LEARNING ORGANIZATION IN A JUNIOR ENTERPRISE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira-da-Silva, Rafael Caldas
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Pinto, Sandra Regina da Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/171
Resumo: This paper, qualitative as to its nature, aims at answering the following research-based question: to what extent is a Junior Business Enterprise characteristically an educational organization? To answer this question, a field survey was conducted on the basis of in-depth interviews. The data collection process consisted in the approach to twelve members of aJunior Business Enterprise established in a University in Rio de Janeiro. The interviews followed a semi-structured agenda which aimed at investigating those considered as characterizing elements of educational organizations in addition to Senge’s (1990) five disciplines. The content analysis derived from the interviews revealed that the organization is proficient in two of Senge’s (1990) individual-level disciplines, namely, Personal Mastery and Mental Models. A certain effort was identified in terms of resources development so as to provide for the mastering of Senge’s three other disciplines (1990) that deal with the collective level. However, in accordance with Garvin’s premises (1996), the high turnover represents an obstacle, particularly to Systemic Reasoning, and hinders the full development of the organizational learning process.
id ANGRAD-1_a46123892f8023f6922632e0614b12ba
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/171
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling LEARNING ORGANIZATION IN A JUNIOR ENTERPRISEORGANIZAÇÃO DE APRENDIZAGEM EM UMA EMPRESA JÚNIORlearning organizationsJunior Enterpriseorganizational learning.organizações de aprendizagemEmpresa Júnioraprendizado organizacional.This paper, qualitative as to its nature, aims at answering the following research-based question: to what extent is a Junior Business Enterprise characteristically an educational organization? To answer this question, a field survey was conducted on the basis of in-depth interviews. The data collection process consisted in the approach to twelve members of aJunior Business Enterprise established in a University in Rio de Janeiro. The interviews followed a semi-structured agenda which aimed at investigating those considered as characterizing elements of educational organizations in addition to Senge’s (1990) five disciplines. The content analysis derived from the interviews revealed that the organization is proficient in two of Senge’s (1990) individual-level disciplines, namely, Personal Mastery and Mental Models. A certain effort was identified in terms of resources development so as to provide for the mastering of Senge’s three other disciplines (1990) that deal with the collective level. However, in accordance with Garvin’s premises (1996), the high turnover represents an obstacle, particularly to Systemic Reasoning, and hinders the full development of the organizational learning process.Este trabalho caracteriza-se como um estudo de natureza qualitativa que pretendeu responder a seguinte questão de pesquisa: Em que medida uma Empresa Júnior caracteriza-se como uma organização de aprendizagem? Para tanto, procedeu-se a um levantamento de campo, baseado em entrevistas em profundidade. O processo de coleta de dados consistiu naabordagem a doze membros de uma Empresa Júnior instalada em uma Universidade no Rio de Janeiro. As entrevistas seguiram um roteiro semiestruturado onde se buscou investigar os elementos considerados como caracterizadores de organizações de aprendizagem e as cincodisciplinas de Senge (1990). A análise do conteúdo das entrevistas revelou que a organização domina duas das disciplinas de nível individual de Senge (1990): Domínio Pessoal e Modelos Mentais. Foi possível identificar certo esforço no sentido de desenvolver ferramentas quepermitam o domínio das outras três disciplinas de Senge (1990) que tratam do nível coletivo. Entretanto, a alta rotatividade representa um entrave, especialmente ao Raciocínio Sistêmico e impede o desenvolvimento integral do processo de aprendizagem organizacional,de acordo com os pressupostos de Garvin (1993).Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2011-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/17110.13058/raep.2011.v12n1.171Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 12 No. 1 (2011): Janeiro-Março; 11-39Administração: Ensino e Pesquisa; v. 12 n. 1 (2011): Janeiro-Março; 11-392358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/171/139Ferreira-da-Silva, Rafael CaldasPinto, Sandra Regina da Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:48Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/171Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:48Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv LEARNING ORGANIZATION IN A JUNIOR ENTERPRISE
ORGANIZAÇÃO DE APRENDIZAGEM EM UMA EMPRESA JÚNIOR
title LEARNING ORGANIZATION IN A JUNIOR ENTERPRISE
spellingShingle LEARNING ORGANIZATION IN A JUNIOR ENTERPRISE
Ferreira-da-Silva, Rafael Caldas
learning organizations
Junior Enterprise
organizational learning.
organizações de aprendizagem
Empresa Júnior
aprendizado organizacional.
title_short LEARNING ORGANIZATION IN A JUNIOR ENTERPRISE
title_full LEARNING ORGANIZATION IN A JUNIOR ENTERPRISE
title_fullStr LEARNING ORGANIZATION IN A JUNIOR ENTERPRISE
title_full_unstemmed LEARNING ORGANIZATION IN A JUNIOR ENTERPRISE
title_sort LEARNING ORGANIZATION IN A JUNIOR ENTERPRISE
author Ferreira-da-Silva, Rafael Caldas
author_facet Ferreira-da-Silva, Rafael Caldas
Pinto, Sandra Regina da Rocha
author_role author
author2 Pinto, Sandra Regina da Rocha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira-da-Silva, Rafael Caldas
Pinto, Sandra Regina da Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv learning organizations
Junior Enterprise
organizational learning.
organizações de aprendizagem
Empresa Júnior
aprendizado organizacional.
topic learning organizations
Junior Enterprise
organizational learning.
organizações de aprendizagem
Empresa Júnior
aprendizado organizacional.
description This paper, qualitative as to its nature, aims at answering the following research-based question: to what extent is a Junior Business Enterprise characteristically an educational organization? To answer this question, a field survey was conducted on the basis of in-depth interviews. The data collection process consisted in the approach to twelve members of aJunior Business Enterprise established in a University in Rio de Janeiro. The interviews followed a semi-structured agenda which aimed at investigating those considered as characterizing elements of educational organizations in addition to Senge’s (1990) five disciplines. The content analysis derived from the interviews revealed that the organization is proficient in two of Senge’s (1990) individual-level disciplines, namely, Personal Mastery and Mental Models. A certain effort was identified in terms of resources development so as to provide for the mastering of Senge’s three other disciplines (1990) that deal with the collective level. However, in accordance with Garvin’s premises (1996), the high turnover represents an obstacle, particularly to Systemic Reasoning, and hinders the full development of the organizational learning process.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/171
10.13058/raep.2011.v12n1.171
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/171
identifier_str_mv 10.13058/raep.2011.v12n1.171
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/171/139
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 12 No. 1 (2011): Janeiro-Março; 11-39
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 12 n. 1 (2011): Janeiro-Março; 11-39
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518731972608