LEARNING ORGANIZATION IN A JUNIOR ENTERPRISE
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/171 |
Resumo: | This paper, qualitative as to its nature, aims at answering the following research-based question: to what extent is a Junior Business Enterprise characteristically an educational organization? To answer this question, a field survey was conducted on the basis of in-depth interviews. The data collection process consisted in the approach to twelve members of aJunior Business Enterprise established in a University in Rio de Janeiro. The interviews followed a semi-structured agenda which aimed at investigating those considered as characterizing elements of educational organizations in addition to Senge’s (1990) five disciplines. The content analysis derived from the interviews revealed that the organization is proficient in two of Senge’s (1990) individual-level disciplines, namely, Personal Mastery and Mental Models. A certain effort was identified in terms of resources development so as to provide for the mastering of Senge’s three other disciplines (1990) that deal with the collective level. However, in accordance with Garvin’s premises (1996), the high turnover represents an obstacle, particularly to Systemic Reasoning, and hinders the full development of the organizational learning process. |
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LEARNING ORGANIZATION IN A JUNIOR ENTERPRISEORGANIZAÇÃO DE APRENDIZAGEM EM UMA EMPRESA JÚNIORlearning organizationsJunior Enterpriseorganizational learning.organizações de aprendizagemEmpresa Júnioraprendizado organizacional.This paper, qualitative as to its nature, aims at answering the following research-based question: to what extent is a Junior Business Enterprise characteristically an educational organization? To answer this question, a field survey was conducted on the basis of in-depth interviews. The data collection process consisted in the approach to twelve members of aJunior Business Enterprise established in a University in Rio de Janeiro. The interviews followed a semi-structured agenda which aimed at investigating those considered as characterizing elements of educational organizations in addition to Senge’s (1990) five disciplines. The content analysis derived from the interviews revealed that the organization is proficient in two of Senge’s (1990) individual-level disciplines, namely, Personal Mastery and Mental Models. A certain effort was identified in terms of resources development so as to provide for the mastering of Senge’s three other disciplines (1990) that deal with the collective level. However, in accordance with Garvin’s premises (1996), the high turnover represents an obstacle, particularly to Systemic Reasoning, and hinders the full development of the organizational learning process.Este trabalho caracteriza-se como um estudo de natureza qualitativa que pretendeu responder a seguinte questão de pesquisa: Em que medida uma Empresa Júnior caracteriza-se como uma organização de aprendizagem? Para tanto, procedeu-se a um levantamento de campo, baseado em entrevistas em profundidade. O processo de coleta de dados consistiu naabordagem a doze membros de uma Empresa Júnior instalada em uma Universidade no Rio de Janeiro. As entrevistas seguiram um roteiro semiestruturado onde se buscou investigar os elementos considerados como caracterizadores de organizações de aprendizagem e as cincodisciplinas de Senge (1990). A análise do conteúdo das entrevistas revelou que a organização domina duas das disciplinas de nível individual de Senge (1990): Domínio Pessoal e Modelos Mentais. Foi possível identificar certo esforço no sentido de desenvolver ferramentas quepermitam o domínio das outras três disciplinas de Senge (1990) que tratam do nível coletivo. Entretanto, a alta rotatividade representa um entrave, especialmente ao Raciocínio Sistêmico e impede o desenvolvimento integral do processo de aprendizagem organizacional,de acordo com os pressupostos de Garvin (1993).Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2011-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/17110.13058/raep.2011.v12n1.171Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 12 No. 1 (2011): Janeiro-Março; 11-39Administração: Ensino e Pesquisa; v. 12 n. 1 (2011): Janeiro-Março; 11-392358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/171/139Ferreira-da-Silva, Rafael CaldasPinto, Sandra Regina da Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:48Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/171Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:48Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
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