Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Breno de Paula Andrade
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096
Resumo: This text is an experience report of an educator who uses the storytelling strategy to narrate his process of building a case for teaching that is divided into three stages, namely: (i) the case pre-writing process – which has as its main characteristic the in-depth definition of the characters and possible conflicts, the organizational context and the theories used in a credible case to reality; (ii) the writing process of the case – moment in which the author highlights the dialogues between characters and their emotional and affective bonds, connects the plot with theories and presents elements of reality to bring the reader closer to that plot and arouse their interest; and (iii) the post-writing process – when the teaching notes are built and the text is adapted to the requirements of the literature and the periodical to be submitted in the case for teaching. Additionally, this subjective account of the author in this process of systematizing the construction of cases for teaching is connected to the results obtained by him as an educator in undergraduate courses, with results within the classroom (students' interest in solving cases) and outside classroom (publication of cases in magazines and book chapters authored by students based on their final work in the subject).
id ANGRAD-1_d3dfd3856da3b3dcf8ba9e9fffd3165c
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2096
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para EnsinoThis text is an experience report of an educator who uses the storytelling strategy to narrate his process of building a case for teaching that is divided into three stages, namely: (i) the case pre-writing process – which has as its main characteristic the in-depth definition of the characters and possible conflicts, the organizational context and the theories used in a credible case to reality; (ii) the writing process of the case – moment in which the author highlights the dialogues between characters and their emotional and affective bonds, connects the plot with theories and presents elements of reality to bring the reader closer to that plot and arouse their interest; and (iii) the post-writing process – when the teaching notes are built and the text is adapted to the requirements of the literature and the periodical to be submitted in the case for teaching. Additionally, this subjective account of the author in this process of systematizing the construction of cases for teaching is connected to the results obtained by him as an educator in undergraduate courses, with results within the classroom (students' interest in solving cases) and outside classroom (publication of cases in magazines and book chapters authored by students based on their final work in the subject).O presente texto é um relato de experiência de um educador que usa da estratégia de storytelling para narrar seu processo de construção de um caso para ensino que é dividido em três etapas, são elas: (i) o processo de pré-escrita do caso – que tem como principal característica a definição aprofundada dos personagens e de possíveis conflitos, do contexto organizacional e das teorias utilizadas em um caso verossímel à realidade; (ii) o processo de escrita do caso – momento em que o autor evidencia os diálogos entre personagens e seus vínculos emocionais e afetivos, conecta o enredo com as teorias e apresenta elementos da realidade para aproximar o leitor daquele enredo e despertar seu interesse; e (iii) o processo de pós-escrita – momento em que se constroem as notas de ensino e se adequa o texto às exigências da literatura e do periódico a ser submetido o caso para ensino. Adicionalmente, conecta-se esse relato subjetivo do autor neste processo de sistematização da construção de casos para ensino aos resultados obtidos por ele como educador em disciplinas de graduação, com resultados dentro da sala de aula (interesse dos alunos na resolução dos casos) e fora da sala de aula (publicação dos casos em revistas e capítulos de livros com autoria dos alunos a partir dos seus trabalhos finais na disciplina).Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/209610.13058/raep.2021.v22n3.2096Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 3 (2021): Edição Especial - Casos de EnsinoAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 3 (2021): Edição Especial - Casos de Ensino2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096/456https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096/468Copyright (c) 2021 Breno de Paula Andrade Cruzhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Breno de Paula Andrade2022-06-30T14:11:24Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2096Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2022-06-30T14:11:24Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino
title Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino
spellingShingle Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino
Cruz, Breno de Paula Andrade
title_short Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino
title_full Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino
title_fullStr Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino
title_full_unstemmed Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino
title_sort Um Storytelling da Pré-Escrita, Escrita e Pós-Escrita de um Caso para Ensino
author Cruz, Breno de Paula Andrade
author_facet Cruz, Breno de Paula Andrade
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Breno de Paula Andrade
description This text is an experience report of an educator who uses the storytelling strategy to narrate his process of building a case for teaching that is divided into three stages, namely: (i) the case pre-writing process – which has as its main characteristic the in-depth definition of the characters and possible conflicts, the organizational context and the theories used in a credible case to reality; (ii) the writing process of the case – moment in which the author highlights the dialogues between characters and their emotional and affective bonds, connects the plot with theories and presents elements of reality to bring the reader closer to that plot and arouse their interest; and (iii) the post-writing process – when the teaching notes are built and the text is adapted to the requirements of the literature and the periodical to be submitted in the case for teaching. Additionally, this subjective account of the author in this process of systematizing the construction of cases for teaching is connected to the results obtained by him as an educator in undergraduate courses, with results within the classroom (students' interest in solving cases) and outside classroom (publication of cases in magazines and book chapters authored by students based on their final work in the subject).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096
10.13058/raep.2021.v22n3.2096
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096
identifier_str_mv 10.13058/raep.2021.v22n3.2096
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096/456
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2096/468
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Breno de Paula Andrade Cruz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Breno de Paula Andrade Cruz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 3 (2021): Edição Especial - Casos de Ensino
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 3 (2021): Edição Especial - Casos de Ensino
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519664156672