Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da ABENO (Online) |
Texto Completo: | https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1357 |
Resumo: | This paper is a theoretical reflection on the use of active methodologies for teaching-learning, including the Methodology of Problematizing and of ProblemBased Learning, in the current context of changes in the education of health professionals, emphasizing particularly the theoretical and the methodological foundations of a more participative educational practice and one better suited to social needs. |
id |
ABENO-2_b87524fc8c7d00be790d0a6c81a2d773 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revabeno.emnuvens.com.br:article/1357 |
network_acronym_str |
ABENO-2 |
network_name_str |
Revista da ABENO (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciencesMetodologias ativas no processo ensino-aprendizagem: possibilidade para uma prática educativa mais participativa na área da saúdeProblem-Based Learning. EducationHigher. Human Resources Formation . EducationDental. Nursing EducationAprendizagem Ativa. Aprendizagem Baseada em Problemas. Ensino Superior. Formação de Recursos Humanos. Educação em Odontologia. Ensino de Enfermagem.This paper is a theoretical reflection on the use of active methodologies for teaching-learning, including the Methodology of Problematizing and of ProblemBased Learning, in the current context of changes in the education of health professionals, emphasizing particularly the theoretical and the methodological foundations of a more participative educational practice and one better suited to social needs.Este trabalho consiste em uma reflexão teórica sobre a utilização de metodologias ativas de ensinoaprendizagem, tais como a Metodologia da Problematização e da Aprendizagem Baseada em Problemas, no atual contexto de mudanças na formação de profissionais de saúde, buscando ressaltar os pressupostos teóricos e metodológicos que fundamentam uma prática educativa mais participativa e adequada à sociedade.Associação Brasileira de Ensino Odontológico2008-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/135710.30979/rev.abeno.v8i2.1357Revista da ABENO; Vol. 8 No. 2 (2008); 140-145Revista da ABENO; Vol. 8 Núm. 2 (2008); 140-145Revista da ABENO; v. 8 n. 2 (2008); 140-1452595-02741679-5954reponame:Revista da ABENO (Online)instname:Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)instacron:ABENOporhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1357/791Copyright (c) 2021 Revista da ABENOinfo:eu-repo/semantics/openAccessFinkler, MirelleCampogara, SilviamarReibnitz, Kenya SchmidtSchubert Backes, Vânia Marli2021-02-03T14:03:52Zoai:ojs.revabeno.emnuvens.com.br:article/1357Revistahttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/indexONGhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/oairevabeno@gmail.com2595-02741679-5954opendoar:2023-01-13T09:48:21.973194Revista da ABENO (Online) - Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences Metodologias ativas no processo ensino-aprendizagem: possibilidade para uma prática educativa mais participativa na área da saúde |
title |
Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences |
spellingShingle |
Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences Finkler, Mirelle Problem-Based Learning. Education Higher. Human Resources Formation . Education Dental. Nursing Education Aprendizagem Ativa. Aprendizagem Baseada em Problemas. Ensino Superior. Formação de Recursos Humanos. Educação em Odontologia. Ensino de Enfermagem. |
title_short |
Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences |
title_full |
Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences |
title_fullStr |
Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences |
title_full_unstemmed |
Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences |
title_sort |
Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences |
author |
Finkler, Mirelle |
author_facet |
Finkler, Mirelle Campogara, Silviamar Reibnitz, Kenya Schmidt Schubert Backes, Vânia Marli |
author_role |
author |
author2 |
Campogara, Silviamar Reibnitz, Kenya Schmidt Schubert Backes, Vânia Marli |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Finkler, Mirelle Campogara, Silviamar Reibnitz, Kenya Schmidt Schubert Backes, Vânia Marli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Problem-Based Learning. Education Higher. Human Resources Formation . Education Dental. Nursing Education Aprendizagem Ativa. Aprendizagem Baseada em Problemas. Ensino Superior. Formação de Recursos Humanos. Educação em Odontologia. Ensino de Enfermagem. |
topic |
Problem-Based Learning. Education Higher. Human Resources Formation . Education Dental. Nursing Education Aprendizagem Ativa. Aprendizagem Baseada em Problemas. Ensino Superior. Formação de Recursos Humanos. Educação em Odontologia. Ensino de Enfermagem. |
description |
This paper is a theoretical reflection on the use of active methodologies for teaching-learning, including the Methodology of Problematizing and of ProblemBased Learning, in the current context of changes in the education of health professionals, emphasizing particularly the theoretical and the methodological foundations of a more participative educational practice and one better suited to social needs. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1357 10.30979/rev.abeno.v8i2.1357 |
url |
https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1357 |
identifier_str_mv |
10.30979/rev.abeno.v8i2.1357 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1357/791 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista da ABENO info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista da ABENO |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Ensino Odontológico |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Ensino Odontológico |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da ABENO; Vol. 8 No. 2 (2008); 140-145 Revista da ABENO; Vol. 8 Núm. 2 (2008); 140-145 Revista da ABENO; v. 8 n. 2 (2008); 140-145 2595-0274 1679-5954 reponame:Revista da ABENO (Online) instname:Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO) instacron:ABENO |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO) |
instacron_str |
ABENO |
institution |
ABENO |
reponame_str |
Revista da ABENO (Online) |
collection |
Revista da ABENO (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da ABENO (Online) - Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO) |
repository.mail.fl_str_mv |
revabeno@gmail.com |
_version_ |
1797051148789612544 |