the evaluation practices of the Dentistry Course of the Pará University Center (CESUPA). The main purpose was to analyze conceptions and meanings attributed by the faculty to their evaluation practices. The methodological process involved a bibliographic review of higher education teaching, emphasizing both national and international scientific productions, particularly texts on the learning evaluation and specifically on the teaching of dentistry; a questionnaire applied to 16 professors from different years of the Dentistry Course; systematization of data; and analysis and discussion of the results through content analysis. The results revealed the predominance of a formative conception of their evaluation practices.ESUMO O propósito deste artigo é apresentar resultados parciais de um estudo sobre concepções e práticas de avaliação de aprendizagem de docentes do Curso de Odontologia do Centro Universitário do Pará - CESUPA. O objetivo principal é analisar as concepções e significados atribuídos pelos docentes às atividades avaliativas discentes. O percurso metodológico compreendeu uma revisão bibliográfica sobre avaliação do processo-ensino aprendizagem, a seleção de depoimentos oriundos de questionário semi-estruturado aplicado junto a 16 docentes do Curso de Odontologia; sistematização, análise e discussão dos resultados, orientadas pela técnica de análise de conteúdo. Os resultados revelam o predomínio de uma concepção formativa de suas práticas avaliativas, além da presença de uma prática docente mais crítica e transformadora.Associação Brasileira de Ensino Odontológico2009-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/132210.30979/rev.abeno.v9i1.1322Revista da ABENO; Vol. 9 No. 1 (2009); 11-16Revista da ABENO; Vol. 9 Núm. 1 (2009); 11-16Revista da ABENO; v. 9 n. 1 (2009); 11-162595-02741679-5954reponame:Revista da ABENO (Online)instname:Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)instacron:ABENOporhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1322/756Copyright (c) 2021 Revista da ABENOinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Jader MoreiraLúcia Barbosa Seiffert, Otília MariaPessoa, Oscar Faciola2021-02-03T14:42:35Zoai:ojs.revabeno.emnuvens.com.br:article/1322Revistahttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/indexONGhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/oairevabeno@gmail.com2595-02741679-5954opendoar:2023-01-13T09:48:20.163806Revista da ABENO (Online) - Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center
Concepções de Avaliação da Aprendizagem: um estudo da perspectiva de docentes do Curso de Odontologia do Centro Universitário do Pará
title Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center
spellingShingle Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center
da Silva, Jader Moreira
Learning Evaluation. Formative Evaluation. Dental Faculty. Dental Education. CESUPA.
Avaliação da Aprendizagem. Avaliação Formativa. Curso de Odontologia. Educação em Odontologia. CESUPA.
title_short Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center
title_full Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center
title_fullStr Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center
title_full_unstemmed Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center
title_sort Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center
author da Silva, Jader Moreira
author_facet da Silva, Jader Moreira
Lúcia Barbosa Seiffert, Otília Maria
Pessoa, Oscar Faciola
author_role author
author2 Lúcia Barbosa Seiffert, Otília Maria
Pessoa, Oscar Faciola
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Jader Moreira
Lúcia Barbosa Seiffert, Otília Maria
Pessoa, Oscar Faciola
dc.subject.por.fl_str_mv Learning Evaluation. Formative Evaluation. Dental Faculty. Dental Education. CESUPA.
Avaliação da Aprendizagem. Avaliação Formativa. Curso de Odontologia. Educação em Odontologia. CESUPA.
topic Learning Evaluation. Formative Evaluation. Dental Faculty. Dental Education. CESUPA.
Avaliação da Aprendizagem. Avaliação Formativa. Curso de Odontologia. Educação em Odontologia. CESUPA.
description The objective of the present study was to consider the evaluation practices of the Dentistry Course of the Pará University Center (CESUPA). The main purpose was to analyze conceptions and meanings attributed by the faculty to their evaluation practices. The methodological process involved a bibliographic review of higher education teaching, emphasizing both national and international scientific productions, particularly texts on the learning evaluation and specifically on the teaching of dentistry; a questionnaire applied to 16 professors from different years of the Dentistry Course; systematization of data; and analysis and discussion of the results through content analysis. The results revealed the predominance of a formative conception of their evaluation practices.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1322
10.30979/rev.abeno.v9i1.1322
url https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1322
identifier_str_mv 10.30979/rev.abeno.v9i1.1322
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1322/756
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista da ABENO
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista da ABENO
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Ensino Odontológico
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Ensino Odontológico
dc.source.none.fl_str_mv Revista da ABENO; Vol. 9 No. 1 (2009); 11-16
Revista da ABENO; Vol. 9 Núm. 1 (2009); 11-16
Revista da ABENO; v. 9 n. 1 (2009); 11-16
2595-0274
1679-5954
reponame:Revista da ABENO (Online)
instname:Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)
instacron:ABENO
instname_str Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)
instacron_str ABENO
institution ABENO
reponame_str Revista da ABENO (Online)
collection Revista da ABENO (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da ABENO (Online) - Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)
repository.mail.fl_str_mv revabeno@gmail.com
_version_ 1797051148741378048