Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI |
Texto Completo: | http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1747 |
Resumo: | Paris is Burning (1990), a documentary by Jennie Livingston, when filming the ballroom circuit of the Harlem’s neighborhood in New York at the end of the 1980s, is built on its encounters with cinéma vérité and the new queer cinema movements, documenting minority identities as a practical proposal for the definitions of the Queer Theory for life. The purpose of this research is to develop a critical reflection to analyze this film, to recognize in its the urgency of the LGBTQIA themes for identities, desires and practices as narrative representations and the gender construction of gays, transgender women and black and Latino drag queens as answers to the plurality of human experience. The methodology used is anchored in the practice of film analysis and the reconstitution of scenes, performances and dialogues through reflections that include documentary film, mass culture and Queer Theory point to the documentary record of characters representative of minority identities that are also positioned in their differences, in order to perpetuate a survival struggle that is affirmed in the creation of queer ballroom culture. |
id |
ANHE_40d82a3a86d3aa27fd15ccbf0af08e24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:sitios.anhembi.br:TEDE/1747 |
network_acronym_str |
ANHE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI |
spelling |
Lyra, Bernadettehttp://lattes.cnpq.br/7502426808077723CORRÊA, Ademir Silveira2019-05-01T15:18:01Z2017-09-29CORRÊA, Ademir Silveira. Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning. 2017. 111 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo.http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1747Paris is Burning (1990), a documentary by Jennie Livingston, when filming the ballroom circuit of the Harlem’s neighborhood in New York at the end of the 1980s, is built on its encounters with cinéma vérité and the new queer cinema movements, documenting minority identities as a practical proposal for the definitions of the Queer Theory for life. The purpose of this research is to develop a critical reflection to analyze this film, to recognize in its the urgency of the LGBTQIA themes for identities, desires and practices as narrative representations and the gender construction of gays, transgender women and black and Latino drag queens as answers to the plurality of human experience. The methodology used is anchored in the practice of film analysis and the reconstitution of scenes, performances and dialogues through reflections that include documentary film, mass culture and Queer Theory point to the documentary record of characters representative of minority identities that are also positioned in their differences, in order to perpetuate a survival struggle that is affirmed in the creation of queer ballroom culture.O documentário Paris is Burning (1990), de Jennie Livingston, ao filmar o circuito de bailes do bairro nova-iorquino do Harlem no final da década de 1980, constrói-se em seu encontro com o cinema-verdade e com o new queer cinema, pondo em tela as identidades minoritárias como proposta prática das definições da Teoria Queer para a vida. O objetivo desta pesquisa é desenvolver uma reflexão crítica sobre o filme para reconhecer em seu fazer cinematográfico a urgência da temática LGBTQIA (Lésbicas, Gays, Bissexuais, Transgêneros, Queer, Intersexuais e Assexuais) para identidades, desejos e práticas culturais como representatividade na narrativa e a construção de gênero experimentada por gays, mulheres transexuais e drag queens negros e latinos como respostas para a pluralidade da experiência humana. A metodologia utilizada se ancora na prática da análise fílmica e na reconstituição de cenas, performances e diálogos, através de reflexões que abarcam o cinema documental, a cultura de massa, o reconhecimento queer. Os resultados apontam para o registro de personagens representativas de identidades minoritárias que se posicionam também em sua marcação da diferença, a fim de perpetuar uma luta de sobrevivência que se afirma na criação da cultura queer de baile.Submitted by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2019-04-01T19:31:00Z No. of bitstreams: 1 Ademir Silveira Corrêa.pdf: 1453652 bytes, checksum: bf00cccc574e5d8108cfaf9c8b8c028f (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2019-04-03T15:09:15Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Ademir Silveira Corrêa.pdf: 1453652 bytes, checksum: bf00cccc574e5d8108cfaf9c8b8c028f (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2019-04-03T21:39:41Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Ademir Silveira Corrêa.pdf: 1453652 bytes, checksum: bf00cccc574e5d8108cfaf9c8b8c028f (MD5)Made available in DSpace on 2019-05-01T15:18:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Ademir Silveira Corrêa.pdf: 1453652 bytes, checksum: bf00cccc574e5d8108cfaf9c8b8c028f (MD5) Previous issue date: 2017-09-29Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfporUniversidade Anhembi MorumbiPrograma de Pós-Graduação Mestrado em ComunicaçãoUAMBrasilUniversidade Anhembi Morumbi::Diretoria de Pesquisa e Pós-graduação Stricto SensuComunicação; Análise fílmica; DocumentárioCIENCIAS HUMANASCinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burninginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-7079206729423400013600600600600393015886071273952456530181105569640512075167498588264571info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBIinstname:Universidade Anhembi Morumbiinstacron:ANHEMBIORIGINALAdemir Silveira Corrêa.pdfAdemir Silveira Corrêa.pdfapplication/pdf1453652http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1747/2/Ademir+Silveira+Corr%C3%AAa.pdfbf00cccc574e5d8108cfaf9c8b8c028fMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1747/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51TEDE/1747oai:sitios.anhembi.br:TEDE/17472019-05-01 12:18:01.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http://sitios.anhembi.br/oai/requestopendoar:null2020-06-06 09:54:15.036Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI - Universidade Anhembi Morumbifalse |
dc.title.por.fl_str_mv |
Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning |
title |
Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning |
spellingShingle |
Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning CORRÊA, Ademir Silveira Comunicação; Análise fílmica; Documentário CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning |
