Apropriação das mídias sociais interativas como suporte na elaboração de contextos de aprendizagem em tempos de pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DATJournal |
Texto Completo: | https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/436 |
Resumo: | This text is based on the fact that, as a result of the pandemic, teachers from numerous universities in Brazil appropriated interactive social media in convergence with existing educational platforms for the construction of teaching-learning contexts in higher education. In this sense, the article starts from the observation of the phenomenon of convergence of these media and brings to light relevant aspects of the interaction between teachers and students through an interactive computational environment that has the computer as a support. It is based on the assumption that the design of current interfaces can support improvements and/or enhancements to existing educational platforms in terms of the environment to expand the synchronous interactions necessary for learning to take place. |
id |
ANHE-1_620d28d6d532e0ff807ee26510ce376a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.datjournal.anhembi.br:article/436 |
network_acronym_str |
ANHE-1 |
network_name_str |
DATJournal |
repository_id_str |
|
spelling |
Apropriação das mídias sociais interativas como suporte na elaboração de contextos de aprendizagem em tempos de pandemiaDesign de InteraçãoMídias sociais interativasAmbientes de ensino e aprendizagem computacionaisInteraction DesignInteractive Social Mediateaching and learning environmentsDiseño de interacciónRedes sociales interactivasEntornos de enseñanza - aprendizaje computacionalesThis text is based on the fact that, as a result of the pandemic, teachers from numerous universities in Brazil appropriated interactive social media in convergence with existing educational platforms for the construction of teaching-learning contexts in higher education. In this sense, the article starts from the observation of the phenomenon of convergence of these media and brings to light relevant aspects of the interaction between teachers and students through an interactive computational environment that has the computer as a support. It is based on the assumption that the design of current interfaces can support improvements and/or enhancements to existing educational platforms in terms of the environment to expand the synchronous interactions necessary for learning to take place.Este texto se basa en el hecho de que, a raíz de la pandemia, docentes de numerosas universidades de Brasil se apropiaron de las redes sociales interactivas en convergencia con las plataformas educativas existentes para la construcción de contextos de enseñanza-aprendizaje en la educación superior. En este sentido, el artículo parte de la observación del fenómeno de convergencia de estos medios y saca a la luz aspectos relevantes de la interacción entre profesores y estudiantes a través de un entorno computacional interactivo que tiene como soporte la computadora. Se basa en el supuesto de que el diseño de las interfaces actuales puede respaldar mejoras y / o mejoras en las plataformas educativas existentes en términos del entorno para expandir las interacciones sincrónicas necesarias para que se produzca el aprendizaje.Esse texto parte do fato de que os docentes de inúmeras universidades do Brasil, em função da pandemia, se apropriaram das mídias sociais interativas em convergência com as plataformas educacionais existentes para a construção de contextos de ensino-aprendizagem no ensino superior. Nesse sentido, o artigo parte da observação do fenômeno da convergência dessas mídias e traz à luz aspectos relevantes da interação entre docentes e discentes por intermédio de um ambiente interativo computacional que tem o computador como suporte. Parte-se do pressuposto que o design das interfaces atuais pode subsidiar melhorias e ou aprimoramentos das plataformas educacionais existentes no aspecto do ambiente para ampliar as interações síncronas necessárias para que a aprendizagem aconteça.Universidade Anhambi Murumbi2021-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/43610.29147/dat.v6i3.436DAT Journal; Vol. 6 No. 3 (2021): Design + Art + Dossiê PPG Design UFMA; 39-55DAT Journal; Vol. 6 Núm. 3 (2021): Design + Art + Dossiê PPG Design UFMA; 39-55DAT Journal; v. 6 n. 3 (2021): Design + Art + Dossiê PPG Design UFMA; 39-552526-178910.29147/dat.v6i3reponame:DATJournalinstname:Universidade Anhembi Morumbi (ANHEMBI)instacron:ANHEMBIporhttps://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/436/315https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarcon, Maria PaulaVenturelli, Suzete2022-03-29T12:24:57Zoai:ojs.datjournal.anhembi.br:article/436Revistahttps://datjournal.anhembi.br/datPUBhttps://datjournal.anhembi.br/dat/oai||ppgdesign@anhembi.br2526-17892526-1789opendoar:2022-03-29T12:24:57DATJournal - Universidade Anhembi Morumbi (ANHEMBI)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Apropriação das mídias sociais interativas como suporte na elaboração de contextos de aprendizagem em tempos de pandemia |
