The Antecedents of Entrepreneurial Orientation in Social Business

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carmona, Viviane Celina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Daí Pra Martens, Cristina, Mello Rodrigues de Freitas, Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPE
Texto Completo: https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/1411
Resumo: Purpose: This article aims to characterize the EO antecedents in Social Business Startups.Design/methodology: An exploratory and qualitative study was developed, with data collection through semistructured interviews with founders of eight social businesses. The data were analyzed by content analyses with the support of software ATLAS.ti.Findings: The results present a characterization of the EO antecedents: social mission, identification of opportunities, access to capital, and stakeholders. The results show that the identification of opportunities is the main antecedent and these opportunities are related to the needs of participation and social contribution by the founders. Following is the social mission, seen as an opportunity to contribute to the quality of life of the population in general.Theoretical contribuitions: The study contributes to the characterization of the antecedents of EO in the context of social business, evidencing that there is difference of this antecedent in the social and purely economic contexts.Relevance/originality: The study investigates the background studies that can be the propellers or facilitators of entrepreneurial initiatives.Theoretical / methodological contributions: Understanding the background of OE in social business can contribute to the development of strategic actions among entrepreneurs and social business ventures.
id ANEGEPE_6927b379eb75a668985d3bb6b5376fb7
oai_identifier_str oai:ojs.regepe.org.br:article/1411
network_acronym_str ANEGEPE
network_name_str REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal
repository_id_str
spelling The Antecedents of Entrepreneurial Orientation in Social BusinessOs Antecedentes da Orientação Empreendedora em Negócios SociaisAntecedents. Entrepreneurial Orientation. Social Business. StartupsAntecedentesOrientação EmpreendedoraNegócios SociaisStartupsPurpose: This article aims to characterize the EO antecedents in Social Business Startups.Design/methodology: An exploratory and qualitative study was developed, with data collection through semistructured interviews with founders of eight social businesses. The data were analyzed by content analyses with the support of software ATLAS.ti.Findings: The results present a characterization of the EO antecedents: social mission, identification of opportunities, access to capital, and stakeholders. The results show that the identification of opportunities is the main antecedent and these opportunities are related to the needs of participation and social contribution by the founders. Following is the social mission, seen as an opportunity to contribute to the quality of life of the population in general.Theoretical contribuitions: The study contributes to the characterization of the antecedents of EO in the context of social business, evidencing that there is difference of this antecedent in the social and purely economic contexts.Relevance/originality: The study investigates the background studies that can be the propellers or facilitators of entrepreneurial initiatives.Theoretical / methodological contributions: Understanding the background of OE in social business can contribute to the development of strategic actions among entrepreneurs and social business ventures.Objetivo: Este artigo tem como objetivo caracterizar os Antecedentes da OE em Startups de Negócios Sociais. Método: Foi desenvolvido um estudo exploratório e qualitativo, com coleta de dados por meio de entrevistas semiestruturadas com fundadores de oito negócios sociais. Os dados foram analisados por meio de análise de conteúdo, com auxílio do software ATLAS.ti.Resultados: É apresentada uma caracterização dos antecedentes da OE, sendo eles: missão social, identificação de oportunidades, acesso a capital e stakeholders. Os resultados evidenciam a identificação de oportunidades como o principal antecedente. Essas oportunidades estão relacionadas às necessidades de participação e de contribuição social por parte dos fundadores. Na sequência, destaca-se a missão social, vista como uma oportunidade de contribuir para a qualidade de vida da população em geral.Contribuições teóricas: O estudo contribui com a caracterização dos antecedentes da OE no contexto de negócios sociais, evidenciando que há diferença desses antecedentes nos contextos social e puramente econômico.Relevância/originalidade: O estudo investiga contexto carente de estudos voltados à compreensão dos antecedentes que podem ser os propulsores ou facilitadores de inciativas empreendedoras.Contribuições sociais/para a gestão: A compreensão dos antecedentes da OE em negócios sociais pode contribuir para o desenvolvimento de ações estratégicas junto à empreendedores e empreendimentos de negócios sociais.ANEGEPE - Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas2020-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.regepe.org.br/regepe/article/view/141110.14211/regepe.v9i2.1411REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal; Vol. 9 No. 2 (2020): Jan./Apr.; 71-96REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal; Vol. 9 Núm. 2 (2020): ene./abr.; 