title_full |
Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning |
title_fullStr |
Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning |
title_full_unstemmed |
Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning |
title_sort |
Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning |
author |
CORRÊA, Ademir Silveira |
author_facet |
CORRÊA, Ademir Silveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lyra, Bernadette |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7502426808077723 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CORRÊA, Ademir Silveira |
contributor_str_mv |
Lyra, Bernadette |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação; Análise fílmica; Documentário |
topic |
Comunicação; Análise fílmica; Documentário CIENCIAS HUMANAS |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS |
dc.description.sponsorship.fl_txt_mv |
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES |
dc.description.abstract.eng.fl_txt_mv |
Paris is Burning (1990), a documentary by Jennie Livingston, when filming the ballroom circuit of the Harlem’s neighborhood in New York at the end of the 1980s, is built on its encounters with cinéma vérité and the new queer cinema movements, documenting minority identities as a practical proposal for the definitions of the Queer Theory for life. The purpose of this research is to develop a critical reflection to analyze this film, to recognize in its the urgency of the LGBTQIA themes for identities, desires and practices as narrative representations and the gender construction of gays, transgender women and black and Latino drag queens as answers to the plurality of human experience. The methodology used is anchored in the practice of film analysis and the reconstitution of scenes, performances and dialogues through reflections that include documentary film, mass culture and Queer Theory point to the documentary record of characters representative of minority identities that are also positioned in their differences, in order to perpetuate a survival struggle that is affirmed in the creation of queer ballroom culture. |
dc.description.abstract.por.fl_txt_mv |
O documentário Paris is Burning (1990), de Jennie Livingston, ao filmar o circuito de bailes do bairro nova-iorquino do Harlem no final da década de 1980, constrói-se em seu encontro com o cinema-verdade e com o new queer cinema, pondo em tela as identidades minoritárias como proposta prática das definições da Teoria Queer para a vida. O objetivo desta pesquisa é desenvolver uma reflexão crítica sobre o filme para reconhecer em seu fazer cinematográfico a urgência da temática LGBTQIA (Lésbicas, Gays, Bissexuais, Transgêneros, Queer, Intersexuais e Assexuais) para identidades, desejos e práticas culturais como representatividade na narrativa e a construção de gênero experimentada por gays, mulheres transexuais e drag queens negros e latinos como respostas para a pluralidade da experiência humana. A metodologia utilizada se ancora na prática da análise fílmica e na reconstituição de cenas, performances e diálogos, através de reflexões que abarcam o cinema documental, a cultura de massa, o reconhecimento queer. Os resultados apontam para o registro de personagens representativas de identidades minoritárias que se posicionam também em sua marcação da diferença, a fim de perpetuar uma luta de sobrevivência que se afirma na criação da cultura queer de baile. |
description |
Paris is Burning (1990), a documentary by Jennie Livingston, when filming the ballroom circuit of the Harlem’s neighborhood in New York at the end of the 1980s, is built on its encounters with cinéma vérité and the new queer cinema movements, documenting minority identities as a practical proposal for the definitions of the Queer Theory for life. The purpose of this research is to develop a critical reflection to analyze this film, to recognize in its the urgency of the LGBTQIA themes for identities, desires and practices as narrative representations and the gender construction of gays, transgender women and black and Latino drag queens as answers to the plurality of human experience. The methodology used is anchored in the practice of film analysis and the reconstitution of scenes, performances and dialogues through reflections that include documentary film, mass culture and Queer Theory point to the documentary record of characters representative of minority identities that are also positioned in their differences, in order to perpetuate a survival struggle that is affirmed in the creation of queer ballroom culture. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-09-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-05-01T15:18:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
format |
masterThesis |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CORRÊA, Ademir Silveira. Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning. 2017. 111 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1747 |
identifier_str_mv |
CORRÊA, Ademir Silveira. Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning. 2017. 111 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo. |
url |
http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1747 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
-7079206729423400013 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 600 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
3930158860712739524 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
5653018110556964051 |
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv |
2075167498588264571 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Anhembi Morumbi |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UAM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Universidade Anhembi Morumbi::Diretoria de Pesquisa e Pós-graduação Stricto Sensu |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Anhembi Morumbi |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI instname:Universidade Anhembi Morumbi instacron:ANHEMBI |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI |
instname_str |
Universidade Anhembi Morumbi |
instacron_str |
ANHEMBI |
institution |
ANHEMBI |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1747/2/Ademir+Silveira+Corr%C3%AAa.pdf http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1747/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bf00cccc574e5d8108cfaf9c8b8c028f bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI - Universidade Anhembi Morumbi |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1668889959473348608 |