Proposal of a method for formulating strategy in small and medium enterprises
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Produção Online |
Texto Completo: | https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/117 |
Resumo: | Strategy models found in the literature are usually more suitable for big companies. However, small and medium enterprises (SME) also need to plan their strategies, but in such a way that considers their peculiarities. In this context, this paper presents a simple method for strategy formulation and deployment in SME. This method was developed through a sequence of cases studies, developed in small companies (10 to 500 employees). The final version of this method is a seven-step framework that considers both business environment and firm core competencies. The final aim is the alignment of business and manufacturing strategies. This framework can be considered suitable for SME, since it is simple and allows saving time and scarce available resources for strategy formulation, both important issues in this kind of enterprises. Finally, a case study is presented, encompassing the analysis of the application of the final version of the method in a small Brazilian company. Key-words: Competitive Strategy, Small Business Strategy, Manufacturing Strategy. |
id |
ABEPRO-2_163b35712fb267603bebed0662edf1ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/117 |
network_acronym_str |
ABEPRO-2 |
network_name_str |
Revista Produção Online |
repository_id_str |
|
spelling |
Proposal of a method for formulating strategy in small and medium enterprisesProposta de método para a formulação de estratégia em pequenas e médias empresasStrategy models found in the literature are usually more suitable for big companies. However, small and medium enterprises (SME) also need to plan their strategies, but in such a way that considers their peculiarities. In this context, this paper presents a simple method for strategy formulation and deployment in SME. This method was developed through a sequence of cases studies, developed in small companies (10 to 500 employees). The final version of this method is a seven-step framework that considers both business environment and firm core competencies. The final aim is the alignment of business and manufacturing strategies. This framework can be considered suitable for SME, since it is simple and allows saving time and scarce available resources for strategy formulation, both important issues in this kind of enterprises. Finally, a case study is presented, encompassing the analysis of the application of the final version of the method in a small Brazilian company. Key-words: Competitive Strategy, Small Business Strategy, Manufacturing Strategy.De maneira geral, os modelos de estratégia encontrados na literatura são predominantemente voltados para grandes empresas. Contudo, pequenas e médias empresas (PME) também necessitam de planejar suas estratégias, mas de maneira que sejam respeitadas suas peculiaridades. Neste contexto, este artigo apresenta um método simplificado para a formulação e o desdobramento da estratégia, voltado ao uso pelas PME. Este método foi desenvolvido através de uma série de estudos de casos, desenvolvidos em diferentes etapas, em pequenas empresas (10 a 500 empregados). A versão final deste método é uma estrutura de sete passos que considera tanto o ambiente empresarial e as competências essenciais da empresa. O resultado final almejado é o alinhamento da estratégia de negócio com a estratégia de manufatura. O método é aplicável para PME por ser simples e permitir economizar tanto o tempo como outros recursos escassos disponíveis para a formulação da estratégia, aspectos importantes neste tipo de empresa. Finalmente, apresenta-se um estudo de caso, no qual a versão final do método desenvolvido foi aplicada e analisada em uma pequena empresa brasileira. Palavras-chave: Estratégia Competitiva, Estratégia para Pequenas Empresas, Estratégia de Manufatura.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2008-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/11710.14488/1676-1901.v8i2.117Revista Produção Online; Vol. 8 No. 2 (2008)Revista Produção Online; v. 8 n. 2 (2008)1676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/117/186https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/117/185Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessPiovezan, Luís HenriqueLaurindo, Fernando José Barbinde Carvalho, Marly Monteiro2021-10-14T21:48:21Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/117Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2021-10-14T21:48:21Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proposal of a method for formulating strategy in small and medium enterprises Proposta de método para a formulação de estratégia em pequenas e médias empresas |
title |
Proposal of a method for formulating strategy in small and medium enterprises |
spellingShingle |
Proposal of a method for formulating strategy in small and medium enterprises Piovezan, Luís Henrique |
title_short |
Proposal of a method for formulating strategy in small and medium enterprises |
title_full |
Proposal of a method for formulating strategy in small and medium enterprises |
title_fullStr |
Proposal of a method for formulating strategy in small and medium enterprises |
title_full_unstemmed |
Proposal of a method for formulating strategy in small and medium enterprises |
title_sort |
Proposal of a method for formulating strategy in small and medium enterprises |
author |
Piovezan, Luís Henrique |
author_facet |
Piovezan, Luís Henrique Laurindo, Fernando José Barbin de Carvalho, Marly Monteiro |
author_role |
author |
author2 |
Laurindo, Fernando José Barbin de Carvalho, Marly Monteiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Piovezan, Luís Henrique Laurindo, Fernando José Barbin de Carvalho, Marly Monteiro |
description |
Strategy models found in the literature are usually more suitable for big companies. However, small and medium enterprises (SME) also need to plan their strategies, but in such a way that considers their peculiarities. In this context, this paper presents a simple method for strategy formulation and deployment in SME. This method was developed through a sequence of cases studies, developed in small companies (10 to 500 employees). The final version of this method is a seven-step framework that considers both business environment and firm core competencies. The final aim is the alignment of business and manufacturing strategies. This framework can be considered suitable for SME, since it is simple and allows saving time and scarce available resources for strategy formulation, both important issues in this kind of enterprises. Finally, a case study is presented, encompassing the analysis of the application of the final version of the method in a small Brazilian company. Key-words: Competitive Strategy, Small Business Strategy, Manufacturing Strategy. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-07-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/117 10.14488/1676-1901.v8i2.117 |
url |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/117 |
identifier_str_mv |
10.14488/1676-1901.v8i2.117 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/117/186 https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/117/185 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Produção Online info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Produção Online |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Produção Online; Vol. 8 No. 2 (2008) Revista Produção Online; v. 8 n. 2 (2008) 1676-1901 reponame:Revista Produção Online instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) instacron:ABEPRO |
instname_str |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) |
instacron_str |
ABEPRO |
institution |
ABEPRO |
reponame_str |
Revista Produção Online |
collection |
Revista Produção Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) |
repository.mail.fl_str_mv |
||producaoonline@gmail.com |
_version_ |
1761536946801213440 |