title |
Apropriação das mídias sociais interativas como suporte na elaboração de contextos de aprendizagem em tempos de pandemia |
spellingShingle |
Apropriação das mídias sociais interativas como suporte na elaboração de contextos de aprendizagem em tempos de pandemia Marcon, Maria Paula Design de Interação Mídias sociais interativas Ambientes de ensino e aprendizagem computacionais Interaction Design Interactive Social Media teaching and learning environments Diseño de interacción Redes sociales interactivas Entornos de enseñanza - aprendizaje computacionales |
title_short |
Apropriação das mídias sociais interativas como suporte na elaboração de contextos de aprendizagem em tempos de pandemia |
title_full |
Apropriação das mídias sociais interativas como suporte na elaboração de contextos de aprendizagem em tempos de pandemia |
title_fullStr |
Apropriação das mídias sociais interativas como suporte na elaboração de contextos de aprendizagem em tempos de pandemia |
title_full_unstemmed |
Apropriação das mídias sociais interativas como suporte na elaboração de contextos de aprendizagem em tempos de pandemia |
title_sort |
Apropriação das mídias sociais interativas como suporte na elaboração de contextos de aprendizagem em tempos de pandemia |
author |
Marcon, Maria Paula |
author_facet |
Marcon, Maria Paula Venturelli, Suzete |
author_role |
author |
author2 |
Venturelli, Suzete |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marcon, Maria Paula Venturelli, Suzete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Design de Interação Mídias sociais interativas Ambientes de ensino e aprendizagem computacionais Interaction Design Interactive Social Media teaching and learning environments Diseño de interacción Redes sociales interactivas Entornos de enseñanza - aprendizaje computacionales |
topic |
Design de Interação Mídias sociais interativas Ambientes de ensino e aprendizagem computacionais Interaction Design Interactive Social Media teaching and learning environments Diseño de interacción Redes sociales interactivas Entornos de enseñanza - aprendizaje computacionales |
description |
This text is based on the fact that, as a result of the pandemic, teachers from numerous universities in Brazil appropriated interactive social media in convergence with existing educational platforms for the construction of teaching-learning contexts in higher education. In this sense, the article starts from the observation of the phenomenon of convergence of these media and brings to light relevant aspects of the interaction between teachers and students through an interactive computational environment that has the computer as a support. It is based on the assumption that the design of current interfaces can support improvements and/or enhancements to existing educational platforms in terms of the environment to expand the synchronous interactions necessary for learning to take place. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/436 10.29147/dat.v6i3.436 |
url |
https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/436 |
identifier_str_mv |
10.29147/dat.v6i3.436 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://datjournal.anhembi.br/dat/article/view/436/315 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Anhambi Murumbi |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Anhambi Murumbi |
dc.source.none.fl_str_mv |
DAT Journal; Vol. 6 No. 3 (2021): Design + Art + Dossiê PPG Design UFMA; 39-55 DAT Journal; Vol. 6 Núm. 3 (2021): Design + Art + Dossiê PPG Design UFMA; 39-55 DAT Journal; v. 6 n. 3 (2021): Design + Art + Dossiê PPG Design UFMA; 39-55 2526-1789 10.29147/dat.v6i3 reponame:DATJournal instname:Universidade Anhembi Morumbi (ANHEMBI) instacron:ANHEMBI |
instname_str |
Universidade Anhembi Morumbi (ANHEMBI) |
instacron_str |
ANHEMBI |
institution |
ANHEMBI |
reponame_str |
DATJournal |
collection |
DATJournal |
repository.name.fl_str_mv |
DATJournal - Universidade Anhembi Morumbi (ANHEMBI) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ppgdesign@anhembi.br |
_version_ |
1797239921750048768 |