Guidelines for Qualitative Research in Organization Studies: Controversy and Possibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcanti, Maria Fernanda Rios
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/522
Resumo: The aim of the present article is to tackle the controversy of establishing guidelines for qualitative research in Organization and Management Theory (OMT) and to present a summary of suggestions on how to conduct good qualitative research given by methodologists on top-tier international publications. In order to do so, the article discusses: general guidelines for qualitative research; how to achieve coherence and transparency in a qualitative empirical study; the meaning and importance of the concept of reflexivity; and, finally how to establish a theoretical contribution and transferability of findings in such context. The work presents a valuable contribution because such guidelines, concepts, and approaches can be adopted by students and researchers when conducting a qualitative research proposal, and by periodic reviewers to evaluate the quality of existing empirical studies.
id ANGRAD-1_a9f13cc7da210c800eca47cdb1ac8156
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/522
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling Guidelines for Qualitative Research in Organization Studies: Controversy and PossibilitiesDiretrizes para Pesquisas Qualitativas em Estudos Organizacionais: Controvérsias e PossibilidadesResearchMethodologyQualitative MethodsCriteria for EvaluationPesquisaMetodologiaMetodologia QualitativaDiretrizes MetodológicasThe aim of the present article is to tackle the controversy of establishing guidelines for qualitative research in Organization and Management Theory (OMT) and to present a summary of suggestions on how to conduct good qualitative research given by methodologists on top-tier international publications. In order to do so, the article discusses: general guidelines for qualitative research; how to achieve coherence and transparency in a qualitative empirical study; the meaning and importance of the concept of reflexivity; and, finally how to establish a theoretical contribution and transferability of findings in such context. The work presents a valuable contribution because such guidelines, concepts, and approaches can be adopted by students and researchers when conducting a qualitative research proposal, and by periodic reviewers to evaluate the quality of existing empirical studies.O objetivo do presente artigo foi abordar a controvérsia sobre o estabelecimento de diretrizes para a pesquisa qualitativa em estudos organizacionais e apresentar um resumo de sugestões sobre como realizar uma boa pesquisa qualitativa dadas por metodólogos em publicações internacionais de primeira linha. Para tanto, o artigo discute: diretrizes gerais à pesquisa qualitativa; como alcançar coerência e transparência em um estudo empírico qualitativo; o significado e a importância do conceito de reflexividade; e, finalmente, como estabelecer uma contribuição teórica e transferência de resultados em tal contexto. O trabalho propiciou valiosa contribuição porque tais diretrizes, conceitos e abordagens podem ser adotados por estudantes e pesquisadores ao realizarem e conduzirem uma proposta de pesquisa qualitativa, bem como por revisores de periódicos para avaliar a qualidade dos estudos empíricos existentes.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2017-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/52210.13058/raep.2017.v18n3.522Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 18 No. 3 (2017): September-December; 457-488Administração: Ensino e Pesquisa; v. 18 n. 3 (2017): Setembro-Dezembro; 457-4882358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADengporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/522/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/522/pdf_1Cavalcanti, Maria Fernanda Riosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:13Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/522Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:13Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv Guidelines for Qualitative Research in Organization Studies: Controversy and Possibilities
Diretrizes para Pesquisas Qualitativas em Estudos Organizacionais: Controvérsias e Possibilidades
title Guidelines for Qualitative Research in Organization Studies: Controversy and Possibilities
spellingShingle Guidelines for Qualitative Research in Organization Studies: Controversy and Possibilities
Cavalcanti, Maria Fernanda Rios
Research
Methodology
Qualitative Methods
Criteria for Evaluation
Pesquisa
Metodologia
Metodologia Qualitativa
Diretrizes Metodológicas
title_short Guidelines for Qualitative Research in Organization Studies: Controversy and Possibilities
title_full Guidelines for Qualitative Research in Organization Studies: Controversy and Possibilities
title_fullStr Guidelines for Qualitative Research in Organization Studies: Controversy and Possibilities
title_full_unstemmed Guidelines for Qualitative Research in Organization Studies: Controversy and Possibilities
title_sort Guidelines for Qualitative Research in Organization Studies: Controversy and Possibilities
author Cavalcanti, Maria Fernanda Rios
author_facet Cavalcanti, Maria Fernanda Rios
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcanti, Maria Fernanda Rios
dc.subject.por.fl_str_mv Research
Methodology
Qualitative Methods
Criteria for Evaluation
Pesquisa
Metodologia
Metodologia Qualitativa
Diretrizes Metodológicas
topic Research
Methodology
Qualitative Methods
Criteria for Evaluation
Pesquisa
Metodologia
Metodologia Qualitativa
Diretrizes Metodológicas
description The aim of the present article is to tackle the controversy of establishing guidelines for qualitative research in Organization and Management Theory (OMT) and to present a summary of suggestions on how to conduct good qualitative research given by methodologists on top-tier international publications. In order to do so, the article discusses: general guidelines for qualitative research; how to achieve coherence and transparency in a qualitative empirical study; the meaning and importance of the concept of reflexivity; and, finally how to establish a theoretical contribution and transferability of findings in such context. The work presents a valuable contribution because such guidelines, concepts, and approaches can be adopted by students and researchers when conducting a qualitative research proposal, and by periodic reviewers to evaluate the quality of existing empirical studies.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/522
10.13058/raep.2017.v18n3.522
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/522
identifier_str_mv 10.13058/raep.2017.v18n3.522
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/522/pdf
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/522/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 18 No. 3 (2017): September-December; 457-488
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 18 n. 3 (2017): Setembro-Dezembro; 457-488
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519260454912