Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096 |
Resumo: | This text is an experience report of an educator who uses the storytelling strategy to narrate his process of building a case for teaching that is divided into three stages, namely: (i) the case pre-writing process – which has as its main characteristic the in-depth definition of the characters and possible conflicts, the organizational context and the theories used in a credible case to reality; (ii) the writing process of the case – moment in which the author highlights the dialogues between characters and their emotional and affective bonds, connects the plot with theories and presents elements of reality to bring the reader closer to that plot and arouse their interest; and (iii) the post-writing process – when the teaching notes are built and the text is adapted to the requirements of the literature and the periodical to be submitted in the case for teaching. Additionally, this subjective account of the author in this process of systematizing the construction of cases for teaching is connected to the results obtained by him as an educator in undergraduate courses, with results within the classroom (students' interest in solving cases) and outside classroom (publication of cases in magazines and book chapters authored by students based on their final work in the subject). |
id |
ANGRAD-1_d3dfd3856da3b3dcf8ba9e9fffd3165c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2096 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para EnsinoThis text is an experience report of an educator who uses the storytelling strategy to narrate his process of building a case for teaching that is divided into three stages, namely: (i) the case pre-writing process – which has as its main characteristic the in-depth definition of the characters and possible conflicts, the organizational context and the theories used in a credible case to reality; (ii) the writing process of the case – moment in which the author highlights the dialogues between characters and their emotional and affective bonds, connects the plot with theories and presents elements of reality to bring the reader closer to that plot and arouse their interest; and (iii) the post-writing process – when the teaching notes are built and the text is adapted to the requirements of the literature and the periodical to be submitted in the case for teaching. Additionally, this subjective account of the author in this process of systematizing the construction of cases for teaching is connected to the results obtained by him as an educator in undergraduate courses, with results within the classroom (students' interest in solving cases) and outside classroom (publication of cases in magazines and book chapters authored by students based on their final work in the subject).O presente texto é um relato de experiência de um educador que usa da estratégia de storytelling para narrar seu processo de construção de um caso para ensino que é dividido em três etapas, são elas: (i) o processo de pré-escrita do caso – que tem como principal característica a definição aprofundada dos personagens e de possíveis conflitos, do contexto organizacional e das teorias utilizadas em um caso verossímel à realidade; (ii) o processo de escrita do caso – momento em que o autor evidencia os diálogos entre personagens e seus vínculos emocionais e afetivos, conecta o enredo com as teorias e apresenta elementos da realidade para aproximar o leitor daquele enredo e despertar seu interesse; e (iii) o processo de pós-escrita – momento em que se constroem as notas de ensino e se adequa o texto às exigências da literatura e do periódico a ser submetido o caso para ensino. Adicionalmente, conecta-se esse relato subjetivo do autor neste processo de sistematização da construção de casos para ensino aos resultados obtidos por ele como educador em disciplinas de graduação, com resultados dentro da sala de aula (interesse dos alunos na resolução dos casos) e fora da sala de aula (publicação dos casos em revistas e capítulos de livros com autoria dos alunos a partir dos seus trabalhos finais na disciplina).Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/209610.13058/raep.2021.v22n3.2096Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 3 (2021): Edição Especial - Casos de EnsinoAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 3 (2021): Edição Especial - Casos de Ensino2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096/456https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096/468Copyright (c) 2021 Breno de Paula Andrade Cruzhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Breno de Paula Andrade2022-06-30T14:11:24Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2096Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2022-06-30T14:11:24Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino |
title |
Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino |
spellingShingle |
Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino Cruz, Breno de Paula Andrade |
title_short |
Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino |
title_full |
Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino |
title_fullStr |
Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino |
title_full_unstemmed |
Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino |
title_sort |
Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino |
author |
Cruz, Breno de Paula Andrade |
author_facet |
Cruz, Breno de Paula Andrade |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Breno de Paula Andrade |
description |
This text is an experience report of an educator who uses the storytelling strategy to narrate his process of building a case for teaching that is divided into three stages, namely: (i) the case pre-writing process – which has as its main characteristic the in-depth definition of the characters and possible conflicts, the organizational context and the theories used in a credible case to reality; (ii) the writing process of the case – moment in which the author highlights the dialogues between characters and their emotional and affective bonds, connects the plot with theories and presents elements of reality to bring the reader closer to that plot and arouse their interest; and (iii) the post-writing process – when the teaching notes are built and the text is adapted to the requirements of the literature and the periodical to be submitted in the case for teaching. Additionally, this subjective account of the author in this process of systematizing the construction of cases for teaching is connected to the results obtained by him as an educator in undergraduate courses, with results within the classroom (students' interest in solving cases) and outside classroom (publication of cases in magazines and book chapters authored by students based on their final work in the subject). |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096 10.13058/raep.2021.v22n3.2096 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2021.v22n3.2096 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096/456 https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096/468 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Breno de Paula Andrade Cruz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Breno de Paula Andrade Cruz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 3 (2021): Edição Especial - Casos de Ensino Administração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 3 (2021): Edição Especial - Casos de Ensino 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212519664156672 |