DIMENSIONS OF AN ACTION LEARNING SYSTEM FOR HIGHER EDUCATION IN MANAGEMENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Anielson Barbosa da
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Lima, Thales Batista de, Sonaglio, Ana Lúcia Baggio, Godoi, Christiane Kleinübing
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/97
Resumo: This paper aims to outline the theoretical foundations of an Action Learning System for the higher education field, specifically in management. The proposition of the foundations of the system has emerged from educational institutions’ need to create a classroom and virtual environment of learning that help teachers and students in a more meaningful learning process with physical and technological resources appropriate to the context of the contemporary labor market. The system was proposed based on the theoretical perspectives of self-directed learning, transformative learning and action learning and its context to the higher education field for management. The action learning system covers five connected dimensions: 1) the learning environment of management education, 2) teachers’ and students’learning styles, 3) the teacher and student experience, 4) the teaching-in-action strategies, and, 5) reflection in action. Despite the challenges to implement the system in the teaching of management, it is considered that the proposed system has the capacity to increase the possibilities of connection between the theory provided in a management education and real-world, professional application within organizations, which contributes to a more meaningfuland transformative learning process.
id ANGRAD-1_bd5772d1c243aa0f4f176f18646ee680
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/97
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling DIMENSIONS OF AN ACTION LEARNING SYSTEM FOR HIGHER EDUCATION IN MANAGEMENTDIMENSÕES DE UM SISTEMA DE APRENDIZAGEM EM AÇÃO PARA O ENSINO DE ADMINISTRAÇÃOaction learningmanagement educationlearning styles.aprendizagem em açãoeducação gerencialestilos de aprendizagemThis paper aims to outline the theoretical foundations of an Action Learning System for the higher education field, specifically in management. The proposition of the foundations of the system has emerged from educational institutions’ need to create a classroom and virtual environment of learning that help teachers and students in a more meaningful learning process with physical and technological resources appropriate to the context of the contemporary labor market. The system was proposed based on the theoretical perspectives of self-directed learning, transformative learning and action learning and its context to the higher education field for management. The action learning system covers five connected dimensions: 1) the learning environment of management education, 2) teachers’ and students’learning styles, 3) the teacher and student experience, 4) the teaching-in-action strategies, and, 5) reflection in action. Despite the challenges to implement the system in the teaching of management, it is considered that the proposed system has the capacity to increase the possibilities of connection between the theory provided in a management education and real-world, professional application within organizations, which contributes to a more meaningfuland transformative learning process.Este ensaio teórico objetiva delimitar as dimensões de um Sistema de Aprendizagem em Ação para o ensino de Administração. A proposição das dimensões do sistema surgiu da necessidade de introduzir um ambiente presencial ou virtual de aprendizagem, que auxilie docentes e discentes no processo de aprendizagem mais significativo, com recursos físicos e tecnológicos adequados ao contexto do mundo do trabalho contemporâneo. O sistema foi proposto com base em perspectivas teóricas da aprendizagem autodirecionada, da transformadora,da aprendizagem em ação e de sua contextualização para o campo de ensino superior em gestão. O sistema de aprendizagem em ação abrange cinco dimensões articuladas: 1) o ambiente de aprendizagem do ensino em administração, 2) os estilos de aprendizagem dos professores e alunos, 3) a experiência docente e discente, 4) as estratégias de ensino em ação, e 5) a reflexão em ação. Considera-se que o sistema proposto, apesar dos desafios para a sua implantação no ensino de administração, pode aumentar as possibilidades de conexão entrea teoria difundida no contexto da formação acadêmica do administrador e a prática profissional no contexto das organizações, tornando o processo de aprendizagem mais significativo e transformador.  Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2012-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/9710.13058/raep.2012.v13n1.97Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 13 No. 1 (2012): Janeiro-Março; 11-46Administração: Ensino e Pesquisa; v. 13 n. 1 (2012): Janeiro-Março; 11-462358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/97/59Silva, Anielson Barbosa daLima, Thales Batista deSonaglio, Ana Lúcia BaggioGodoi, Christiane Kleinübinginfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:35Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/97Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:35Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv DIMENSIONS OF AN ACTION LEARNING SYSTEM FOR HIGHER EDUCATION IN MANAGEMENT
DIMENSÕES DE UM SISTEMA DE APRENDIZAGEM EM AÇÃO PARA O ENSINO DE ADMINISTRAÇÃO
title DIMENSIONS OF AN ACTION LEARNING SYSTEM FOR HIGHER EDUCATION IN MANAGEMENT
spellingShingle DIMENSIONS OF AN ACTION LEARNING SYSTEM FOR HIGHER EDUCATION IN MANAGEMENT
Silva, Anielson Barbosa da
action learning
management education
learning styles.
aprendizagem em ação
educação gerencial
estilos de aprendizagem
title_short DIMENSIONS OF AN ACTION LEARNING SYSTEM FOR HIGHER EDUCATION IN MANAGEMENT
title_full DIMENSIONS OF AN ACTION LEARNING SYSTEM FOR HIGHER EDUCATION IN MANAGEMENT
title_fullStr DIMENSIONS OF AN ACTION LEARNING SYSTEM FOR HIGHER EDUCATION IN MANAGEMENT
title_full_unstemmed DIMENSIONS OF AN ACTION LEARNING SYSTEM FOR HIGHER EDUCATION IN MANAGEMENT
title_sort DIMENSIONS OF AN ACTION LEARNING SYSTEM FOR HIGHER EDUCATION IN MANAGEMENT
author Silva, Anielson Barbosa da
author_facet Silva, Anielson Barbosa da
Lima, Thales Batista de
Sonaglio, Ana Lúcia Baggio
Godoi, Christiane Kleinübing
author_role author
author2 Lima, Thales Batista de
Sonaglio, Ana Lúcia Baggio
Godoi, Christiane Kleinübing
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Anielson Barbosa da
Lima, Thales Batista de
Sonaglio, Ana Lúcia Baggio
Godoi, Christiane Kleinübing
dc.subject.por.fl_str_mv action learning
management education
learning styles.
aprendizagem em ação
educação gerencial
estilos de aprendizagem
topic action learning
management education
learning styles.
aprendizagem em ação
educação gerencial
estilos de aprendizagem
description This paper aims to outline the theoretical foundations of an Action Learning System for the higher education field, specifically in management. The proposition of the foundations of the system has emerged from educational institutions’ need to create a classroom and virtual environment of learning that help teachers and students in a more meaningful learning process with physical and technological resources appropriate to the context of the contemporary labor market. The system was proposed based on the theoretical perspectives of self-directed learning, transformative learning and action learning and its context to the higher education field for management. The action learning system covers five connected dimensions: 1) the learning environment of management education, 2) teachers’ and students’learning styles, 3) the teacher and student experience, 4) the teaching-in-action strategies, and, 5) reflection in action. Despite the challenges to implement the system in the teaching of management, it is considered that the proposed system has the capacity to increase the possibilities of connection between the theory provided in a management education and real-world, professional application within organizations, which contributes to a more meaningfuland transformative learning process.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/97
10.13058/raep.2012.v13n1.97
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/97
identifier_str_mv 10.13058/raep.2012.v13n1.97
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/97/59
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 13 No. 1 (2012): Janeiro-Março; 11-46
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 13 n. 1 (2012): Janeiro-Março; 11-46
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518338756608