Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da ABENO (Online) |
Texto Completo: | https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1322 |
Resumo: | The objective of the present study was to consider the evaluation practices of the Dentistry Course of the Pará University Center (CESUPA). The main purpose was to analyze conceptions and meanings attributed by the faculty to their evaluation practices. The methodological process involved a bibliographic review of higher education teaching, emphasizing both national and international scientific productions, particularly texts on the learning evaluation and specifically on the teaching of dentistry; a questionnaire applied to 16 professors from different years of the Dentistry Course; systematization of data; and analysis and discussion of the results through content analysis. The results revealed the predominance of a formative conception of their evaluation practices. |
id |
ABENO-2_2b795c211c0f1f74489d3423ee2b2ceb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revabeno.emnuvens.com.br:article/1322 |
network_acronym_str |
ABENO-2 |
network_name_str |
Revista da ABENO (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University CenterConcepções de Avaliação da Aprendizagem: um estudo da perspectiva de docentes do Curso de Odontologia do Centro Universitário do ParáLearning Evaluation. Formative Evaluation. Dental Faculty. Dental Education. CESUPA.Avaliação da Aprendizagem. Avaliação Formativa. Curso de Odontologia. Educação em Odontologia. CESUPA.The objective of the present study was to consider the evaluation practices of the Dentistry Course of the Pará University Center (CESUPA). The main purpose was to analyze conceptions and meanings attributed by the faculty to their evaluation practices. The methodological process involved a bibliographic review of higher education teaching, emphasizing both national and international scientific productions, particularly texts on the learning evaluation and specifically on the teaching of dentistry; a questionnaire applied to 16 professors from different years of the Dentistry Course; systematization of data; and analysis and discussion of the results through content analysis. The results revealed the predominance of a formative conception of their evaluation practices.ESUMO O propósito deste artigo é apresentar resultados parciais de um estudo sobre concepções e práticas de avaliação de aprendizagem de docentes do Curso de Odontologia do Centro Universitário do Pará - CESUPA. O objetivo principal é analisar as concepções e significados atribuídos pelos docentes às atividades avaliativas discentes. O percurso metodológico compreendeu uma revisão bibliográfica sobre avaliação do processo-ensino aprendizagem, a seleção de depoimentos oriundos de questionário semi-estruturado aplicado junto a 16 docentes do Curso de Odontologia; sistematização, análise e discussão dos resultados, orientadas pela técnica de análise de conteúdo. Os resultados revelam o predomínio de uma concepção formativa de suas práticas avaliativas, além da presença de uma prática docente mais crítica e transformadora.Associação Brasileira de Ensino Odontológico2009-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/132210.30979/rev.abeno.v9i1.1322Revista da ABENO; Vol. 9 No. 1 (2009); 11-16Revista da ABENO; Vol. 9 Núm. 1 (2009); 11-16Revista da ABENO; v. 9 n. 1 (2009); 11-162595-02741679-5954reponame:Revista da ABENO (Online)instname:Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)instacron:ABENOporhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1322/756Copyright (c) 2021 Revista da ABENOinfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Jader MoreiraLúcia Barbosa Seiffert, Otília MariaPessoa, Oscar Faciola2021-02-03T14:42:35Zoai:ojs.revabeno.emnuvens.com.br:article/1322Revistahttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/indexONGhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/oairevabeno@gmail.com2595-02741679-5954opendoar:2023-01-13T09:48:20.163806Revista da ABENO (Online) - Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center Concepções de Avaliação da Aprendizagem: um estudo da perspectiva de docentes do Curso de Odontologia do Centro Universitário do Pará |
title |
Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center |
spellingShingle |
Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center da Silva, Jader Moreira Learning Evaluation. Formative Evaluation. Dental Faculty. Dental Education. CESUPA. Avaliação da Aprendizagem. Avaliação Formativa. Curso de Odontologia. Educação em Odontologia. CESUPA. |
title_short |
Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center |
title_full |
Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center |
title_fullStr |
Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center |
title_full_unstemmed |
Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center |
title_sort |
Learning evaluation conceptions: a study from the perspective of the faculty of the Dentistry Course of the Pará University Center |
author |
da Silva, Jader Moreira |
author_facet |
da Silva, Jader Moreira Lúcia Barbosa Seiffert, Otília Maria Pessoa, Oscar Faciola |
author_role |
author |
author2 |
Lúcia Barbosa Seiffert, Otília Maria Pessoa, Oscar Faciola |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Silva, Jader Moreira Lúcia Barbosa Seiffert, Otília Maria Pessoa, Oscar Faciola |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Learning Evaluation. Formative Evaluation. Dental Faculty. Dental Education. CESUPA. Avaliação da Aprendizagem. Avaliação Formativa. Curso de Odontologia. Educação em Odontologia. CESUPA. |
topic |
Learning Evaluation. Formative Evaluation. Dental Faculty. Dental Education. CESUPA. Avaliação da Aprendizagem. Avaliação Formativa. Curso de Odontologia. Educação em Odontologia. CESUPA. |
description |
The objective of the present study was to consider the evaluation practices of the Dentistry Course of the Pará University Center (CESUPA). The main purpose was to analyze conceptions and meanings attributed by the faculty to their evaluation practices. The methodological process involved a bibliographic review of higher education teaching, emphasizing both national and international scientific productions, particularly texts on the learning evaluation and specifically on the teaching of dentistry; a questionnaire applied to 16 professors from different years of the Dentistry Course; systematization of data; and analysis and discussion of the results through content analysis. The results revealed the predominance of a formative conception of their evaluation practices. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1322 10.30979/rev.abeno.v9i1.1322 |
url |
https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1322 |
identifier_str_mv |
10.30979/rev.abeno.v9i1.1322 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1322/756 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista da ABENO info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista da ABENO |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Ensino Odontológico |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Ensino Odontológico |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da ABENO; Vol. 9 No. 1 (2009); 11-16 Revista da ABENO; Vol. 9 Núm. 1 (2009); 11-16 Revista da ABENO; v. 9 n. 1 (2009); 11-16 2595-0274 1679-5954 reponame:Revista da ABENO (Online) instname:Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO) instacron:ABENO |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO) |
instacron_str |
ABENO |
institution |
ABENO |
reponame_str |
Revista da ABENO (Online) |
collection |
Revista da ABENO (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da ABENO (Online) - Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO) |
repository.mail.fl_str_mv |
revabeno@gmail.com |
_version_ |
1797051148741378048 |