Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guerreiro, Rafael Silva
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Meirelles, Dimária Silva e, Motta, Artur Machado da, Paula, Vérica Freitas de, Paula, Verônica Freitas de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536
Resumo: This case objective is to report Smiles’ business model evolution, since its origin, as the loyalty program of the Brazilian largest airline at that time, VARIG, to the present moment, as an independent company, switching to become a coalition program. Throughout the case, the reader will encounter several business management situations, approaching strategic decisions and definitions related to the tripod configuration, construction and value appropriation, inherent to Business Model studies. It is expected that this case will contribute to the enrichment of studies related to Strategy topic and, above all, Business Model, using a real situation, which will allow readers to experience the reality of one of the main companies in its industry. Teaching notes are presented at the end, proposing applications to explore the case, theoretical background and questions for discussion. The present study was conducted in 2015 with the consent of the company's Head of Marketing for academic purposes and updated by secondary data in 2017.
id ANGRAD-1_348d703ba26fa850ad18c40f2d2fd1db
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1536
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company CaseFênix Sorri - O Caso SmilesMarketingBusiness modelCoalition programFidelity programCompetitive strategyMarketingModelo de NegócioPrograma de coalizãoPrograma de fidelidadeEstratégia competitivaThis case objective is to report Smiles’ business model evolution, since its origin, as the loyalty program of the Brazilian largest airline at that time, VARIG, to the present moment, as an independent company, switching to become a coalition program. Throughout the case, the reader will encounter several business management situations, approaching strategic decisions and definitions related to the tripod configuration, construction and value appropriation, inherent to Business Model studies. It is expected that this case will contribute to the enrichment of studies related to Strategy topic and, above all, Business Model, using a real situation, which will allow readers to experience the reality of one of the main companies in its industry. Teaching notes are presented at the end, proposing applications to explore the case, theoretical background and questions for discussion. The present study was conducted in 2015 with the consent of the company's Head of Marketing for academic purposes and updated by secondary data in 2017.O objetivo deste caso é apresentar a evolução do modelo de negócio do Smiles, desde a sua criação, como um programa de fidelidade da maior companhia aérea brasileira na época, a VARIG, até o momento mais recente, como uma companhia independente de capital aberto, que se transformou em um programa de coalizão. Ao longo do caso, o leitor se deparará com várias situações ligadas à gestão de negócios, especialmente do ponto de vista das decisões estratégias e de definições relacionadas ao tripé configuração, construção e apropriação de valor, inerentes aos estudos relacionados à Modelo de Negócios, assim como conceitos provenientes de diversas áreas do conhecimento em Administração de Empresas. Espera-se que sua utilização contribua para o enriquecimento dos estudos, cujas temáticas estejam associadas às áreas de Estratégia e, sobretudo, de Modelo de Negócios, valendo-se de uma situação real, que permitirá aos leitores maior vivência da realidade de uma das principais companhias brasileiras no seu setor de atuação. Notas de ensino são apresentadas ao final propondo formas para utilização do caso, embasamento teórico e sugestão de questões para discussão. O presente estudo foi realizado em 2015, com consentimento da então “Head of Marketing” da companhia, para fins acadêmicos, e atualizado, por meio de dados secundários, em 2017.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2019-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/153610.13058/raep.2019.v20n2.1536Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 20 No. 2 (2019): May-August; 450-487Administração: Ensino e Pesquisa; v. 20 n. 2 (2019): Maio-Agosto; 450-4872358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536/pdf_1Guerreiro, Rafael SilvaMeirelles, Dimária Silva eMotta, Artur Machado daPaula, Vérica Freitas dePaula, Verônica Freitas deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:42:55Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1536Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:42:55Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case
Fênix Sorri - O Caso Smiles
title Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case
spellingShingle Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case
Guerreiro, Rafael Silva
Marketing
Business model
Coalition program
Fidelity program
Competitive strategy
Marketing
Modelo de Negócio
Programa de coalizão
Programa de fidelidade
Estratégia competitiva
title_short Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case
title_full Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case
title_fullStr Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case
title_full_unstemmed Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case
title_sort Fênix Smiles - The Smiles Loyalty Company Case
author Guerreiro, Rafael Silva
author_facet Guerreiro, Rafael Silva
Meirelles, Dimária Silva e
Motta, Artur Machado da
Paula, Vérica Freitas de
Paula, Verônica Freitas de
author_role author
author2 Meirelles, Dimária Silva e
Motta, Artur Machado da
Paula, Vérica Freitas de
Paula, Verônica Freitas de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guerreiro, Rafael Silva
Meirelles, Dimária Silva e
Motta, Artur Machado da
Paula, Vérica Freitas de
Paula, Verônica Freitas de
dc.subject.por.fl_str_mv Marketing
Business model
Coalition program
Fidelity program
Competitive strategy
Marketing
Modelo de Negócio
Programa de coalizão
Programa de fidelidade
Estratégia competitiva
topic Marketing
Business model
Coalition program
Fidelity program
Competitive strategy
Marketing
Modelo de Negócio
Programa de coalizão
Programa de fidelidade
Estratégia competitiva
description This case objective is to report Smiles’ business model evolution, since its origin, as the loyalty program of the Brazilian largest airline at that time, VARIG, to the present moment, as an independent company, switching to become a coalition program. Throughout the case, the reader will encounter several business management situations, approaching strategic decisions and definitions related to the tripod configuration, construction and value appropriation, inherent to Business Model studies. It is expected that this case will contribute to the enrichment of studies related to Strategy topic and, above all, Business Model, using a real situation, which will allow readers to experience the reality of one of the main companies in its industry. Teaching notes are presented at the end, proposing applications to explore the case, theoretical background and questions for discussion. The present study was conducted in 2015 with the consent of the company's Head of Marketing for academic purposes and updated by secondary data in 2017.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536
10.13058/raep.2019.v20n2.1536
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536
identifier_str_mv 10.13058/raep.2019.v20n2.1536
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536/pdf
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1536/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 20 No. 2 (2019): May-August; 450-487
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 20 n. 2 (2019): Maio-Agosto; 450-487
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519392575488