Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Finkler, Mirelle
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Campogara, Silviamar, Reibnitz, Kenya Schmidt, Schubert Backes, Vânia Marli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da ABENO (Online)
Texto Completo: https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1357
Resumo: This paper is a theoretical reflection on the use of active methodologies for teaching-learning, including the Methodology of Problematizing and of ProblemBased Learning, in the current context of changes in the education of health professionals, emphasizing particularly the theoretical and the methodological foundations of a more participative educational practice and one better suited to social needs.
id ABENO-2_b87524fc8c7d00be790d0a6c81a2d773
oai_identifier_str oai:ojs.revabeno.emnuvens.com.br:article/1357
network_acronym_str ABENO-2
network_name_str Revista da ABENO (Online)
repository_id_str
spelling Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciencesMetodologias ativas no processo ensino-aprendizagem: possibilidade para uma prática educativa mais participativa na área da saúdeProblem-Based Learning. EducationHigher. Human Resources Formation . EducationDental. Nursing EducationAprendizagem Ativa. Aprendizagem Baseada em Problemas. Ensino Superior. Formação de Recursos Humanos. Educação em Odontologia. Ensino de Enfermagem.This paper is a theoretical reflection on the use of active methodologies for teaching-learning, including the Methodology of Problematizing and of ProblemBased Learning, in the current context of changes in the education of health professionals, emphasizing particularly the theoretical and the methodological foundations of a more participative educational practice and one better suited to social needs.Este trabalho consiste em uma reflexão teórica sobre a utilização de metodologias ativas de ensinoaprendizagem, tais como a Metodologia da Problematização e da Aprendizagem Baseada em Problemas, no atual contexto de mudanças na formação de profissionais de saúde, buscando ressaltar os pressupostos teóricos e metodológicos que fundamentam uma prática educativa mais participativa e adequada à sociedade.Associação Brasileira de Ensino Odontológico2008-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/135710.30979/rev.abeno.v8i2.1357Revista da ABENO; Vol. 8 No. 2 (2008); 140-145Revista da ABENO; Vol. 8 Núm. 2 (2008); 140-145Revista da ABENO; v. 8 n. 2 (2008); 140-1452595-02741679-5954reponame:Revista da ABENO (Online)instname:Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)instacron:ABENOporhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1357/791Copyright (c) 2021 Revista da ABENOinfo:eu-repo/semantics/openAccessFinkler, MirelleCampogara, SilviamarReibnitz, Kenya SchmidtSchubert Backes, Vânia Marli2021-02-03T14:03:52Zoai:ojs.revabeno.emnuvens.com.br:article/1357Revistahttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/indexONGhttps://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/oairevabeno@gmail.com2595-02741679-5954opendoar:2023-01-13T09:48:21.973194Revista da ABENO (Online) - Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)false
dc.title.none.fl_str_mv Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences
Metodologias ativas no processo ensino-aprendizagem: possibilidade para uma prática educativa mais participativa na área da saúde
title Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences
spellingShingle Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences
Finkler, Mirelle
Problem-Based Learning. Education
Higher. Human Resources Formation . Education
Dental. Nursing Education
Aprendizagem Ativa. Aprendizagem Baseada em Problemas. Ensino Superior. Formação de Recursos Humanos. Educação em Odontologia. Ensino de Enfermagem.
title_short Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences
title_full Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences
title_fullStr Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences
title_full_unstemmed Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences
title_sort Active methodologies for the teaching-learning process: the possibility of a more participative educational practice in the health sciences
author Finkler, Mirelle
author_facet Finkler, Mirelle
Campogara, Silviamar
Reibnitz, Kenya Schmidt
Schubert Backes, Vânia Marli
author_role author
author2 Campogara, Silviamar
Reibnitz, Kenya Schmidt
Schubert Backes, Vânia Marli
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Finkler, Mirelle
Campogara, Silviamar
Reibnitz, Kenya Schmidt
Schubert Backes, Vânia Marli
dc.subject.por.fl_str_mv Problem-Based Learning. Education
Higher. Human Resources Formation . Education
Dental. Nursing Education
Aprendizagem Ativa. Aprendizagem Baseada em Problemas. Ensino Superior. Formação de Recursos Humanos. Educação em Odontologia. Ensino de Enfermagem.
topic Problem-Based Learning. Education
Higher. Human Resources Formation . Education
Dental. Nursing Education
Aprendizagem Ativa. Aprendizagem Baseada em Problemas. Ensino Superior. Formação de Recursos Humanos. Educação em Odontologia. Ensino de Enfermagem.
description This paper is a theoretical reflection on the use of active methodologies for teaching-learning, including the Methodology of Problematizing and of ProblemBased Learning, in the current context of changes in the education of health professionals, emphasizing particularly the theoretical and the methodological foundations of a more participative educational practice and one better suited to social needs.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-01-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1357
10.30979/rev.abeno.v8i2.1357
url https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1357
identifier_str_mv 10.30979/rev.abeno.v8i2.1357
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revabeno.emnuvens.com.br/revabeno/article/view/1357/791
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista da ABENO
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista da ABENO
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Ensino Odontológico
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Ensino Odontológico
dc.source.none.fl_str_mv Revista da ABENO; Vol. 8 No. 2 (2008); 140-145
Revista da ABENO; Vol. 8 Núm. 2 (2008); 140-145
Revista da ABENO; v. 8 n. 2 (2008); 140-145
2595-0274
1679-5954
reponame:Revista da ABENO (Online)
instname:Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)
instacron:ABENO
instname_str Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)
instacron_str ABENO
institution ABENO
reponame_str Revista da ABENO (Online)
collection Revista da ABENO (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da ABENO (Online) - Associação Brasileira de Ensino Odontológico (ABENO)
repository.mail.fl_str_mv revabeno@gmail.com
_version_ 1797051148789612544