CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/67 |
Resumo: | Distance Education (DE), a mode of education in which the learning process occurs without a physical presence and through information and communication technology, is the fastest growing of its type, in Brazil. In order to verify the influence of DE on learning, an experiment was conducted with two classes of undergraduate business students at the Federal University of Rio Grande do Sul: one classroom based, and the other only using distance learning. The performances in individual and group tasks, a test and class participation showed that the two groups achieved similar results, albeit with the DE students demonstrating better performance for the majority of the indicators. Thus, despite the general public’s, students’ and teachers’ low opinion of and prejudice regarding distance learning, it exists as an option for obtaining the desired result. Based on the students’ opinions and what was seen over the classes, it was found that success in teaching-learning when using DE depends on the suitable exploration and use of the virtual resources and tools available, as well as on the incentives to participate and the continuous refinement of the techniques and methodologies employed. |
id |
ANGRAD-1_dc6c42906a58abcc04e4c06e8c013417 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/67 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING?PRESENCIAL OU A DISTÂNCIA: A MODALIDADE DE ENSINO INFLUENCIA NA APRENDIZAGEM?AdministrationEducationClassroom EducationDistance EducationAdministraçãoensinoensino presencialEducação a DistânciaDistance Education (DE), a mode of education in which the learning process occurs without a physical presence and through information and communication technology, is the fastest growing of its type, in Brazil. In order to verify the influence of DE on learning, an experiment was conducted with two classes of undergraduate business students at the Federal University of Rio Grande do Sul: one classroom based, and the other only using distance learning. The performances in individual and group tasks, a test and class participation showed that the two groups achieved similar results, albeit with the DE students demonstrating better performance for the majority of the indicators. Thus, despite the general public’s, students’ and teachers’ low opinion of and prejudice regarding distance learning, it exists as an option for obtaining the desired result. Based on the students’ opinions and what was seen over the classes, it was found that success in teaching-learning when using DE depends on the suitable exploration and use of the virtual resources and tools available, as well as on the incentives to participate and the continuous refinement of the techniques and methodologies employed.A Educação a Distância (EaD), modalidade de ensino em que o processo de aprendizagem ocorre sem a presença física e por meio de tecnologias da informação e comunicação, é a que mais cresce no Brasil. Com o objetivo de verificar a influência da EaD na aprendizagem dos alunos, foi realizado um experimento com duas turmas de uma disciplina do curso presencial de Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, sendo uma turma presencial e outra totalmente a distância. Por meio do desempenho em tarefas individuais e em grupos, prova e participação em aula, foi verificado que as duas turmas obtiveram resultados semelhantes, sendo que, na maioria dos itens avaliados, os alunos da turma a distância apresentaram melhor desempenho. Então, apesar do preconceito e da baixa valorização que ainda existem em relação à EaD pelo público em geral, alunos e professores, ela pode representar uma opção de ensino que traz os resultados desejados. Constatou-se, por meio das opiniões dos alunos e ao longo do andamento das aulas, que o sucesso no ensino-aprendizagem ao utilizar a EaD depende da exploração e do apropriado uso dos recursos virtuais e das ferramentas disponíveis, assim como do incentivo à participação e da contínua busca por aprimoramento das técnicas e metodologias utilizadas.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2013-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/6710.13058/raep.2013.v14n2.67Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 14 No. 2 (2013): Abril-Junho; 311-341Administração: Ensino e Pesquisa; v. 14 n. 2 (2013): Abril-Junho; 311-3412358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/67/162Nascimento, Luis FelipeCzykiel, RenataFigueiró, Paola Schmittinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:08Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/67Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:08Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING? PRESENCIAL OU A DISTÂNCIA: A MODALIDADE DE ENSINO INFLUENCIA NA APRENDIZAGEM? |
title |
CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING? |
spellingShingle |
CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING? Nascimento, Luis Felipe Administration Education Classroom Education Distance Education Administração ensino ensino presencial Educação a Distância |
title_short |
CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING? |
title_full |
CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING? |
title_fullStr |
CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING? |
title_full_unstemmed |
CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING? |
title_sort |
CLASSROOM OR DISTANCE LEARNING: DOES THE MODALITY INFLUENCE ON LEARNING? |
author |
Nascimento, Luis Felipe |
author_facet |
Nascimento, Luis Felipe Czykiel, Renata Figueiró, Paola Schmitt |
author_role |
author |
author2 |
Czykiel, Renata Figueiró, Paola Schmitt |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Luis Felipe Czykiel, Renata Figueiró, Paola Schmitt |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Administration Education Classroom Education Distance Education Administração ensino ensino presencial Educação a Distância |
topic |
Administration Education Classroom Education Distance Education Administração ensino ensino presencial Educação a Distância |
description |
Distance Education (DE), a mode of education in which the learning process occurs without a physical presence and through information and communication technology, is the fastest growing of its type, in Brazil. In order to verify the influence of DE on learning, an experiment was conducted with two classes of undergraduate business students at the Federal University of Rio Grande do Sul: one classroom based, and the other only using distance learning. The performances in individual and group tasks, a test and class participation showed that the two groups achieved similar results, albeit with the DE students demonstrating better performance for the majority of the indicators. Thus, despite the general public’s, students’ and teachers’ low opinion of and prejudice regarding distance learning, it exists as an option for obtaining the desired result. Based on the students’ opinions and what was seen over the classes, it was found that success in teaching-learning when using DE depends on the suitable exploration and use of the virtual resources and tools available, as well as on the incentives to participate and the continuous refinement of the techniques and methodologies employed. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/67 10.13058/raep.2013.v14n2.67 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/67 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2013.v14n2.67 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/67/162 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 14 No. 2 (2013): Abril-Junho; 311-341 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 14 n. 2 (2013): Abril-Junho; 311-341 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212518278987776 |