O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Lígia Márcia [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Carvalho, Bruna [UNESP], Dangió, Meire Cristina Santos [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018018976
http://hdl.handle.net/11449/212882
Resumo: This article focuses on literacy in the light of Historical-Cultural Psychology, establishing relationships between it and the cultural development of the psyche, highlighting the links between speech and writing. It aims to present elements that corroborate the understanding of the psychic processes that mediate the learning of the writing exploring the cultural traffic that advances from the primeval graphic expressions, denominated by Alexander Romanovich Luria like prehistory of the writing, to the symbolic writing. Since the legacy of this author confers centrality to the early development of writing, we have identified in the historical-cultural literature the existence of a hiatus in the treatment, specifically, of the transition between prehistory and symbolic writing, since it leads us the search for clarifications about it. Based on the historical-dialectical materialist method, we adopted as research procedures: the conceptual analysis of the bibliographic references adopted and the analysis of empirical data derived from the field records of two literacy teachers.
id UNSP_399b54f51aeb617076e59ae9ec85af4c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212882
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólicaThe literacy process: from the prehistory of writing the symbolic writingProceso de alfabetización: de la pre-historia de la escritura a la escritura simbólicaHistorical-Cultural Psychologyhuman developmentliteracyPsicologia Histórico-Culturaldesenvolvimento humanoalfabetizaçãoThis article focuses on literacy in the light of Historical-Cultural Psychology, establishing relationships between it and the cultural development of the psyche, highlighting the links between speech and writing. It aims to present elements that corroborate the understanding of the psychic processes that mediate the learning of the writing exploring the cultural traffic that advances from the primeval graphic expressions, denominated by Alexander Romanovich Luria like prehistory of the writing, to the symbolic writing. Since the legacy of this author confers centrality to the early development of writing, we have identified in the historical-cultural literature the existence of a hiatus in the treatment, specifically, of the transition between prehistory and symbolic writing, since it leads us the search for clarifications about it. Based on the historical-dialectical materialist method, we adopted as research procedures: the conceptual analysis of the bibliographic references adopted and the analysis of empirical data derived from the field records of two literacy teachers.En este artículo se focaliza la alfabetización a la luz de la Psicología Histórico-Cultural, estableciendo relaciones entre esta y el desarrollo cultural del psiquismo destacando los vínculos existentes entre el habla y la escritura. Se tiene por objetivo presentar elementos que corroboren a la comprensión de los procesos psíquicos que arbitran el aprendizaje de la escritura explotando el tránsito cultural que avanza de las expresiones gráficas primevas, denominadas por Alexander Romanovich Luria como “pre-historia de la escritura”, a la escritura simbólica. Haya vista que el legado por este autor confiere centralidad a los principios del desarrollo de la escritura, identificamos en la literatura histórico-cultural la existencia de un hiato en el tratamiento dispensado, específicamente, a la transición entre la pre-historia y la escritura simbólica, dato que nos conduce a la búsqueda de aclaramientos sobre esta. Fundamentándose en el método materialista histórico-dialéctico, se adoptó como procedimientos de investigación: análisis conceptual del referencial bibliográfico adoptado y contraposición del referido análisis a datos empíricos advenidos de registros de campo de profesoras alfabetizadoras.Este artigo focaliza a alfabetização à luz da Psicologia Histórico-Cultural, estabelecendo relações entre a mesma e o desenvolvimento cultural do psiquismo destacando os vínculos existentes entre fala e escrita. Objetiva apresentar elementos que corroborem a compreensão dos processos psíquicos que medeiam a aprendizagem da escrita explorando o trânsito cultural que avança das expressões gráficas primevas, denominadas por Alexander Romanovich Luria como “pré-história da escrita”, à escrita simbólica. Haja vista que o legado por este autor confere centralidade aos primórdios do desenvolvimento da escrita, identificamos na literatura histórico-cultural a existência de um hiato no tratamento dispensado, especificamente, à transição entre a pré-história e a escrita simbólica, dado que nos conduz à busca de aclaramentos sobre esta.Fundamentando-se no método materialista histórico-dialético, adotaram-se como procedimentos de pesquisa: análise conceitual do referencial bibliográfico adotado e contraposição da referida análise a dados empíricos advindos de registros de campo de duas professoras alfabetizadoras.Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Lígia Márcia [UNESP]Carvalho, Bruna [UNESP]Dangió, Meire Cristina Santos [UNESP]2021-07-14T10:46:35Z2021-07-14T10:46:35Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article337-346application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018018976Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 22, n. 2, p. 337-346, 2018.1413-85572175-3539http://hdl.handle.net/11449/21288210.1590/2175-35392018018976S1413-85572018000200337S1413-85572018000200337.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:53:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212882Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:13:00.686178Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica
The literacy process: from the prehistory of writing the symbolic writing
Proceso de alfabetización: de la pre-historia de la escritura a la escritura simbólica
title O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica
spellingShingle O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica
Martins, Lígia Márcia [UNESP]
Historical-Cultural Psychology
human development
literacy
Psicologia Histórico-Cultural
desenvolvimento humano
alfabetização
title_short O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica
title_full O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica
title_fullStr O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica
title_full_unstemmed O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica
title_sort O processo de alfabetização: da pré-história da escrita a escrita simbólica
author Martins, Lígia Márcia [UNESP]
author_facet Martins, Lígia Márcia [UNESP]
Carvalho, Bruna [UNESP]
Dangió, Meire Cristina Santos [UNESP]
author_role author
author2 Carvalho, Bruna [UNESP]
Dangió, Meire Cristina Santos [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Lígia Márcia [UNESP]
Carvalho, Bruna [UNESP]
Dangió, Meire Cristina Santos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Historical-Cultural Psychology
human development
literacy
Psicologia Histórico-Cultural
desenvolvimento humano
alfabetização
topic Historical-Cultural Psychology
human development
literacy
Psicologia Histórico-Cultural
desenvolvimento humano
alfabetização
description This article focuses on literacy in the light of Historical-Cultural Psychology, establishing relationships between it and the cultural development of the psyche, highlighting the links between speech and writing. It aims to present elements that corroborate the understanding of the psychic processes that mediate the learning of the writing exploring the cultural traffic that advances from the primeval graphic expressions, denominated by Alexander Romanovich Luria like prehistory of the writing, to the symbolic writing. Since the legacy of this author confers centrality to the early development of writing, we have identified in the historical-cultural literature the existence of a hiatus in the treatment, specifically, of the transition between prehistory and symbolic writing, since it leads us the search for clarifications about it. Based on the historical-dialectical materialist method, we adopted as research procedures: the conceptual analysis of the bibliographic references adopted and the analysis of empirical data derived from the field records of two literacy teachers.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2021-07-14T10:46:35Z
2021-07-14T10:46:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018018976
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 22, n. 2, p. 337-346, 2018.
1413-8557
2175-3539
http://hdl.handle.net/11449/212882
10.1590/2175-35392018018976
S1413-85572018000200337
S1413-85572018000200337.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-35392018018976
http://hdl.handle.net/11449/212882
identifier_str_mv Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 22, n. 2, p. 337-346, 2018.
1413-8557
2175-3539
10.1590/2175-35392018018976
S1413-85572018000200337
S1413-85572018000200337.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia Escolar e Educacional
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 337-346
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128333123158016