DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hartz, Ani Mari
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Schlatter, Gabriel Vianna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/274
Resumo: This article describes an experience with the Team-Based Learning (TBL) methodology in courses designed to support the planning and execution of final course monographs. It contains both professors’ and students’ perceptions, through observation and assessment. A qualitative approach using observation techniques and desk research was used in conjunction with a quantitative approach based on a questionnaire. The sample consisted of 49 students from a higher education institution, 27 of them in a Communication Course and the remaining 22 in a Business Administration course. Qualitative data analysis was performed through simple categorization with back-defined categories, while the quantitative data analysis employed descriptive statistics and cluster analysis using Minitab 17.1 software. The main findings include the identification of: three student profiles (designated as traditional, collaborative and practical); a preference for guidance and feedback from the professor rather than other students; and a need for a professor-led closing discussion when applying the TBL method. As regards the main benefits to students, they recognized that discussion in groups allowed them to realize how much they really know about the subject studied. Finally, most students seemed to like the TBL approach.
id ANGRAD-1_51b0a0d7d82b0de7f3c707ca6c78465e
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/274
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGYA CONSTRUÇÃO DO TRABALHO DE CONCLUSÃO DO CURSO POR MEIO DA METODOLOGIA ATIVA TEAM-BASED LEARNINGactive methodologiesteam-based learningfinal course monographteaching and learningmetodologias ativasaprendizagem baseada em equipestrabalho de conclusão de cursoensino e aprendizagemThis article describes an experience with the Team-Based Learning (TBL) methodology in courses designed to support the planning and execution of final course monographs. It contains both professors’ and students’ perceptions, through observation and assessment. A qualitative approach using observation techniques and desk research was used in conjunction with a quantitative approach based on a questionnaire. The sample consisted of 49 students from a higher education institution, 27 of them in a Communication Course and the remaining 22 in a Business Administration course. Qualitative data analysis was performed through simple categorization with back-defined categories, while the quantitative data analysis employed descriptive statistics and cluster analysis using Minitab 17.1 software. The main findings include the identification of: three student profiles (designated as traditional, collaborative and practical); a preference for guidance and feedback from the professor rather than other students; and a need for a professor-led closing discussion when applying the TBL method. As regards the main benefits to students, they recognized that discussion in groups allowed them to realize how much they really know about the subject studied. Finally, most students seemed to like the TBL approach.Este artigo tem como objetivo principal descrever a experiência de uso da metodologia ativa Team-Based Learning (TBL) (aprendizagem baseada em equipes) em disciplinas de apoio ao planejamento e execução de trabalhos de conclusão de curso, contendo tanto as percepções dos professores quanto a avaliação dos alunos. Para empreender essa pesquisa, utilizou-se a vertente qualitativa, por meio das técnicas de observação e de pesquisa bibliográfica, e a vertente quantitativa, de caráter conclusivo, por meio de questionário. A amostra foi de 49 alunos, sendo 27 deles pertencentes ao curso de Publicidade e Propaganda e 22 ao curso de Administração de Empresas de uma instituição de ensino superior. A análise dos dados qualitativos foi feita por meio de uma categorização simples, com categorias definidas a posteriori. A análise dos dados quantitativos foi feita por meio de estatística descritiva e análise de conglomerados, utilizando-se o software Minitab 17.1. Dentre os principais achados destacam-se a identificação de três perfis de alunos (designados como tradicional, colaborativo e prático); a preferência destes por uma orientação e um feedback do professor no lugar do colega; e a necessidade de fechamento da aplicação do método, realizado pelo professor. Como benefícios diretos ao aluno, estes reconheceram que a discussão no grupo permitiu ter consciência sobre o quanto realmente sabiam sobre o assunto estudado. Por fim, a maioria manifestou ter gostado da abordagem Team-Based Learning (TBL).Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2016-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/27410.13058/raep.2016.v17n1.274Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 17 No. 1 (2016): Janeiro-Abril; 73-109Administração: Ensino e Pesquisa; v. 17 n. 1 (2016): Janeiro-Abril; 73-1092358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/274/pdfHartz, Ani MariSchlatter, Gabriel Viannainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:30Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/274Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:30Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY
A CONSTRUÇÃO DO TRABALHO DE CONCLUSÃO DO CURSO POR MEIO DA METODOLOGIA ATIVA TEAM-BASED LEARNING
title DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY
spellingShingle DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY
Hartz, Ani Mari
active methodologies
team-based learning
final course monograph
teaching and learning
metodologias ativas
aprendizagem baseada em equipes
trabalho de conclusão de curso
ensino e aprendizagem
title_short DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY
title_full DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY
title_fullStr DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY
title_full_unstemmed DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY
title_sort DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY
author Hartz, Ani Mari
author_facet Hartz, Ani Mari
Schlatter, Gabriel Vianna
author_role author
author2 Schlatter, Gabriel Vianna
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hartz, Ani Mari
Schlatter, Gabriel Vianna
dc.subject.por.fl_str_mv active methodologies
team-based learning
final course monograph
teaching and learning
metodologias ativas
aprendizagem baseada em equipes
trabalho de conclusão de curso
ensino e aprendizagem
topic active methodologies
team-based learning
final course monograph
teaching and learning
metodologias ativas
aprendizagem baseada em equipes
trabalho de conclusão de curso
ensino e aprendizagem
description This article describes an experience with the Team-Based Learning (TBL) methodology in courses designed to support the planning and execution of final course monographs. It contains both professors’ and students’ perceptions, through observation and assessment. A qualitative approach using observation techniques and desk research was used in conjunction with a quantitative approach based on a questionnaire. The sample consisted of 49 students from a higher education institution, 27 of them in a Communication Course and the remaining 22 in a Business Administration course. Qualitative data analysis was performed through simple categorization with back-defined categories, while the quantitative data analysis employed descriptive statistics and cluster analysis using Minitab 17.1 software. The main findings include the identification of: three student profiles (designated as traditional, collaborative and practical); a preference for guidance and feedback from the professor rather than other students; and a need for a professor-led closing discussion when applying the TBL method. As regards the main benefits to students, they recognized that discussion in groups allowed them to realize how much they really know about the subject studied. Finally, most students seemed to like the TBL approach.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/274
10.13058/raep.2016.v17n1.274
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/274
identifier_str_mv 10.13058/raep.2016.v17n1.274
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/274/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 17 No. 1 (2016): Janeiro-Abril; 73-109
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 17 n. 1 (2016): Janeiro-Abril; 73-109
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518820052992