Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Patrícia Nascimento
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20214
Resumo: This article presents an account of a professor's experience in teaching a Final Course Work discipline, entirely in distance learning, in a specialization course. Through a case study, the methods and instruments used by the professor throughout the course were analyzed for guidance, communication and interaction with students. The study has a qualitative and quantitative approach through observation techniques and documentary research, using as a main instrument a semi-structured questionnaire directed to the students at the end of the discipline. The used methods in the discipline are presented and analyzed, in the perception of the supervising teacher and in the evaluation of the supervised students. We highlight the adaptability of students regarding digital tools and the interaction of students with the teacher. Despite being exclusively online, it did not cause any losses and, at the same time, increased the students' autonomy in the management of activities and time.
id UFMG-24_7e5239ad091776ffe7150e56e623776d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/20214
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Distance teaching practice: experience report on the final Course Work OrientationPráctica de enseñanza a distancia: desafíos de la orientación de Trabajo de Fin de CursoPrática docente a distância: relato de experiência na orientação de TCCTrabalho de Conclusão de CursoEnsino a distânciaOrientação on-lineFinal Course WorkDistance learningOnline guidanceTrabajo de Fin de CursoAprendizaje a distanciaOrientación onlineThis article presents an account of a professor's experience in teaching a Final Course Work discipline, entirely in distance learning, in a specialization course. Through a case study, the methods and instruments used by the professor throughout the course were analyzed for guidance, communication and interaction with students. The study has a qualitative and quantitative approach through observation techniques and documentary research, using as a main instrument a semi-structured questionnaire directed to the students at the end of the discipline. The used methods in the discipline are presented and analyzed, in the perception of the supervising teacher and in the evaluation of the supervised students. We highlight the adaptability of students regarding digital tools and the interaction of students with the teacher. Despite being exclusively online, it did not cause any losses and, at the same time, increased the students' autonomy in the management of activities and time.Este artículo presenta un recuento de la experiencia de una profesora en la enseñanza del curso Orientación del Trabajo de Fin de Curso, totalmente en la modalidad a distancia, en curso de especialización. A través de un estudio de caso, los métodos y los instrumentos utilizados por la profesora, a lo largo del curso, fueron analizados para orientación, comunicación e interacción con los estudiantes. El estúdio tiene enfoque cualitativo y cuantitativo a través de técnicas de observación e investigación documental, utilizando como instrumento principal um cuestionario semiestructurado dirigido a los estudiantes al final del curso. En los resultados, se presentan y analizan los métodos utilizados en el curso, en la percepción de la profesora guía y en la evaluación de los estudiantes que se guían. Destacamos la adaptabilidad de los alumnos em relación con las herramientas digitales y la interacción de los alumnos con la profesora, quienes, a pesar de estar exclusivamente en línea, no trajeron pérdidas y aumentaron la autonomía de los alumnos en la gestión de actividades y tiempo.Este artigo apresenta um relato de experiência de uma professora ao ministrar uma disciplina de Orientação de Trabalho de Conclusão de Curso, integralmente na modalidade a distância, em um curso de especialização. Por meio de um estudo de caso, foram analisados os métodos e instrumentos utilizados pela professora, ao longo da disciplina, para orientação, comunicação e interação com os alunos. O estudo possui uma abordagem qualitativa e quantitativa por meio de técnicas de observação e pesquisa documental, utilizando como principal instrumento um questionário semiestruturado direcionado aos orientandos no final da disciplina. Nos resultados são apresentados e analisados os métodos utilizados na disciplina, na percepção da professora orientadora e na avaliação dos alunos orientandos. Destaca-se a adaptabilidade dos alunos quanto às ferramentas digitais e a interação dos orientandos com a orientadora, que, apesar de exclusivamente on-line, não trouxe prejuízos e aumentou a autonomia dos alunos na gestão das atividades e do tempo.Universidade Federal de Minas Gerais2020-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2021410.35699/2237-5864.2020.20214Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-212237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20214/19660Copyright (c) 2020 Patrícia Nascimento Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Patrícia Nascimento2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20214Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation
Práctica de enseñanza a distancia: desafíos de la orientación de Trabajo de Fin de Curso
Prática docente a distância: relato de experiência na orientação de TCC
title Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation
spellingShingle Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation
Silva, Patrícia Nascimento
Trabalho de Conclusão de Curso
Ensino a distância
Orientação on-line
Final Course Work
Distance learning
Online guidance
Trabajo de Fin de Curso
Aprendizaje a distancia
Orientación online
title_short Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation
title_full Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation
title_fullStr Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation
title_full_unstemmed Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation
title_sort Distance teaching practice: experience report on the final Course Work Orientation
author Silva, Patrícia Nascimento
author_facet Silva, Patrícia Nascimento
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Patrícia Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho de Conclusão de Curso
Ensino a distância
Orientação on-line
Final Course Work
Distance learning
Online guidance
Trabajo de Fin de Curso
Aprendizaje a distancia
Orientación online
topic Trabalho de Conclusão de Curso
Ensino a distância
Orientação on-line
Final Course Work
Distance learning
Online guidance
Trabajo de Fin de Curso
Aprendizaje a distancia
Orientación online
description This article presents an account of a professor's experience in teaching a Final Course Work discipline, entirely in distance learning, in a specialization course. Through a case study, the methods and instruments used by the professor throughout the course were analyzed for guidance, communication and interaction with students. The study has a qualitative and quantitative approach through observation techniques and documentary research, using as a main instrument a semi-structured questionnaire directed to the students at the end of the discipline. The used methods in the discipline are presented and analyzed, in the perception of the supervising teacher and in the evaluation of the supervised students. We highlight the adaptability of students regarding digital tools and the interaction of students with the teacher. Despite being exclusively online, it did not cause any losses and, at the same time, increased the students' autonomy in the management of activities and time.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20214
10.35699/2237-5864.2020.20214
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20214
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.20214
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20214/19660
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Patrícia Nascimento Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Patrícia Nascimento Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-21
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-21
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635873173504