Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/955 |
Resumo: | The aim of this theoretical paper is to ascertain, through Pierre Bourdieu’s conceptual apparatus, the barriers preventing effective sustainability in Management Schools. In this sense, this paper argues that barriers emerge because of a dissonance between students’ habitus and sustainability principles and their related contents. Such processes would not allow them to be aware of and recognize the contents related to sustainability in the same way as those based on neoclassical economic thought, which takes root in their minds as they are constructed, produced and reproduced across the most diverse standard environments of socialization. The focus was, therefore, to explain these barriers in the light of Bourdieusian epistemology, showing the dynamics that make them appear and providing an analytical instrument to enable a better understanding of the social relations that foment them. |
id |
ANGRAD-1_458a6918a3d926db82dfd4ba258dfdbb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/955 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian ExplanationAs Barreiras para a Sustentabilidade em Escolas de Administração: uma explicação BourdieusianaSustainabilityManagement SchoolsBarriersBourdieuSustentabilidadeEscolas de AdministraçãoBarreirasBourdieuThe aim of this theoretical paper is to ascertain, through Pierre Bourdieu’s conceptual apparatus, the barriers preventing effective sustainability in Management Schools. In this sense, this paper argues that barriers emerge because of a dissonance between students’ habitus and sustainability principles and their related contents. Such processes would not allow them to be aware of and recognize the contents related to sustainability in the same way as those based on neoclassical economic thought, which takes root in their minds as they are constructed, produced and reproduced across the most diverse standard environments of socialization. The focus was, therefore, to explain these barriers in the light of Bourdieusian epistemology, showing the dynamics that make them appear and providing an analytical instrument to enable a better understanding of the social relations that foment them.O objetivo deste ensaio teórico é desvelar, a partir do aparato conceitual fornecido por Pierre Bourdieu, os condicionantes de barreiras para a efetivação dos princípios da Sustentabilidade em escolas de Administração. Este ensaio relaciona as barreiras que emergem para a Sustentabilidade às dissonâncias entre o habitus de alunos e os conteúdos relativos à sustentabilidade a eles transmitidos em sala de aula. Parte-se do pressuposto de que o habitus dos alunos, compreendido como sistema de disposições, conjunto de esquemas de classificação, percepção, apreciação e ação, construído no decorrer dos mais variados processos de socialização, não os permitiria reconhecer como legítimos os conteúdos relativos à Sustentabilidade da mesma forma que ocorre com aqueles conteúdos lastreados pelo pensamento econômico neoclássico. Este último encontra-se mais fortemente inculcado nas mentes dos alunos à medida que é construído, produzido e reproduzido nos mais variados ambientes-padrão de socialização. Portanto, o escopo desta reflexão consiste em explicar tais barreiras à luz da epistemologia bourdieusiana com ênfase nos condicionantes que as fazem emergir.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2018-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/95510.13058/raep.2018.v19n3.955Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 19 No. 3 (2018): September-December; 555-582Administração: Ensino e Pesquisa; v. 19 n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 555-5822358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/955/pdfLessa, Bruno de SouzaSpier, Kelly FabianeNascimento, LuIs Felipe Machado doinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:00Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/955Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation As Barreiras para a Sustentabilidade em Escolas de Administração: uma explicação Bourdieusiana |
title |
Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation |
spellingShingle |
Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation Lessa, Bruno de Souza Sustainability Management Schools Barriers Bourdieu Sustentabilidade Escolas de Administração Barreiras Bourdieu |
title_short |
Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation |
title_full |
Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation |
title_fullStr |
Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation |
title_full_unstemmed |
Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation |
title_sort |
Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation |
author |
Lessa, Bruno de Souza |
author_facet |
Lessa, Bruno de Souza Spier, Kelly Fabiane Nascimento, LuIs Felipe Machado do |
author_role |
author |
author2 |
Spier, Kelly Fabiane Nascimento, LuIs Felipe Machado do |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lessa, Bruno de Souza Spier, Kelly Fabiane Nascimento, LuIs Felipe Machado do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sustainability Management Schools Barriers Bourdieu Sustentabilidade Escolas de Administração Barreiras Bourdieu |
topic |
Sustainability Management Schools Barriers Bourdieu Sustentabilidade Escolas de Administração Barreiras Bourdieu |
description |
The aim of this theoretical paper is to ascertain, through Pierre Bourdieu’s conceptual apparatus, the barriers preventing effective sustainability in Management Schools. In this sense, this paper argues that barriers emerge because of a dissonance between students’ habitus and sustainability principles and their related contents. Such processes would not allow them to be aware of and recognize the contents related to sustainability in the same way as those based on neoclassical economic thought, which takes root in their minds as they are constructed, produced and reproduced across the most diverse standard environments of socialization. The focus was, therefore, to explain these barriers in the light of Bourdieusian epistemology, showing the dynamics that make them appear and providing an analytical instrument to enable a better understanding of the social relations that foment them. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/955 10.13058/raep.2018.v19n3.955 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/955 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2018.v19n3.955 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/955/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 19 No. 3 (2018): September-December; 555-582 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 19 n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 555-582 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212519309737984 |