Evaluation of the urban public transportation carried out by bus: an exploratory approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, André Luís Policani
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: dos Reis, Túlio Baita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1010
Resumo: Due to the arise of new forms of transportation, businessmen and governments that operate urban buses have been more and more interested in assessing the quality of transportation according to the users’ satisfaction. Since the users have experienced aspects related to categories that concern the transportation services, such as vehicles, roads/bus stops, service, time and values, they are able to evaluate the quality of transportation according to these categories. In this context, this article purposes a methodological approach for evaluating the public urban transport carried out by bus according to the users’ perception. Supported on seven dimensions of service quality, the resultant model is composed by 33 criteria which were organized into a questionnaire. In spite of the exploratory context of the study, the results showed that the proposed approach and the resultant model constitute a simple and viable tool for the analysis of the problem. We hope this model is able to aid managers in decision making processes.
id ABEPRO-2_fbb2f99bba445b36e8738c3f12163209
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1010
network_acronym_str ABEPRO-2
network_name_str Revista Produção Online
repository_id_str
spelling Evaluation of the urban public transportation carried out by bus: an exploratory approachAvaliação do transporte público urbano realizado por ônibus: uma abordagem exploratóriaService quality. Customer satisfaction. Public transportation.Qualidade em serviços. Satisfação do consumidor. Transporte público.Due to the arise of new forms of transportation, businessmen and governments that operate urban buses have been more and more interested in assessing the quality of transportation according to the users’ satisfaction. Since the users have experienced aspects related to categories that concern the transportation services, such as vehicles, roads/bus stops, service, time and values, they are able to evaluate the quality of transportation according to these categories. In this context, this article purposes a methodological approach for evaluating the public urban transport carried out by bus according to the users’ perception. Supported on seven dimensions of service quality, the resultant model is composed by 33 criteria which were organized into a questionnaire. In spite of the exploratory context of the study, the results showed that the proposed approach and the resultant model constitute a simple and viable tool for the analysis of the problem. We hope this model is able to aid managers in decision making processes.Devido ao surgimento de novas modalidades de transporte, empresários e governos que operam ônibus urbanos têm se interessado cada vez mais em avaliar a qualidade do transporte segundo a satisfação dos usuários. Uma vez que os usuários entram em contato com aspectos relacionados às categorias pertinentes ao serviço de transporte, tais como veículos, vias e paradas, atendimento, tempo e valor agregado, eles são capazes de avaliar a qualidade do transporte à luz destas categorias. Neste contexto, este artigo propõe uma abordagem metodológica para avaliar o transporte público urbano realizado por ônibus, segundo a percepção dos usuários. Fundamentado em sete dimensões da qualidade de serviços, o modelo resultante é composto por 33 critérios que foram organizados em um questionário. Apesar do caráter exploratório, os resultados do estudo revelaram que a abordagem e o modelo constituem uma ferramenta simples e viável para o tratamento do problema em questão. Espera-se que este modelo seja capaz de auxiliar gestores nos processos de tomada de decisão.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2013-08-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/101010.14488/1676-1901.v13i3.1010Revista Produção Online; Vol. 13 No. 3 (2013); 814-842Revista Produção Online; v. 13 n. 3 (2013); 814-8421676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1010/1037https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1010/1038Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, André Luís Policanidos Reis, Túlio Baita2015-11-11T17:25:41Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1010Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2015-11-11T17:25:41Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of the urban public transportation carried out by bus: an exploratory approach
Avaliação do transporte público urbano realizado por ônibus: uma abordagem exploratória
title Evaluation of the urban public transportation carried out by bus: an exploratory approach
spellingShingle Evaluation of the urban public transportation carried out by bus: an exploratory approach
Freitas, André Luís Policani
Service quality. Customer satisfaction. Public transportation.
Qualidade em serviços. Satisfação do consumidor. Transporte público.
title_short Evaluation of the urban public transportation carried out by bus: an exploratory approach
title_full Evaluation of the urban public transportation carried out by bus: an exploratory approach
title_fullStr Evaluation of the urban public transportation carried out by bus: an exploratory approach
title_full_unstemmed Evaluation of the urban public transportation carried out by bus: an exploratory approach
title_sort Evaluation of the urban public transportation carried out by bus: an exploratory approach
author Freitas, André Luís Policani
author_facet Freitas, André Luís Policani
dos Reis, Túlio Baita
author_role author
author2 dos Reis, Túlio Baita
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, André Luís Policani
dos Reis, Túlio Baita
dc.subject.por.fl_str_mv Service quality. Customer satisfaction. Public transportation.
Qualidade em serviços. Satisfação do consumidor. Transporte público.
topic Service quality. Customer satisfaction. Public transportation.
Qualidade em serviços. Satisfação do consumidor. Transporte público.
description Due to the arise of new forms of transportation, businessmen and governments that operate urban buses have been more and more interested in assessing the quality of transportation according to the users’ satisfaction. Since the users have experienced aspects related to categories that concern the transportation services, such as vehicles, roads/bus stops, service, time and values, they are able to evaluate the quality of transportation according to these categories. In this context, this article purposes a methodological approach for evaluating the public urban transport carried out by bus according to the users’ perception. Supported on seven dimensions of service quality, the resultant model is composed by 33 criteria which were organized into a questionnaire. In spite of the exploratory context of the study, the results showed that the proposed approach and the resultant model constitute a simple and viable tool for the analysis of the problem. We hope this model is able to aid managers in decision making processes.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-08-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1010
10.14488/1676-1901.v13i3.1010
url https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1010
identifier_str_mv 10.14488/1676-1901.v13i3.1010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1010/1037
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1010/1038
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Produção Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Produção Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
dc.source.none.fl_str_mv Revista Produção Online; Vol. 13 No. 3 (2013); 814-842
Revista Produção Online; v. 13 n. 3 (2013); 814-842
1676-1901
reponame:Revista Produção Online
instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron:ABEPRO
instname_str Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron_str ABEPRO
institution ABEPRO
reponame_str Revista Produção Online
collection Revista Produção Online
repository.name.fl_str_mv Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
repository.mail.fl_str_mv ||producaoonline@gmail.com
_version_ 1761536948773584896