Pharmaceutical Care: Pharmacies Cannot Live on Medication Alone

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrêa, Stela Cristina Hott
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Paula Neto, Alcielis de, Gosling, Marlusa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1043
Resumo: This case describes the journey taken by a team of teachers to establish a university pharmacy. In order to advance to the opening of the service, the team had to know the attitudes, motivations and expectations of its target audience. Thus, five focus groups were organized. Given the results of the research, students are invited to take the place of the main decision-maker and establish the positioning of the pharmacy’s offerings and the service marketing actions required to launch it. From this point of view, the case proposes an explicit taking of decisions; however, it also allows students to analyze the focus groups’ conditions of use by proposing alternative solutions to their critical issues and interpret the undertaking according to Service-dominant Logic. This is a real case and its discussion aims to bring students closer to practical thinking about Positioning, Service Marketing, Focus Groups and Service-dominant Logic.
id ANGRAD-1_19085bdf4c460684fc3b4a712642b0b5
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1043
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling Pharmaceutical Care: Pharmacies Cannot Live on Medication AloneAtenção Farmacêutica: Nem Só de Medicamento Vive uma FarmáciaFocus groupsService marketingService-dominant logicPositioning pharmaceutical careGrupos FocaisMarketing de ServiçosLógica Serviço-DominantePosicionamentoAtenção FarmacêuticaThis case describes the journey taken by a team of teachers to establish a university pharmacy. In order to advance to the opening of the service, the team had to know the attitudes, motivations and expectations of its target audience. Thus, five focus groups were organized. Given the results of the research, students are invited to take the place of the main decision-maker and establish the positioning of the pharmacy’s offerings and the service marketing actions required to launch it. From this point of view, the case proposes an explicit taking of decisions; however, it also allows students to analyze the focus groups’ conditions of use by proposing alternative solutions to their critical issues and interpret the undertaking according to Service-dominant Logic. This is a real case and its discussion aims to bring students closer to practical thinking about Positioning, Service Marketing, Focus Groups and Service-dominant Logic.Este caso descreve a trajetória percorrida por uma equipe de professores para implantar uma farmácia universitária. Muitos desafios foram superados nessa empreitada até que, para avançar na abertura do serviço, a equipe teve de conhecer as atitudes, motivações e expectativas de seu público-alvo. Neste sentido, foram organizados cinco grupos focais. Diante dos resultados da pesquisa, o discente é convidado a tomar o lugar da principal tomadora de decisão para estabelecer o posicionamento da oferta da farmácia e as ações de marketing de serviço necessárias ao seu lançamento. Desse ponto de vista, o caso propõe uma tomada de decisão explícita. No entanto, oferece oportunidade do discente analisar as condições de uso dos grupos focais, sugerindo soluções alternativas para os seus pontos passíveis de crítica, e interpretar o empreendimento de acordo com a lógica serviço-dominante. Este é um caso real e seu debate objetiva aproximar o aluno das reflexões práticas acerca de posicionamento, marketing de serviço, grupos focais e lógica serviço-dominante.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2018-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/104310.13058/raep.2018.v19n3.1043Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 19 No. 3 (2018): September-December; 606-643Administração: Ensino e Pesquisa; v. 19 n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 606-6432358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1043/pdfCorrêa, Stela Cristina HottPaula Neto, Alcielis deGosling, Marlusainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:00Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1043Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv Pharmaceutical Care: Pharmacies Cannot Live on Medication Alone
Atenção Farmacêutica: Nem Só de Medicamento Vive uma Farmácia
title Pharmaceutical Care: Pharmacies Cannot Live on Medication Alone
spellingShingle Pharmaceutical Care: Pharmacies Cannot Live on Medication Alone
Corrêa, Stela Cristina Hott
Focus groups
Service marketing
Service-dominant logic
Positioning pharmaceutical care
Grupos Focais
Marketing de Serviços
Lógica Serviço-Dominante
Posicionamento
Atenção Farmacêutica
title_short Pharmaceutical Care: Pharmacies Cannot Live on Medication Alone
title_full Pharmaceutical Care: Pharmacies Cannot Live on Medication Alone
title_fullStr Pharmaceutical Care: Pharmacies Cannot Live on Medication Alone
title_full_unstemmed Pharmaceutical Care: Pharmacies Cannot Live on Medication Alone
title_sort Pharmaceutical Care: Pharmacies Cannot Live on Medication Alone
author Corrêa, Stela Cristina Hott
author_facet Corrêa, Stela Cristina Hott
Paula Neto, Alcielis de
Gosling, Marlusa
author_role author
author2 Paula Neto, Alcielis de
Gosling, Marlusa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrêa, Stela Cristina Hott
Paula Neto, Alcielis de
Gosling, Marlusa
dc.subject.por.fl_str_mv Focus groups
Service marketing
Service-dominant logic
Positioning pharmaceutical care
Grupos Focais
Marketing de Serviços
Lógica Serviço-Dominante
Posicionamento
Atenção Farmacêutica
topic Focus groups
Service marketing
Service-dominant logic
Positioning pharmaceutical care
Grupos Focais
Marketing de Serviços
Lógica Serviço-Dominante
Posicionamento
Atenção Farmacêutica
description This case describes the journey taken by a team of teachers to establish a university pharmacy. In order to advance to the opening of the service, the team had to know the attitudes, motivations and expectations of its target audience. Thus, five focus groups were organized. Given the results of the research, students are invited to take the place of the main decision-maker and establish the positioning of the pharmacy’s offerings and the service marketing actions required to launch it. From this point of view, the case proposes an explicit taking of decisions; however, it also allows students to analyze the focus groups’ conditions of use by proposing alternative solutions to their critical issues and interpret the undertaking according to Service-dominant Logic. This is a real case and its discussion aims to bring students closer to practical thinking about Positioning, Service Marketing, Focus Groups and Service-dominant Logic.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1043
10.13058/raep.2018.v19n3.1043
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1043
identifier_str_mv 10.13058/raep.2018.v19n3.1043
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1043/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 19 No. 3 (2018): September-December; 606-643
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 19 n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 606-643
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519319175168