CONTROVERSIAL ENVIRONMENTAL TOPICS AND THE PRECAUTIONARY PRINCIPLE: DISCUSSING GLOBAL WARMING IN THE CLASSROOM
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/60 |
Resumo: | Debates over environmental issues are becoming more intense due to the severity of the environmental problems and scientific uncertainties that accompanies them. Classrooms are a natural stage for debates and teachers are constantly challenged to provide answers about controversial issues involving scientific expertise, often in areas other than those in which the teacher engages. This article aims to present an instrument of environmental policy to participate in discussions and present proposals with only superficial information on the core issues of the problem under discussion. A controversial problem of global dimensions, global climate change, will be presented first. This is a subject in which specialized scientists from climate science areas and sub-areas disagree regarding a variety of aspects, including whether or not such change is taking place. This is followed by a proposal to take part in the debate, despite lacking expertise on the subject and without having to choose sides. The proposal is based on the precautionary principle and, while also a controversial subject, is much closer to the areas familiar to Business Administration professors than applied social sciences. This is a central issue in environmental education, due to being a renowned way of dealing with environmental issues involving scientific uncertainties. |
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CONTROVERSIAL ENVIRONMENTAL TOPICS AND THE PRECAUTIONARY PRINCIPLE: DISCUSSING GLOBAL WARMING IN THE CLASSROOMASSUNTOS AMBIENTAIS POLÊMICOS E O PRINCÍPIO DA PRECAUÇÃO: DISCUTINDO O AQUECIMENTO GLOBAL EM SALA DE AULAenvironmental educationscientificeducação ambientalincerteza científicaaquecimento globalceticismoprincípio da precauçãoprincípio da prevençãoDebates over environmental issues are becoming more intense due to the severity of the environmental problems and scientific uncertainties that accompanies them. Classrooms are a natural stage for debates and teachers are constantly challenged to provide answers about controversial issues involving scientific expertise, often in areas other than those in which the teacher engages. This article aims to present an instrument of environmental policy to participate in discussions and present proposals with only superficial information on the core issues of the problem under discussion. A controversial problem of global dimensions, global climate change, will be presented first. This is a subject in which specialized scientists from climate science areas and sub-areas disagree regarding a variety of aspects, including whether or not such change is taking place. This is followed by a proposal to take part in the debate, despite lacking expertise on the subject and without having to choose sides. The proposal is based on the precautionary principle and, while also a controversial subject, is much closer to the areas familiar to Business Administration professors than applied social sciences. This is a central issue in environmental education, due to being a renowned way of dealing with environmental issues involving scientific uncertainties.Os debates sobre temas ambientais são cada vez mais intensos devido à gravidade dos problemas ambientais e das incertezas científicas que os acompanham. As salas de aulas são palcos do debate e os professores são constantemente solicitados a dar respostas sobre questões polêmicas que envolvem conhecimentos especializados em áreas científicas distantes daquelas que o professor se dedica. O objetivo deste trabalho é apresentar um instrumento de política ambiental para participar do debate e apresentar propostas, apenas superficialmente informados sobre as questões centrais do problema em debate. Inicialmente será apresentado um problema polêmico de dimensão planetária, a mudança do clima global, em que os cientistas especializados em áreas e sub-áreas das ciências do clima não se entendem sobre aspectos os mais diversos, inclusive sobre a própria ocorrência de tal mudança. Depois será apresentada uma proposta para entrar nesse debate mesmo não sendo um especialista no assunto sem ter que tomar partido. Essa proposta baseia-se no princípio da precaução, que também é um tema polêmico, porém mais próximo das áreas de formação dos professores de Administração que em geral pertencem às ciências sociais aplicadas. Esse é um tema central da educação ambiental, pois é um modo consagrado para lidar com questões ambientais envolvendo incertezas científicas.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2013-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/6010.13058/raep.2013.v14n3.60Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 14 No. 3 (2013): Julho-Setembro; 519-556Administração: Ensino e Pesquisa; v. 14 n. 3 (2013): Julho-Setembro; 519-5562358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/60/163Barbieri, José Carlosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:05Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/60Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:05Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
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