STRATEGY: AGREEMENTS, DISAGREEMENTS AND REVIEWS REGARDING THE ISSUE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/131 |
Resumo: | Widely used in contemporary organizational and management theories, as well as in the discursive universe of corporate consulting, the term strategy has become a target of attention and attributed with a variety meanings, definitions and models. Authors celebrate this diversity, or at least, find it inevitable, due to the semantic richness of the vocabularyand the intrinsically complex and mutable nature of that which has been commonly dealt with as strategy in the context of organizations (MINTZBERG; LAMPEL; AHLSTRAND, 2000; SMIRCICH; STUBBART, 1985; SNOW; HREBINIAK, 1980). Others defend a particular disciplinein the field, especially to facilitate the accumulation of knowledge through the systematic use of a set of reasonably accepted concepts – and alternatives to its operational use (VENKATRAMAN; GRANT, 1986). This paper aims to revisit the concept of strategy and its current use in management, from its specific usage, such as in the strategic managementof people or communication strategy, as well as its general application, such as in organizational positioning, which constitutes a company’s soul, its personality – its reason for being. |
id |
ANGRAD-1_1e3269c5484730b0f4ac4f8d9d078fbe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/131 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
STRATEGY: AGREEMENTS, DISAGREEMENTS AND REVIEWS REGARDING THE ISSUEESTRATÉGIA: ACORDOS, DESACORDOS E REVISÕES SOBRE O TEMAstrategystrategy reviewsparadigmatic aspects of strategyPalavras-chaveestratégiarevisões sobre estratégiadimensões paradigmáticas da estratégia.Widely used in contemporary organizational and management theories, as well as in the discursive universe of corporate consulting, the term strategy has become a target of attention and attributed with a variety meanings, definitions and models. Authors celebrate this diversity, or at least, find it inevitable, due to the semantic richness of the vocabularyand the intrinsically complex and mutable nature of that which has been commonly dealt with as strategy in the context of organizations (MINTZBERG; LAMPEL; AHLSTRAND, 2000; SMIRCICH; STUBBART, 1985; SNOW; HREBINIAK, 1980). Others defend a particular disciplinein the field, especially to facilitate the accumulation of knowledge through the systematic use of a set of reasonably accepted concepts – and alternatives to its operational use (VENKATRAMAN; GRANT, 1986). This paper aims to revisit the concept of strategy and its current use in management, from its specific usage, such as in the strategic managementof people or communication strategy, as well as its general application, such as in organizational positioning, which constitutes a company’s soul, its personality – its reason for being.Amplamente utilizado nas teorias organizacionais e gerenciais contemporâneas, e no universo discursivo da consultoria empresarial, o termo estratégia se tornou alvo de atenção e de significados, definições e modelos diversos. Autores celebram esta diversidade, ou pelo menos aconsideram inevitável, em função da riqueza semântica do vocábulo e da natureza intrinsecamente complexa e mutável daquilo que se acostumou tratar como estratégia no contexto das organizações (MINTZBERG; LAMPEL; AHLSTRAND, 2000; SMIRCICH; STUBBART, 1985; SNOW; HREBINIAK, 1980). Outros defendem alguma disciplina no campo, sobretudo, para facilitar o acúmulo de conhecimento, por meio da utilização sistemática de um conjunto de conceitos – e alternativas para sua operacionalização – razoavelmente aceito (VENKATRAMAN;GRANT, 1986). Este artigo teve por objetivo revisitar o conceito de estratégia e seu uso corrente na administração, desde o seu uso específico, tais como em gestão estratégica de pessoas, estratégia de comunicação, ou sua aplicação geral, como no posicionamento organizacional, que é a alma, a personalidade, a razão de ser da empresa.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2010-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/13110.13058/raep.2010.v11n4.131Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 11 No. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 601-617Administração: Ensino e Pesquisa; v. 11 n. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 601-6172358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/131/72Meirelles, Anthero de MoraesGonçalves, Carlos Albertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:49Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/131Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:49Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
STRATEGY: AGREEMENTS, DISAGREEMENTS AND REVIEWS REGARDING THE ISSUE ESTRATÉGIA: ACORDOS, DESACORDOS E REVISÕES SOBRE O TEMA |
title |
STRATEGY: AGREEMENTS, DISAGREEMENTS AND REVIEWS REGARDING THE ISSUE |
spellingShingle |
STRATEGY: AGREEMENTS, DISAGREEMENTS AND REVIEWS REGARDING THE ISSUE Meirelles, Anthero de Moraes strategy strategy reviews paradigmatic aspects of strategy Palavras-chave estratégia revisões sobre estratégia dimensões paradigmáticas da estratégia. |
title_short |
STRATEGY: AGREEMENTS, DISAGREEMENTS AND REVIEWS REGARDING THE ISSUE |
title_full |
STRATEGY: AGREEMENTS, DISAGREEMENTS AND REVIEWS REGARDING THE ISSUE |
title_fullStr |
STRATEGY: AGREEMENTS, DISAGREEMENTS AND REVIEWS REGARDING THE ISSUE |
title_full_unstemmed |
STRATEGY: AGREEMENTS, DISAGREEMENTS AND REVIEWS REGARDING THE ISSUE |
title_sort |
STRATEGY: AGREEMENTS, DISAGREEMENTS AND REVIEWS REGARDING THE ISSUE |
author |
Meirelles, Anthero de Moraes |
author_facet |
Meirelles, Anthero de Moraes Gonçalves, Carlos Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Carlos Alberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Meirelles, Anthero de Moraes Gonçalves, Carlos Alberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
strategy strategy reviews paradigmatic aspects of strategy Palavras-chave estratégia revisões sobre estratégia dimensões paradigmáticas da estratégia. |
topic |
strategy strategy reviews paradigmatic aspects of strategy Palavras-chave estratégia revisões sobre estratégia dimensões paradigmáticas da estratégia. |
description |
Widely used in contemporary organizational and management theories, as well as in the discursive universe of corporate consulting, the term strategy has become a target of attention and attributed with a variety meanings, definitions and models. Authors celebrate this diversity, or at least, find it inevitable, due to the semantic richness of the vocabularyand the intrinsically complex and mutable nature of that which has been commonly dealt with as strategy in the context of organizations (MINTZBERG; LAMPEL; AHLSTRAND, 2000; SMIRCICH; STUBBART, 1985; SNOW; HREBINIAK, 1980). Others defend a particular disciplinein the field, especially to facilitate the accumulation of knowledge through the systematic use of a set of reasonably accepted concepts – and alternatives to its operational use (VENKATRAMAN; GRANT, 1986). This paper aims to revisit the concept of strategy and its current use in management, from its specific usage, such as in the strategic managementof people or communication strategy, as well as its general application, such as in organizational positioning, which constitutes a company’s soul, its personality – its reason for being. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/131 10.13058/raep.2010.v11n4.131 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/131 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2010.v11n4.131 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/131/72 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 11 No. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 601-617 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 11 n. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 601-617 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212518359728128 |