O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018018976 http://hdl.handle.net/11449/212882 |
Resumo: | This article focuses on literacy in the light of Historical-Cultural Psychology, establishing relationships between it and the cultural development of the psyche, highlighting the links between speech and writing. It aims to present elements that corroborate the understanding of the psychic processes that mediate the learning of the writing exploring the cultural traffic that advances from the primeval graphic expressions, denominated by Alexander Romanovich Luria like prehistory of the writing, to the symbolic writing. Since the legacy of this author confers centrality to the early development of writing, we have identified in the historical-cultural literature the existence of a hiatus in the treatment, specifically, of the transition between prehistory and symbolic writing, since it leads us the search for clarifications about it. Based on the historical-dialectical materialist method, we adopted as research procedures: the conceptual analysis of the bibliographic references adopted and the analysis of empirical data derived from the field records of two literacy teachers. |
id |
UNSP_399b54f51aeb617076e59ae9ec85af4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212882 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólicaThe literacy process: from the prehistory of writing the symbolic writingProceso de alfabetización: de la pre-historia de la escritura a la escritura simbólicaHistorical-Cultural Psychologyhuman developmentliteracyPsicologia Histórico-Culturaldesenvolvimento humanoalfabetizaçãoThis article focuses on literacy in the light of Historical-Cultural Psychology, establishing relationships between it and the cultural development of the psyche, highlighting the links between speech and writing. It aims to present elements that corroborate the understanding of the psychic processes that mediate the learning of the writing exploring the cultural traffic that advances from the primeval graphic expressions, denominated by Alexander Romanovich Luria like prehistory of the writing, to the symbolic writing. Since the legacy of this author confers centrality to the early development of writing, we have identified in the historical-cultural literature the existence of a hiatus in the treatment, specifically, of the transition between prehistory and symbolic writing, since it leads us the search for clarifications about it. Based on the historical-dialectical materialist method, we adopted as research procedures: the conceptual analysis of the bibliographic references adopted and the analysis of empirical data derived from the field records of two literacy teachers.En este artículo se focaliza la alfabetización a la luz de la Psicología Histórico-Cultural, estableciendo relaciones entre esta y el desarrollo cultural del psiquismo destacando los vínculos existentes entre el habla y la escritura. Se tiene por objetivo presentar elementos que corroboren a la comprensión de los procesos psíquicos que arbitran el aprendizaje de la escritura explotando el tránsito cultural que avanza de las expresiones gráficas primevas, denominadas por Alexander Romanovich Luria como “pre-historia de la escritura”, a la escritura simbólica. Haya vista que el legado por este autor confiere centralidad a los principios del desarrollo de la escritura, identificamos en la literatura histórico-cultural la existencia de un hiato en el tratamiento dispensado, específicamente, a la transición entre la pre-historia y la escritura simbólica, dato que nos conduce a la búsqueda de aclaramientos sobre esta. Fundamentándose en el método materialista histórico-dialéctico, se adoptó como procedimientos de investigación: análisis conceptual del referencial bibliográfico adoptado y contraposición del referido análisis a datos empíricos advenidos de registros de campo de profesoras alfabetizadoras.Este artigo focaliza a alfabetização à luz da Psicologia Histórico-Cultural, estabelecendo relações entre a mesma e o desenvolvimento cultural do psiquismo destacando os vínculos existentes entre fala e escrita. Objetiva apresentar elementos que corroborem a compreensão dos processos psíquicos que medeiam a aprendizagem da escrita explorando o trânsito cultural que avança das expressões gráficas primevas, denominadas por Alexander Romanovich Luria como “pré-história da escrita”, à escrita simbólica. Haja vista que o legado por este autor confere centralidade aos primórdios do desenvolvimento da escrita, identificamos na literatura histórico-cultural a existência de um hiato no tratamento dispensado, especificamente, à transição entre a pré-história e a escrita simbólica, dado que nos conduz à busca de aclaramentos sobre esta.Fundamentando-se no método materialista histórico-dialético, adotaram-se como procedimentos de pesquisa: análise conceitual do referencial bibliográfico adotado e contraposição da referida análise a dados empíricos advindos de registros de campo de duas professoras alfabetizadoras.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Lígia Márcia [UNESP]Carvalho, Bruna [UNESP]Dangió, Meire Cristina Santos [UNESP]2021-07-14T10:46:35Z2021-07-14T10:46:35Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article337-346application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018018976Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 22, n. 2, p. 337-346, 2018.1413-85572175-3539http://hdl.handle.net/11449/21288210.1590/2175-35392018018976S1413-85572018000200337S1413-85572018000200337.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212882Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:13:00.686178Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica The literacy process: from the prehistory of writing the symbolic writing Proceso de alfabetización: de la pre-historia de la escritura a la escritura simbólica |
title |
O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica |
spellingShingle |
O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica Martins, Lígia Márcia [UNESP] Historical-Cultural Psychology human development literacy Psicologia Histórico-Cultural desenvolvimento humano alfabetização |
title_short |
O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica |
title_full |
O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica |
title_fullStr |
O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica |
title_full_unstemmed |
O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica |
title_sort |
O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica |
author |
Martins, Lígia Márcia [UNESP] |
author_facet |
Martins, Lígia Márcia [UNESP] Carvalho, Bruna [UNESP] Dangió, Meire Cristina Santos [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Bruna [UNESP] Dangió, Meire Cristina Santos [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Lígia Márcia [UNESP] Carvalho, Bruna [UNESP] Dangió, Meire Cristina Santos [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historical-Cultural Psychology human development literacy Psicologia Histórico-Cultural desenvolvimento humano alfabetização |
topic |
Historical-Cultural Psychology human development literacy Psicologia Histórico-Cultural desenvolvimento humano alfabetização |
description |
This article focuses on literacy in the light of Historical-Cultural Psychology, establishing relationships between it and the cultural development of the psyche, highlighting the links between speech and writing. It aims to present elements that corroborate the understanding of the psychic processes that mediate the learning of the writing exploring the cultural traffic that advances from the primeval graphic expressions, denominated by Alexander Romanovich Luria like prehistory of the writing, to the symbolic writing. Since the legacy of this author confers centrality to the early development of writing, we have identified in the historical-cultural literature the existence of a hiatus in the treatment, specifically, of the transition between prehistory and symbolic writing, since it leads us the search for clarifications about it. Based on the historical-dialectical materialist method, we adopted as research procedures: the conceptual analysis of the bibliographic references adopted and the analysis of empirical data derived from the field records of two literacy teachers. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2021-07-14T10:46:35Z 2021-07-14T10:46:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018018976 Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 22, n. 2, p. 337-346, 2018. 1413-8557 2175-3539 http://hdl.handle.net/11449/212882 10.1590/2175-35392018018976 S1413-85572018000200337 S1413-85572018000200337.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018018976 http://hdl.handle.net/11449/212882 |
identifier_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 22, n. 2, p. 337-346, 2018. 1413-8557 2175-3539 10.1590/2175-35392018018976 S1413-85572018000200337 S1413-85572018000200337.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
337-346 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128333123158016 |