71-96REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal; v. 9 n. 2 (2020): jan./abr.; 71-962965-1506reponame:Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPEinstname:Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE)instacron:ANEGEPEporenghttps://www.regepe.org.br/regepe/article/view/1411/pdfhttps://www.regepe.org.br/regepe/article/view/1411/pdf_1Copyright (c) 2020 Iberoamerican Journal of Entrepreneurship and Small Businessinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarmona, Viviane CelinaDaí Pra Martens, CristinaMello Rodrigues de Freitas, Henrique2024-05-23T19:56:18Zoai:ojs.regepe.org.br:article/1411Revistahttps://www.regepe.org.br/regepe/indexPRIhttps://www.regepe.org.br/regepe/oaieditorialregep@gmail.com2316-20582316-2058opendoar:2024-05-23T19:56:18Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPE - Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE)false
dc.title.none.fl_str_mv The Antecedents of Entrepreneurial Orientation in Social Business
Os Antecedentes da Orientação Empreendedora em Negócios Sociais
title The Antecedents of Entrepreneurial Orientation in Social Business
spellingShingle The Antecedents of Entrepreneurial Orientation in Social Business
Carmona, Viviane Celina
Antecedents. Entrepreneurial Orientation. Social Business. Startups
Antecedentes
Orientação Empreendedora
Negócios Sociais
Startups
title_short The Antecedents of Entrepreneurial Orientation in Social Business
title_full The Antecedents of Entrepreneurial Orientation in Social Business
title_fullStr The Antecedents of Entrepreneurial Orientation in Social Business
title_full_unstemmed The Antecedents of Entrepreneurial Orientation in Social Business
title_sort The Antecedents of Entrepreneurial Orientation in Social Business
author Carmona, Viviane Celina
author_facet Carmona, Viviane Celina
Daí Pra Martens, Cristina
Mello Rodrigues de Freitas, Henrique
author_role author
author2 Daí Pra Martens, Cristina
Mello Rodrigues de Freitas, Henrique
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carmona, Viviane Celina
Daí Pra Martens, Cristina
Mello Rodrigues de Freitas, Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Antecedents. Entrepreneurial Orientation. Social Business. Startups
Antecedentes
Orientação Empreendedora
Negócios Sociais
Startups
topic Antecedents. Entrepreneurial Orientation. Social Business. Startups
Antecedentes
Orientação Empreendedora
Negócios Sociais
Startups
description Purpose: This article aims to characterize the EO antecedents in Social Business Startups.Design/methodology: An exploratory and qualitative study was developed, with data collection through semistructured interviews with founders of eight social businesses. The data were analyzed by content analyses with the support of software ATLAS.ti.Findings: The results present a characterization of the EO antecedents: social mission, identification of opportunities, access to capital, and stakeholders. The results show that the identification of opportunities is the main antecedent and these opportunities are related to the needs of participation and social contribution by the founders. Following is the social mission, seen as an opportunity to contribute to the quality of life of the population in general.Theoretical contribuitions: The study contributes to the characterization of the antecedents of EO in the context of social business, evidencing that there is difference of this antecedent in the social and purely economic contexts.Relevance/originality: The study investigates the background studies that can be the propellers or facilitators of entrepreneurial initiatives.Theoretical / methodological contributions: Understanding the background of OE in social business can contribute to the development of strategic actions among entrepreneurs and social business ventures.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/1411
10.14211/regepe.v9i2.1411
url https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/1411
identifier_str_mv 10.14211/regepe.v9i2.1411
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/1411/pdf
https://www.regepe.org.br/regepe/article/view/1411/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Iberoamerican Journal of Entrepreneurship and Small Business
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Iberoamerican Journal of Entrepreneurship and Small Business
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANEGEPE - Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas
publisher.none.fl_str_mv ANEGEPE - Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas
dc.source.none.fl_str_mv REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal; Vol. 9 No. 2 (2020): Jan./Apr.; 71-96
REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal; Vol. 9 Núm. 2 (2020): ene./abr.; 71-96
REGEPE Entrepreneurship and Small Business Journal; v. 9 n. 2 (2020): jan./abr.; 71-96
2965-1506
reponame:Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPE
instname:Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE)
instacron:ANEGEPE
instname_str Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE)
instacron_str ANEGEPE
institution ANEGEPE
reponame_str Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPE
collection Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPE
repository.name.fl_str_mv Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas - REGEPE - Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (ANEGEPE)
repository.mail.fl_str_mv editorialregep@gmail.com
_version_ 1803580218448805888