THE CONSTRUCTION OF A TEST-TYPE EVALUATION MODEL IN A VIRTUAL ENVIRONMENT: LAVIE CASE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Erica Ferreira
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/177
Resumo: This article seeks to show the development and construction of a model for a test-type evaluation system in a virtual environment, referenced in two theories (Piaget and Robert’s Constructivist Theory (1998), with the purpose of supporting the face-to-face teaching of multivariate statistical tools for the graduate students at the Business Administration Course ofFEARP/USP. This work is part of the virtual project named Applied Statistics Virtual Laboratory (LaViE), which is a virtual environment for teaching-learning statistics, applied and developed to support the face-toface teaching of this subject. The methodology used was divided into twosteps: 1) the development of the protocol for LaViE’s evaluation system and; 2) the implementation of the evaluation system with the developmentof questions related to the multivariate statistics modules, with different complexity levels. As a result of this model, there was the development of online test questions, with three different adaptation levels for each model presented in the subject: basic (I), intermediate (II) and advanced (III). The importance of using test-type online evaluations could then be observed as a support to face-to-face learning, in the form of selfevaluation on the presented subject.
id ANGRAD-1_515164b28d1e772aa0caef03f45b9395
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/177
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling THE CONSTRUCTION OF A TEST-TYPE EVALUATION MODEL IN A VIRTUAL ENVIRONMENT: LAVIE CASEA CONSTRUÇÃO DE UM MODELO DE AVALIAÇÃO TIPO TESTE EM UM AMBIENTE VIRTUAL: CASO LAVIEmultivariate statistical toolsonline evaluationLaViEferramentas estatísticas multivariadasavaliação onlineThis article seeks to show the development and construction of a model for a test-type evaluation system in a virtual environment, referenced in two theories (Piaget and Robert’s Constructivist Theory (1998), with the purpose of supporting the face-to-face teaching of multivariate statistical tools for the graduate students at the Business Administration Course ofFEARP/USP. This work is part of the virtual project named Applied Statistics Virtual Laboratory (LaViE), which is a virtual environment for teaching-learning statistics, applied and developed to support the face-toface teaching of this subject. The methodology used was divided into twosteps: 1) the development of the protocol for LaViE’s evaluation system and; 2) the implementation of the evaluation system with the developmentof questions related to the multivariate statistics modules, with different complexity levels. As a result of this model, there was the development of online test questions, with three different adaptation levels for each model presented in the subject: basic (I), intermediate (II) and advanced (III). The importance of using test-type online evaluations could then be observed as a support to face-to-face learning, in the form of selfevaluation on the presented subject.Este artigo tem como objetivo apresentar o desenvolvimento e a elaboração de um modelo para sistema de avaliação tipo “teste” em um ambiente virtual, referenciado em duas teorias (teoria construtivista de Piaget e de Robert (1998), com o propósito de apoiar o ensino presencialdo estudo de ferramentas estatísticas multivariadas para os alunos de graduação em Administração da FEARP/USP. Este trabalho faz parte do projeto virtual denominado Laboratório Virtual de Estatística Aplicada (LaViE), que é um ambiente virtual de ensino-aprendizagem de estatística aplicado e desenvolvido para o apoio ao ensino presencial desta área. Ametodologia utilizada foi dividida em duas etapas, sendo a primeira o desenvolvimento do protocolo para o sistema de avaliação do LaViE, e a segunda a implantação do sistema de avaliação com o desenvolvimento das questões referentes aos módulos da estatística multivariada com grau de complexidade diferente. Como resultado do modelo, teve-se a criaçãode questões testes online com três níveis diferentes de “adaptação” para cada módulo apresentado na disciplina: básico (I), intermediário (II) e avançado (III). Observou-se, então, a importância do uso da avaliação online tipo teste como apoio ao ensino presencial na forma deautoavaliação sobre a matéria apresentada.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2011-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/17710.13058/raep.2011.v12n1.177Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 12 No. 1 (2011): Janeiro-Março; 149-176Administração: Ensino e Pesquisa; v. 12 n. 1 (2011): Janeiro-Março; 149-1762358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/177/136Marques, Erica Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:46Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/177Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:46Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CONSTRUCTION OF A TEST-TYPE EVALUATION MODEL IN A VIRTUAL ENVIRONMENT: LAVIE CASE
A CONSTRUÇÃO DE UM MODELO DE AVALIAÇÃO TIPO TESTE EM UM AMBIENTE VIRTUAL: CASO LAVIE
title THE CONSTRUCTION OF A TEST-TYPE EVALUATION MODEL IN A VIRTUAL ENVIRONMENT: LAVIE CASE
spellingShingle THE CONSTRUCTION OF A TEST-TYPE EVALUATION MODEL IN A VIRTUAL ENVIRONMENT: LAVIE CASE
Marques, Erica Ferreira
multivariate statistical tools
online evaluation
LaViE
ferramentas estatísticas multivariadas
avaliação online
title_short THE CONSTRUCTION OF A TEST-TYPE EVALUATION MODEL IN A VIRTUAL ENVIRONMENT: LAVIE CASE
title_full THE CONSTRUCTION OF A TEST-TYPE EVALUATION MODEL IN A VIRTUAL ENVIRONMENT: LAVIE CASE
title_fullStr THE CONSTRUCTION OF A TEST-TYPE EVALUATION MODEL IN A VIRTUAL ENVIRONMENT: LAVIE CASE
title_full_unstemmed THE CONSTRUCTION OF A TEST-TYPE EVALUATION MODEL IN A VIRTUAL ENVIRONMENT: LAVIE CASE
title_sort THE CONSTRUCTION OF A TEST-TYPE EVALUATION MODEL IN A VIRTUAL ENVIRONMENT: LAVIE CASE
author Marques, Erica Ferreira
author_facet Marques, Erica Ferreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Erica Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv multivariate statistical tools
online evaluation
LaViE
ferramentas estatísticas multivariadas
avaliação online
topic multivariate statistical tools
online evaluation
LaViE
ferramentas estatísticas multivariadas
avaliação online
description This article seeks to show the development and construction of a model for a test-type evaluation system in a virtual environment, referenced in two theories (Piaget and Robert’s Constructivist Theory (1998), with the purpose of supporting the face-to-face teaching of multivariate statistical tools for the graduate students at the Business Administration Course ofFEARP/USP. This work is part of the virtual project named Applied Statistics Virtual Laboratory (LaViE), which is a virtual environment for teaching-learning statistics, applied and developed to support the face-toface teaching of this subject. The methodology used was divided into twosteps: 1) the development of the protocol for LaViE’s evaluation system and; 2) the implementation of the evaluation system with the developmentof questions related to the multivariate statistics modules, with different complexity levels. As a result of this model, there was the development of online test questions, with three different adaptation levels for each model presented in the subject: basic (I), intermediate (II) and advanced (III). The importance of using test-type online evaluations could then be observed as a support to face-to-face learning, in the form of selfevaluation on the presented subject.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/177
10.13058/raep.2011.v12n1.177
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/177
identifier_str_mv 10.13058/raep.2011.v12n1.177
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/177/136
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 12 No. 1 (2011): Janeiro-Março; 149-176
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 12 n. 1 (2011): Janeiro-Março; 149-176
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518744555520