Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20214 |
Resumo: | This article presents an account of a professor's experience in teaching a Final Course Work discipline, entirely in distance learning, in a specialization course. Through a case study, the methods and instruments used by the professor throughout the course were analyzed for guidance, communication and interaction with students. The study has a qualitative and quantitative approach through observation techniques and documentary research, using as a main instrument a semi-structured questionnaire directed to the students at the end of the discipline. The used methods in the discipline are presented and analyzed, in the perception of the supervising teacher and in the evaluation of the supervised students. We highlight the adaptability of students regarding digital tools and the interaction of students with the teacher. Despite being exclusively online, it did not cause any losses and, at the same time, increased the students' autonomy in the management of activities and time. |
id |
UFMG-24_7e5239ad091776ffe7150e56e623776d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/20214 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Distance teaching practice: experience report on the final Course Work OrientationPráctica de enseñanza a distancia: desafíos de la orientación de Trabajo de Fin de CursoPrática docente a distância: relato de experiência na orientação de TCCTrabalho de Conclusão de CursoEnsino a distânciaOrientação on-lineFinal Course WorkDistance learningOnline guidanceTrabajo de Fin de CursoAprendizaje a distanciaOrientación onlineThis article presents an account of a professor's experience in teaching a Final Course Work discipline, entirely in distance learning, in a specialization course. Through a case study, the methods and instruments used by the professor throughout the course were analyzed for guidance, communication and interaction with students. The study has a qualitative and quantitative approach through observation techniques and documentary research, using as a main instrument a semi-structured questionnaire directed to the students at the end of the discipline. The used methods in the discipline are presented and analyzed, in the perception of the supervising teacher and in the evaluation of the supervised students. We highlight the adaptability of students regarding digital tools and the interaction of students with the teacher. Despite being exclusively online, it did not cause any losses and, at the same time, increased the students' autonomy in the management of activities and time.Este artículo presenta un recuento de la experiencia de una profesora en la enseñanza del curso Orientación del Trabajo de Fin de Curso, totalmente en la modalidad a distancia, en curso de especialización. A través de un estudio de caso, los métodos y los instrumentos utilizados por la profesora, a lo largo del curso, fueron analizados para orientación, comunicación e interacción con los estudiantes. El estúdio tiene enfoque cualitativo y cuantitativo a través de técnicas de observación e investigación documental, utilizando como instrumento principal um cuestionario semiestructurado dirigido a los estudiantes al final del curso. En los resultados, se presentan y analizan los métodos utilizados en el curso, en la percepción de la profesora guía y en la evaluación de los estudiantes que se guían. Destacamos la adaptabilidad de los alumnos em relación con las herramientas digitales y la interacción de los alumnos con la profesora, quienes, a pesar de estar exclusivamente en línea, no trajeron pérdidas y aumentaron la autonomía de los alumnos en la gestión de actividades y tiempo.Este artigo apresenta um relato de experiência de uma professora ao ministrar uma disciplina de Orientação de Trabalho de Conclusão de Curso, integralmente na modalidade a distância, em um curso de especialização. Por meio de um estudo de caso, foram analisados os métodos e instrumentos utilizados pela professora, ao longo da disciplina, para orientação, comunicação e interação com os alunos. O estudo possui uma abordagem qualitativa e quantitativa por meio de técnicas de observação e pesquisa documental, utilizando como principal instrumento um questionário semiestruturado direcionado aos orientandos no final da disciplina. Nos resultados são apresentados e analisados os métodos utilizados na disciplina, na percepção da professora orientadora e na avaliação dos alunos orientandos. Destaca-se a adaptabilidade dos alunos quanto às ferramentas digitais e a interação dos orientandos com a orientadora, que, apesar de exclusivamente on-line, não trouxe prejuízos e aumentou a autonomia dos alunos na gestão das atividades e do tempo.Universidade Federal de Minas Gerais2020-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2021410.35699/2237-5864.2020.20214Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-212237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20214/19660Copyright (c) 2020 Patrícia Nascimento Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Patrícia Nascimento2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20214Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation Práctica de enseñanza a distancia: desafíos de la orientación de Trabajo de Fin de Curso Prática docente a distância: relato de experiência na orientação de TCC |
title |
Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation |
spellingShingle |
Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation Silva, Patrícia Nascimento Trabalho de Conclusão de Curso Ensino a distância Orientação on-line Final Course Work Distance learning Online guidance Trabajo de Fin de Curso Aprendizaje a distancia Orientación online |
title_short |
Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation |
title_full |
Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation |
title_fullStr |
Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation |
title_full_unstemmed |
Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation |
title_sort |
Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation |
author |
Silva, Patrícia Nascimento |
author_facet |
Silva, Patrícia Nascimento |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Patrícia Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho de Conclusão de Curso Ensino a distância Orientação on-line Final Course Work Distance learning Online guidance Trabajo de Fin de Curso Aprendizaje a distancia Orientación online |
topic |
Trabalho de Conclusão de Curso Ensino a distância Orientação on-line Final Course Work Distance learning Online guidance Trabajo de Fin de Curso Aprendizaje a distancia Orientación online |
description |
This article presents an account of a professor's experience in teaching a Final Course Work discipline, entirely in distance learning, in a specialization course. Through a case study, the methods and instruments used by the professor throughout the course were analyzed for guidance, communication and interaction with students. The study has a qualitative and quantitative approach through observation techniques and documentary research, using as a main instrument a semi-structured questionnaire directed to the students at the end of the discipline. The used methods in the discipline are presented and analyzed, in the perception of the supervising teacher and in the evaluation of the supervised students. We highlight the adaptability of students regarding digital tools and the interaction of students with the teacher. Despite being exclusively online, it did not cause any losses and, at the same time, increased the students' autonomy in the management of activities and time. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20214 10.35699/2237-5864.2020.20214 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20214 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2020.20214 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20214/19660 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Patrícia Nascimento Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Patrícia Nascimento Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21 Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-21 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174635873173504 |