TEACHING ADMINISTRATION: PROPOSAL OF THE PROGRAM CONTENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Eduardo Ribeiro
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Matias, Alberto Borges
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/403
Resumo: The National Curriculum Guidelines established by MEC (Brazilian Ministry of Education), define the specific areas of vocational training content that should be included in the curricular organization of undergraduate courses in Brazil, without suggesting or detailing which content should be offered in each area. In this sense, this study aims at proposing the course syllabus for the financial area for the undergraduate courses of Management. To achieve this goal, the curriculum matrices and the teaching plans of the financial discipline of the undergraduate courses on Management with the highest grades in ENADE were analyzed. Based on this survey, seven disciplines were elaborated with the professional qualification contents of the area, with 560 hours/class in total, distributed in the curriculum matrix, according to their goals: presentation of corporate finance and personal finance, short and long-term financial decisions, financial economic analysis, financial planning, and financial strategies.
id ANGRAD-1_b0cfab9d9849c9d526288db5b935fb12
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/403
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling TEACHING ADMINISTRATION: PROPOSAL OF THE PROGRAM CONTENTENSINO EM ADMINISTRAÇÃO: PROPOSTA DO CONTEÚDO PROGRAMÁTICO DA ÁREA DE FINANÇASFinancesHigher EducationUndergraduation Management courseFinançasEnsino SuperiorGraduação em AdministraçãoThe National Curriculum Guidelines established by MEC (Brazilian Ministry of Education), define the specific areas of vocational training content that should be included in the curricular organization of undergraduate courses in Brazil, without suggesting or detailing which content should be offered in each area. In this sense, this study aims at proposing the course syllabus for the financial area for the undergraduate courses of Management. To achieve this goal, the curriculum matrices and the teaching plans of the financial discipline of the undergraduate courses on Management with the highest grades in ENADE were analyzed. Based on this survey, seven disciplines were elaborated with the professional qualification contents of the area, with 560 hours/class in total, distributed in the curriculum matrix, according to their goals: presentation of corporate finance and personal finance, short and long-term financial decisions, financial economic analysis, financial planning, and financial strategies.As Diretrizes Curriculares Nacionais do MEC definem as áreas específicas dos conteúdos de formação profissional que devem ser contempladas na organização curricular dos cursos de graduação no Brasil. Porém não sugerem ou detalham quais conteúdos devem ser oferecidos em cada área. Nesse sentido, o objetivo deste trabalho é propor o conteúdo programático para a área temática de Finanças nos cursos de graduação em Administração. Para o alcance desse objetivo, foram analisados as matrizes curriculares e os planos de ensino das disciplinas de Finanças dos cursos de graduação em Administração, com as melhores notas no ENADE. Com base nesse levantamento, foram elaboradas sete disciplinas com os conteúdos de formação profissional da área, totalizando 560 horas/aula, distribuídas na matriz curricular e de acordo com os seus objetivos: apresentação das finanças corporativas e das finanças pessoais, decisões financeiras de curto e longo prazo, análise econômica financeira, planejamento financeiro e estratégias financeiras.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/40310.13058/raep.2016.v17n2.403Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 17 No. 2 (2016): Maio-Agosto; 245-274Administração: Ensino e Pesquisa; v. 17 n. 2 (2016): Maio-Agosto; 245-2742358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/403/pdf_1Rodrigues, Eduardo RibeiroMatias, Alberto Borgesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:25Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/403Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:25Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING ADMINISTRATION: PROPOSAL OF THE PROGRAM CONTENT
ENSINO EM ADMINISTRAÇÃO: PROPOSTA DO CONTEÚDO PROGRAMÁTICO DA ÁREA DE FINANÇAS
title TEACHING ADMINISTRATION: PROPOSAL OF THE PROGRAM CONTENT
spellingShingle TEACHING ADMINISTRATION: PROPOSAL OF THE PROGRAM CONTENT
Rodrigues, Eduardo Ribeiro
Finances
Higher Education
Undergraduation Management course
Finanças
Ensino Superior
Graduação em Administração
title_short TEACHING ADMINISTRATION: PROPOSAL OF THE PROGRAM CONTENT
title_full TEACHING ADMINISTRATION: PROPOSAL OF THE PROGRAM CONTENT
title_fullStr TEACHING ADMINISTRATION: PROPOSAL OF THE PROGRAM CONTENT
title_full_unstemmed TEACHING ADMINISTRATION: PROPOSAL OF THE PROGRAM CONTENT
title_sort TEACHING ADMINISTRATION: PROPOSAL OF THE PROGRAM CONTENT
author Rodrigues, Eduardo Ribeiro
author_facet Rodrigues, Eduardo Ribeiro
Matias, Alberto Borges
author_role author
author2 Matias, Alberto Borges
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Eduardo Ribeiro
Matias, Alberto Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Finances
Higher Education
Undergraduation Management course
Finanças
Ensino Superior
Graduação em Administração
topic Finances
Higher Education
Undergraduation Management course
Finanças
Ensino Superior
Graduação em Administração
description The National Curriculum Guidelines established by MEC (Brazilian Ministry of Education), define the specific areas of vocational training content that should be included in the curricular organization of undergraduate courses in Brazil, without suggesting or detailing which content should be offered in each area. In this sense, this study aims at proposing the course syllabus for the financial area for the undergraduate courses of Management. To achieve this goal, the curriculum matrices and the teaching plans of the financial discipline of the undergraduate courses on Management with the highest grades in ENADE were analyzed. Based on this survey, seven disciplines were elaborated with the professional qualification contents of the area, with 560 hours/class in total, distributed in the curriculum matrix, according to their goals: presentation of corporate finance and personal finance, short and long-term financial decisions, financial economic analysis, financial planning, and financial strategies.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/403
10.13058/raep.2016.v17n2.403
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/403
identifier_str_mv 10.13058/raep.2016.v17n2.403
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/403/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 17 No. 2 (2016): Maio-Agosto; 245-274
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 17 n. 2 (2016): Maio-Agosto; 245-274
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518869336064