DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/274 |
Resumo: | This article describes an experience with the Team-Based Learning (TBL) methodology in courses designed to support the planning and execution of final course monographs. It contains both professors’ and students’ perceptions, through observation and assessment. A qualitative approach using observation techniques and desk research was used in conjunction with a quantitative approach based on a questionnaire. The sample consisted of 49 students from a higher education institution, 27 of them in a Communication Course and the remaining 22 in a Business Administration course. Qualitative data analysis was performed through simple categorization with back-defined categories, while the quantitative data analysis employed descriptive statistics and cluster analysis using Minitab 17.1 software. The main findings include the identification of: three student profiles (designated as traditional, collaborative and practical); a preference for guidance and feedback from the professor rather than other students; and a need for a professor-led closing discussion when applying the TBL method. As regards the main benefits to students, they recognized that discussion in groups allowed them to realize how much they really know about the subject studied. Finally, most students seemed to like the TBL approach. |
id |
ANGRAD-1_51b0a0d7d82b0de7f3c707ca6c78465e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/274 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGYA CONSTRUÇÃO DO TRABALHO DE CONCLUSÃO DO CURSO POR MEIO DA METODOLOGIA ATIVA TEAM-BASED LEARNINGactive methodologiesteam-based learningfinal course monographteaching and learningmetodologias ativasaprendizagem baseada em equipestrabalho de conclusão de cursoensino e aprendizagemThis article describes an experience with the Team-Based Learning (TBL) methodology in courses designed to support the planning and execution of final course monographs. It contains both professors’ and students’ perceptions, through observation and assessment. A qualitative approach using observation techniques and desk research was used in conjunction with a quantitative approach based on a questionnaire. The sample consisted of 49 students from a higher education institution, 27 of them in a Communication Course and the remaining 22 in a Business Administration course. Qualitative data analysis was performed through simple categorization with back-defined categories, while the quantitative data analysis employed descriptive statistics and cluster analysis using Minitab 17.1 software. The main findings include the identification of: three student profiles (designated as traditional, collaborative and practical); a preference for guidance and feedback from the professor rather than other students; and a need for a professor-led closing discussion when applying the TBL method. As regards the main benefits to students, they recognized that discussion in groups allowed them to realize how much they really know about the subject studied. Finally, most students seemed to like the TBL approach.Este artigo tem como objetivo principal descrever a experiência de uso da metodologia ativa Team-Based Learning (TBL) (aprendizagem baseada em equipes) em disciplinas de apoio ao planejamento e execução de trabalhos de conclusão de curso, contendo tanto as percepções dos professores quanto a avaliação dos alunos. Para empreender essa pesquisa, utilizou-se a vertente qualitativa, por meio das técnicas de observação e de pesquisa bibliográfica, e a vertente quantitativa, de caráter conclusivo, por meio de questionário. A amostra foi de 49 alunos, sendo 27 deles pertencentes ao curso de Publicidade e Propaganda e 22 ao curso de Administração de Empresas de uma instituição de ensino superior. A análise dos dados qualitativos foi feita por meio de uma categorização simples, com categorias definidas a posteriori. A análise dos dados quantitativos foi feita por meio de estatística descritiva e análise de conglomerados, utilizando-se o software Minitab 17.1. Dentre os principais achados destacam-se a identificação de três perfis de alunos (designados como tradicional, colaborativo e prático); a preferência destes por uma orientação e um feedback do professor no lugar do colega; e a necessidade de fechamento da aplicação do método, realizado pelo professor. Como benefícios diretos ao aluno, estes reconheceram que a discussão no grupo permitiu ter consciência sobre o quanto realmente sabiam sobre o assunto estudado. Por fim, a maioria manifestou ter gostado da abordagem Team-Based Learning (TBL).Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2016-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/27410.13058/raep.2016.v17n1.274Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 17 No. 1 (2016): Janeiro-Abril; 73-109Administração: Ensino e Pesquisa; v. 17 n. 1 (2016): Janeiro-Abril; 73-1092358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/274/pdfHartz, Ani MariSchlatter, Gabriel Viannainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:30Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/274Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:30Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY A CONSTRUÇÃO DO TRABALHO DE CONCLUSÃO DO CURSO POR MEIO DA METODOLOGIA ATIVA TEAM-BASED LEARNING |
title |
DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY |
spellingShingle |
DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY Hartz, Ani Mari active methodologies team-based learning final course monograph teaching and learning metodologias ativas aprendizagem baseada em equipes trabalho de conclusão de curso ensino e aprendizagem |
title_short |
DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY |
title_full |
DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY |
title_fullStr |
DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY |
title_full_unstemmed |
DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY |
title_sort |
DEVELOPING FINAL COURSE MONOGRAPHS USING A TEAM-BASED LEARNING METHODOLOGY |
author |
Hartz, Ani Mari |
author_facet |
Hartz, Ani Mari Schlatter, Gabriel Vianna |
author_role |
author |
author2 |
Schlatter, Gabriel Vianna |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hartz, Ani Mari Schlatter, Gabriel Vianna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
active methodologies team-based learning final course monograph teaching and learning metodologias ativas aprendizagem baseada em equipes trabalho de conclusão de curso ensino e aprendizagem |
topic |
active methodologies team-based learning final course monograph teaching and learning metodologias ativas aprendizagem baseada em equipes trabalho de conclusão de curso ensino e aprendizagem |
description |
This article describes an experience with the Team-Based Learning (TBL) methodology in courses designed to support the planning and execution of final course monographs. It contains both professors’ and students’ perceptions, through observation and assessment. A qualitative approach using observation techniques and desk research was used in conjunction with a quantitative approach based on a questionnaire. The sample consisted of 49 students from a higher education institution, 27 of them in a Communication Course and the remaining 22 in a Business Administration course. Qualitative data analysis was performed through simple categorization with back-defined categories, while the quantitative data analysis employed descriptive statistics and cluster analysis using Minitab 17.1 software. The main findings include the identification of: three student profiles (designated as traditional, collaborative and practical); a preference for guidance and feedback from the professor rather than other students; and a need for a professor-led closing discussion when applying the TBL method. As regards the main benefits to students, they recognized that discussion in groups allowed them to realize how much they really know about the subject studied. Finally, most students seemed to like the TBL approach. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/274 10.13058/raep.2016.v17n1.274 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/274 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2016.v17n1.274 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/274/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 17 No. 1 (2016): Janeiro-Abril; 73-109 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 17 n. 1 (2016): Janeiro-Abril; 73-109 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212518820052992 |