#ChamberonTikTok: Politics, Education and Entertainment in Public Communication
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Compolítica |
Texto Completo: | https://revista.compolitica.org/index.php/revista/article/view/566 |
Resumo: | This paper analyses the production of the Brazilian Chamber of Deputies on the social network TikTok, to understand the motivations of an organizational content creator, in response to the motivations of the users, in a platform that is still little studied by academia. In documenting this experience, it aims to add, to theoretical debates about public communication, the role of entertainment as a resource of attraction, breaking resistance, resignification of values, image positioning, and political education. Through an own methodology for performance evaluation, it is observed that the materials with most views come from a more self-centered initiative by the Chamber, whereas those with most engagement follow TikTok trendings, demonstrating the importance of combining both perspectives of sender and receiver, as well as those of the app and the context. |
id |
ABPCP-2_943c5430705083e749116209b7b2fbfd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.compolitica.ojsbrasil.com.br:article/566 |
network_acronym_str |
ABPCP-2 |
network_name_str |
Revista Compolítica |
repository_id_str |
|
spelling |
#ChamberonTikTok: Politics, Education and Entertainment in Public Communication#CâmaraNoTikTok: Política, Educação e Entretenimento na Comunicação PúblicaCâmara dos DeputadosTikTokComunicação PúblicaChamber of DeputiesTikTokPublic CommunicationThis paper analyses the production of the Brazilian Chamber of Deputies on the social network TikTok, to understand the motivations of an organizational content creator, in response to the motivations of the users, in a platform that is still little studied by academia. In documenting this experience, it aims to add, to theoretical debates about public communication, the role of entertainment as a resource of attraction, breaking resistance, resignification of values, image positioning, and political education. Through an own methodology for performance evaluation, it is observed that the materials with most views come from a more self-centered initiative by the Chamber, whereas those with most engagement follow TikTok trendings, demonstrating the importance of combining both perspectives of sender and receiver, as well as those of the app and the context.Este artigo analisa a produção da Câmara dos Deputados na rede social TikTok para compreender as motivações de um criador de conteúdo organizacional em resposta às motivações dos usuários dessa plataforma, ainda pouco estudada no meio acadêmico. Ao documentar a experiência, busca acrescentar, aos debates teóricos sobre comunicação pública, o papel do entretenimento como recurso de atração, quebra de resistência, ressignificação de valores, posicionamento de imagem e educação política. Por meio de metodologia própria de avaliação de desempenho, observa-se que os materiais com mais engajamento seguem o formato do TikTok, ainda que partam de uma iniciativa mais autocentrada da Câmara, demonstrando a importância de combinar as perspectivas do emissor e do receptor, bem como as do aplicativo e do contextoAssociação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política2023-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://revista.compolitica.org/index.php/revista/article/view/56610.21878/compolitica.2022.12.2.566Compolítica; Vol. 12 No. 2 (2022): Revista Compolítica; 33-58Compolítica; v. 12 n. 2 (2022): Revista Compolítica; 33-582236-478110.21878/compolitica.2022.12.2reponame:Revista Compolíticainstname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política (Compolítica)instacron:ABPCPporhttps://revista.compolitica.org/index.php/revista/article/view/566/336Copyright (c) 2022 Ana Marusia Pinheiro Limainfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Ana Marusia Pinheiro2023-12-15T05:15:37Zoai:ojs2.compolitica.ojsbrasil.com.br:article/566RevistaONGhttp://compolitica.org/revista/index.php/revista/oairevista@compolitica.org2236-47812236-4781opendoar:2023-12-15T05:15:37Revista Compolítica - Associação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política (Compolítica)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
#ChamberonTikTok: Politics, Education and Entertainment in Public Communication #CâmaraNoTikTok: Política, Educação e Entretenimento na Comunicação Pública |
title |
#ChamberonTikTok: Politics, Education and Entertainment in Public Communication |
spellingShingle |
#ChamberonTikTok: Politics, Education and Entertainment in Public Communication Lima, Ana Marusia Pinheiro Câmara dos Deputados TikTok Comunicação Pública Chamber of Deputies TikTok Public Communication |
title_short |
#ChamberonTikTok: Politics, Education and Entertainment in Public Communication |
title_full |
#ChamberonTikTok: Politics, Education and Entertainment in Public Communication |
title_fullStr |
#ChamberonTikTok: Politics, Education and Entertainment in Public Communication |
title_full_unstemmed |
#ChamberonTikTok: Politics, Education and Entertainment in Public Communication |
title_sort |
#ChamberonTikTok: Politics, Education and Entertainment in Public Communication |
author |
Lima, Ana Marusia Pinheiro |
author_facet |
Lima, Ana Marusia Pinheiro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Ana Marusia Pinheiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Câmara dos Deputados TikTok Comunicação Pública Chamber of Deputies TikTok Public Communication |
topic |
Câmara dos Deputados TikTok Comunicação Pública Chamber of Deputies TikTok Public Communication |
description |
This paper analyses the production of the Brazilian Chamber of Deputies on the social network TikTok, to understand the motivations of an organizational content creator, in response to the motivations of the users, in a platform that is still little studied by academia. In documenting this experience, it aims to add, to theoretical debates about public communication, the role of entertainment as a resource of attraction, breaking resistance, resignification of values, image positioning, and political education. Through an own methodology for performance evaluation, it is observed that the materials with most views come from a more self-centered initiative by the Chamber, whereas those with most engagement follow TikTok trendings, demonstrating the importance of combining both perspectives of sender and receiver, as well as those of the app and the context. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.compolitica.org/index.php/revista/article/view/566 10.21878/compolitica.2022.12.2.566 |
url |
https://revista.compolitica.org/index.php/revista/article/view/566 |
identifier_str_mv |
10.21878/compolitica.2022.12.2.566 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.compolitica.org/index.php/revista/article/view/566/336 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ana Marusia Pinheiro Lima info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ana Marusia Pinheiro Lima |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política |
dc.source.none.fl_str_mv |
Compolítica; Vol. 12 No. 2 (2022): Revista Compolítica; 33-58 Compolítica; v. 12 n. 2 (2022): Revista Compolítica; 33-58 2236-4781 10.21878/compolitica.2022.12.2 reponame:Revista Compolítica instname:Associação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política (Compolítica) instacron:ABPCP |
instname_str |
Associação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política (Compolítica) |
instacron_str |
ABPCP |
institution |
ABPCP |
reponame_str |
Revista Compolítica |
collection |
Revista Compolítica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Compolítica - Associação Brasileira de Pesquisadores em Comunicação e Política (Compolítica) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista@compolitica.org |
_version_ |
1797049677558841344 |