Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536 |
Resumo: | This case objective is to report Smiles’ business model evolution, since its origin, as the loyalty program of the Brazilian largest airline at that time, VARIG, to the present moment, as an independent company, switching to become a coalition program. Throughout the case, the reader will encounter several business management situations, approaching strategic decisions and definitions related to the tripod configuration, construction and value appropriation, inherent to Business Model studies. It is expected that this case will contribute to the enrichment of studies related to Strategy topic and, above all, Business Model, using a real situation, which will allow readers to experience the reality of one of the main companies in its industry. Teaching notes are presented at the end, proposing applications to explore the case, theoretical background and questions for discussion. The present study was conducted in 2015 with the consent of the company's Head of Marketing for academic purposes and updated by secondary data in 2017. |
id |
ANGRAD-1_348d703ba26fa850ad18c40f2d2fd1db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1536 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company CaseFênix Sorri - O Caso SmilesMarketingBusiness modelCoalition programFidelity programCompetitive strategyMarketingModelo de NegócioPrograma de coalizãoPrograma de fidelidadeEstratégia competitivaThis case objective is to report Smiles’ business model evolution, since its origin, as the loyalty program of the Brazilian largest airline at that time, VARIG, to the present moment, as an independent company, switching to become a coalition program. Throughout the case, the reader will encounter several business management situations, approaching strategic decisions and definitions related to the tripod configuration, construction and value appropriation, inherent to Business Model studies. It is expected that this case will contribute to the enrichment of studies related to Strategy topic and, above all, Business Model, using a real situation, which will allow readers to experience the reality of one of the main companies in its industry. Teaching notes are presented at the end, proposing applications to explore the case, theoretical background and questions for discussion. The present study was conducted in 2015 with the consent of the company's Head of Marketing for academic purposes and updated by secondary data in 2017.O objetivo deste caso é apresentar a evolução do modelo de negócio do Smiles, desde a sua criação, como um programa de fidelidade da maior companhia aérea brasileira na época, a VARIG, até o momento mais recente, como uma companhia independente de capital aberto, que se transformou em um programa de coalizão. Ao longo do caso, o leitor se deparará com várias situações ligadas à gestão de negócios, especialmente do ponto de vista das decisões estratégias e de definições relacionadas ao tripé configuração, construção e apropriação de valor, inerentes aos estudos relacionados à Modelo de Negócios, assim como conceitos provenientes de diversas áreas do conhecimento em Administração de Empresas. Espera-se que sua utilização contribua para o enriquecimento dos estudos, cujas temáticas estejam associadas às áreas de Estratégia e, sobretudo, de Modelo de Negócios, valendo-se de uma situação real, que permitirá aos leitores maior vivência da realidade de uma das principais companhias brasileiras no seu setor de atuação. Notas de ensino são apresentadas ao final propondo formas para utilização do caso, embasamento teórico e sugestão de questões para discussão. O presente estudo foi realizado em 2015, com consentimento da então “Head of Marketing” da companhia, para fins acadêmicos, e atualizado, por meio de dados secundários, em 2017.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2019-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/153610.13058/raep.2019.v20n2.1536Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 20 No. 2 (2019): May-August; 450-487Administração: Ensino e Pesquisa; v. 20 n. 2 (2019): Maio-Agosto; 450-4872358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536/pdf_1Guerreiro, Rafael SilvaMeirelles, Dimária Silva eMotta, Artur Machado daPaula, Vérica Freitas dePaula, Verônica Freitas deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:42:55Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1536Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:42:55Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case Fênix Sorri - O Caso Smiles |
title |
Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case |
spellingShingle |
Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case Guerreiro, Rafael Silva Marketing Business model Coalition program Fidelity program Competitive strategy Marketing Modelo de Negócio Programa de coalizão Programa de fidelidade Estratégia competitiva |
title_short |
Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case |
title_full |
Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case |
title_fullStr |
Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case |
title_full_unstemmed |
Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case |
title_sort |
Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case |
author |
Guerreiro, Rafael Silva |
author_facet |
Guerreiro, Rafael Silva Meirelles, Dimária Silva e Motta, Artur Machado da Paula, Vérica Freitas de Paula, Verônica Freitas de |
author_role |
author |
author2 |
Meirelles, Dimária Silva e Motta, Artur Machado da Paula, Vérica Freitas de Paula, Verônica Freitas de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guerreiro, Rafael Silva Meirelles, Dimária Silva e Motta, Artur Machado da Paula, Vérica Freitas de Paula, Verônica Freitas de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marketing Business model Coalition program Fidelity program Competitive strategy Marketing Modelo de Negócio Programa de coalizão Programa de fidelidade Estratégia competitiva |
topic |
Marketing Business model Coalition program Fidelity program Competitive strategy Marketing Modelo de Negócio Programa de coalizão Programa de fidelidade Estratégia competitiva |
description |
This case objective is to report Smiles’ business model evolution, since its origin, as the loyalty program of the Brazilian largest airline at that time, VARIG, to the present moment, as an independent company, switching to become a coalition program. Throughout the case, the reader will encounter several business management situations, approaching strategic decisions and definitions related to the tripod configuration, construction and value appropriation, inherent to Business Model studies. It is expected that this case will contribute to the enrichment of studies related to Strategy topic and, above all, Business Model, using a real situation, which will allow readers to experience the reality of one of the main companies in its industry. Teaching notes are presented at the end, proposing applications to explore the case, theoretical background and questions for discussion. The present study was conducted in 2015 with the consent of the company's Head of Marketing for academic purposes and updated by secondary data in 2017. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536 10.13058/raep.2019.v20n2.1536 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2019.v20n2.1536 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536/pdf https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 20 No. 2 (2019): May-August; 450-487 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 20 n. 2 (2019): Maio-Agosto; 450-487 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212519392575488 |