Cinema Queerité: gêneros e identidades minoritárias no documentário Paris is Burning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CORRÊA, Ademir Silveira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI
Texto Completo: http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1747
Resumo: Paris is Burning (1990), a documentary by Jennie Livingston, when filming the ballroom circuit of the Harlem’s neighborhood in New York at the end of the 1980s, is built on its encounters with cinéma vérité and the new queer cinema movements, documenting minority identities as a practical proposal for the definitions of the Queer Theory for life. The purpose of this research is to develop a critical reflection to analyze this film, to recognize in its the urgency of the LGBTQIA themes for identities, desires and practices as narrative representations and the gender construction of gays, transgender women and black and Latino drag queens as answers to the plurality of human experience. The methodology used is anchored in the practice of film analysis and the reconstitution of scenes, performances and dialogues through reflections that include documentary film, mass culture and Queer Theory point to the documentary record of characters representative of minority identities that are also positioned in their differences, in order to perpetuate a survival struggle that is affirmed in the creation of queer ballroom culture.
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The purpose of this research is to develop a critical reflection to analyze this film, to recognize in its the urgency of the LGBTQIA themes for identities, desires and practices as narrative representations and the gender construction of gays, transgender women and black and Latino drag queens as answers to the plurality of human experience. The methodology used is anchored in the practice of film analysis and the reconstitution of scenes, performances and dialogues through reflections that include documentary film, mass culture and Queer Theory point to the documentary record of characters representative of minority identities that are also positioned in their differences, in order to perpetuate a survival struggle that is affirmed in the creation of queer ballroom culture.O documentário Paris is Burning (1990), de Jennie Livingston, ao filmar o circuito de bailes do bairro nova-iorquino do Harlem no final da década de 1980, constrói-se em seu encontro com o cinema-verdade e com o new queer cinema, pondo em tela as identidades minoritárias como proposta prática das definições da Teoria Queer para a vida. O objetivo desta pesquisa é desenvolver uma reflexão crítica sobre o filme para reconhecer em seu fazer cinematográfico a urgência da temática LGBTQIA (Lésbicas, Gays, Bissexuais, Transgêneros, Queer, Intersexuais e Assexuais) para identidades, desejos e práticas culturais como representatividade na narrativa e a construção de gênero experimentada por gays, mulheres transexuais e drag queens negros e latinos como respostas para a pluralidade da experiência humana. A metodologia utilizada se ancora na prática da análise fílmica e na reconstituição de cenas, performances e diálogos, através de reflexões que abarcam o cinema documental, a cultura de massa, o reconhecimento queer. Os resultados apontam para o registro de personagens representativas de identidades minoritárias que se posicionam também em sua marcação da diferença, a fim de perpetuar uma luta de sobrevivência que se afirma na criação da cultura queer de baile.Submitted by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2019-04-01T19:31:00Z No. of bitstreams: 1 Ademir Silveira Corrêa.pdf: 1453652 bytes, checksum: bf00cccc574e5d8108cfaf9c8b8c028f (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2019-04-03T15:09:15Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Ademir Silveira Corrêa.pdf: 1453652 bytes, checksum: bf00cccc574e5d8108cfaf9c8b8c028f (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2019-04-03T21:39:41Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Ademir Silveira Corrêa.pdf: 1453652 bytes, checksum: bf00cccc574e5d8108cfaf9c8b8c028f (MD5)Made available in DSpace on 2019-05-01T15:18:01Z (GMT). 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