Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lessa, Bruno de Souza
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Spier, Kelly Fabiane, Nascimento, LuIs Felipe Machado do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/955
Resumo: The aim of this theoretical paper is to ascertain, through Pierre Bourdieu’s conceptual apparatus, the barriers preventing effective sustainability in Management Schools. In this sense, this paper argues that barriers emerge because of a dissonance between students’ habitus and sustainability principles and their related contents. Such processes would not allow them to be aware of and recognize the contents related to sustainability in the same way as those based on neoclassical economic thought, which takes root in their minds as they are constructed, produced and reproduced across the most diverse standard environments of socialization. The focus was, therefore, to explain these barriers in the light of Bourdieusian epistemology, showing the dynamics that make them appear and providing an analytical instrument to enable a better understanding of the social relations that foment them.
id ANGRAD-1_458a6918a3d926db82dfd4ba258dfdbb
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/955
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian ExplanationAs Barreiras para a Sustentabilidade em Escolas de Administração: uma explicação BourdieusianaSustainabilityManagement SchoolsBarriersBourdieuSustentabilidadeEscolas de AdministraçãoBarreirasBourdieuThe aim of this theoretical paper is to ascertain, through Pierre Bourdieu’s conceptual apparatus, the barriers preventing effective sustainability in Management Schools. In this sense, this paper argues that barriers emerge because of a dissonance between students’ habitus and sustainability principles and their related contents. Such processes would not allow them to be aware of and recognize the contents related to sustainability in the same way as those based on neoclassical economic thought, which takes root in their minds as they are constructed, produced and reproduced across the most diverse standard environments of socialization. The focus was, therefore, to explain these barriers in the light of Bourdieusian epistemology, showing the dynamics that make them appear and providing an analytical instrument to enable a better understanding of the social relations that foment them.O objetivo deste ensaio teórico é desvelar, a partir do aparato conceitual fornecido por Pierre Bourdieu, os condicionantes de barreiras para a efetivação dos princípios da Sustentabilidade em escolas de Administração. Este ensaio relaciona as barreiras que emergem para a Sustentabilidade às dissonâncias entre o habitus de alunos e os conteúdos relativos à sustentabilidade a eles transmitidos em sala de aula. Parte-se do pressuposto de que o habitus dos alunos, compreendido como sistema de disposições, conjunto de esquemas de classificação, percepção, apreciação e ação, construído no decorrer dos mais variados processos de socialização, não os permitiria reconhecer como legítimos os conteúdos relativos à Sustentabilidade da mesma forma que ocorre com aqueles conteúdos lastreados pelo pensamento econômico neoclássico. Este último encontra-se mais fortemente inculcado nas mentes dos alunos à medida que é construído, produzido e reproduzido nos mais variados ambientes-padrão de socialização. Portanto, o escopo desta reflexão consiste em explicar tais barreiras à luz da epistemologia bourdieusiana com ênfase nos condicionantes que as fazem emergir.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2018-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/95510.13058/raep.2018.v19n3.955Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 19 No. 3 (2018): September-December; 555-582Administração: Ensino e Pesquisa; v. 19 n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 555-5822358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/955/pdfLessa, Bruno de SouzaSpier, Kelly FabianeNascimento, LuIs Felipe Machado doinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:00Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/955Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation
As Barreiras para a Sustentabilidade em Escolas de Administração: uma explicação Bourdieusiana
title Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation
spellingShingle Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation
Lessa, Bruno de Souza
Sustainability
Management Schools
Barriers
Bourdieu
Sustentabilidade
Escolas de Administração
Barreiras
Bourdieu
title_short Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation
title_full Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation
title_fullStr Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation
title_full_unstemmed Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation
title_sort Barriers to Sustainability in Management Schools: a Bourdieusian Explanation
author Lessa, Bruno de Souza
author_facet Lessa, Bruno de Souza
Spier, Kelly Fabiane
Nascimento, LuIs Felipe Machado do
author_role author
author2 Spier, Kelly Fabiane
Nascimento, LuIs Felipe Machado do
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lessa, Bruno de Souza
Spier, Kelly Fabiane
Nascimento, LuIs Felipe Machado do
dc.subject.por.fl_str_mv Sustainability
Management Schools
Barriers
Bourdieu
Sustentabilidade
Escolas de Administração
Barreiras
Bourdieu
topic Sustainability
Management Schools
Barriers
Bourdieu
Sustentabilidade
Escolas de Administração
Barreiras
Bourdieu
description The aim of this theoretical paper is to ascertain, through Pierre Bourdieu’s conceptual apparatus, the barriers preventing effective sustainability in Management Schools. In this sense, this paper argues that barriers emerge because of a dissonance between students’ habitus and sustainability principles and their related contents. Such processes would not allow them to be aware of and recognize the contents related to sustainability in the same way as those based on neoclassical economic thought, which takes root in their minds as they are constructed, produced and reproduced across the most diverse standard environments of socialization. The focus was, therefore, to explain these barriers in the light of Bourdieusian epistemology, showing the dynamics that make them appear and providing an analytical instrument to enable a better understanding of the social relations that foment them.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/955
10.13058/raep.2018.v19n3.955
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/955
identifier_str_mv 10.13058/raep.2018.v19n3.955
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/955/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 19 No. 3 (2018): September-December; 555-582
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 19 n. 3 (2018): Setembro-Dezembro; 555-582
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519309737984