Amador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertov

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MELLO, Davi Marques Camargo de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI
Texto Completo: http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1778
Resumo: Starting out working with documentaries on short films, the Polish filmmaker Krzysztof Kieślowski achieved international status with his second fiction feature, Camera Buff (Amator, 1979), centered on a factory worker who acquires a cinematographic camera and perceives it as a new eye capable of exposing contradictions in the sociopolitical context around him. With that in mind, and with a focus on film ethics and aesthetics, this research seeks a similarity of Kieślowski's feature film with the concept of kino-eye conceived by the Soviet filmmaker Dziga Vertov, a disciplinary method of view that focuses on capturing life unawares and filmic reflexivity. The camera on Camera Buff is quite singular, due to the director's choice for a device that does not differentiate textures, merging his own camera with the one handled by the protagonist Filip Mosz (Jerzy Sthur). The duplicity of the camera, cultivated by the montage, creates a uniform and autonomous illusion, thus becoming a resource for self-reflection about filmmaking, working as a political metaphor while producing private records and granting power to the average person – elements that also mark Vertov’s work, whose principles are linked to a social understanding of the world and the images.
id ANHE_90d766f8b18dc64a239b9bac64e88551
oai_identifier_str oai:sitios.anhembi.br:TEDE/1778
network_acronym_str ANHE
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI
spelling Cánepa, Laura Loguerciohttp://lattes.cnpq.br/8887782644586702http://lattes.cnpq.br/5664331060343415MELLO, Davi Marques Camargo de2020-05-22T21:51:48Z2018-05-11MELLO, Davi Marques Camargo de. Amador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertov. 2018.102 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo.http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1778Starting out working with documentaries on short films, the Polish filmmaker Krzysztof Kieślowski achieved international status with his second fiction feature, Camera Buff (Amator, 1979), centered on a factory worker who acquires a cinematographic camera and perceives it as a new eye capable of exposing contradictions in the sociopolitical context around him. With that in mind, and with a focus on film ethics and aesthetics, this research seeks a similarity of Kieślowski's feature film with the concept of kino-eye conceived by the Soviet filmmaker Dziga Vertov, a disciplinary method of view that focuses on capturing life unawares and filmic reflexivity. The camera on Camera Buff is quite singular, due to the director's choice for a device that does not differentiate textures, merging his own camera with the one handled by the protagonist Filip Mosz (Jerzy Sthur). The duplicity of the camera, cultivated by the montage, creates a uniform and autonomous illusion, thus becoming a resource for self-reflection about filmmaking, working as a political metaphor while producing private records and granting power to the average person – elements that also mark Vertov’s work, whose principles are linked to a social understanding of the world and the images.Iniciado com curtas-metragens documentais, o diretor polonês Krzysztof Kieślowski alcançou maior status internacional com o seu segundo longa-metragem de ficção, Amador (Amator,1979), centrado num operário que adquire uma câmera cinematográfica e a percebe como um novo olho capaz de evidenciar contradições do contexto sociopolítico ao redor. Em vista disso, pensando sobre ética e estética cinematográficas, este trabalho busca uma aproximação do filme de Kieślowski com o conceito de cine-olho desenvolvido pelo cineasta soviético Dziga Vertov, método disciplinador do olhar que se atém à captação da vida de improviso e à reflexibilidade fílmica. A câmera do filme Amador se comporta de forma bastante singular, uma vez que o diretor opta por um dispositivo que não difere em texturas, mesclando a sua própria câmera com a que está sob o manuseio do protagonista Filip Mosz (Jerzy Sthur). A duplicidade da câmera nutrida pela montagem cria uma ilusão uniforme e autônoma, tornando-se assim um recurso de autorreflexão sobre o fazer cinematográfico, funcionando como metáfora da política enquanto produção de registros privados e à concessão de poder ao homem comum – traços que também marcam a produção de Vertov, cujos princípios estão relacionados a uma compreensão social do mundo e das imagens.Submitted by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2019-04-08T20:43:38Z No. of bitstreams: 1 Davi Marques Camargo de Mello.pdf: 3154361 bytes, checksum: 1d8de6111c7b279b9a248d1715a06310 (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2020-05-20T21:52:19Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Davi Marques Camargo de Mello.pdf: 3154361 bytes, checksum: 1d8de6111c7b279b9a248d1715a06310 (MD5)Approved for entry into archive by Patricia Figuti Venturini (pfiguti@anhembi.br) on 2020-05-22T21:47:51Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Davi Marques Camargo de Mello.pdf: 3154361 bytes, checksum: 1d8de6111c7b279b9a248d1715a06310 (MD5)Made available in DSpace on 2020-05-22T21:51:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Davi Marques Camargo de Mello.pdf: 3154361 bytes, checksum: 1d8de6111c7b279b9a248d1715a06310 (MD5) Previous issue date: 2018-05-11Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfporUniversidade Anhembi MorumbiPrograma de Pós-Graduação Mestrado em ComunicaçãoUAMBrasilUniversidade Anhembi Morumbi::Diretoria de Pesquisa e Pós-graduação Stricto SensuComunicação; Cinema; Polônia; Kieslowski; Vertov; Análise fílmicaCinema; Poland; Kieslowski; Vertov; Film analysis.CIENCIAS SOCIAIS APLICADASAmador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertovinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-70792067294234000136006006006003930158860712739524-19880619442701333922075167498588264571info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBIinstname:Universidade Anhembi Morumbiinstacron:ANHEMBIORIGINALDavi Marques Camargo de Mello.pdfDavi Marques Camargo de Mello.pdfapplication/pdf3154361http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1778/2/Davi+Marques+Camargo+de+Mello.pdf1d8de6111c7b279b9a248d1715a06310MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1778/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51TEDE/1778oai:sitios.anhembi.br:TEDE/17782020-05-22 18:51:48.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http://sitios.anhembi.br/oai/requestopendoar:null2020-06-06 09:54:19.732Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI - Universidade Anhembi Morumbifalse
dc.title.por.fl_str_mv Amador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertov
title Amador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertov
spellingShingle Amador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertov
MELLO, Davi Marques Camargo de
Comunicação; Cinema; Polônia; Kieslowski; Vertov; Análise fílmica
Cinema; Poland; Kieslowski; Vertov; Film analysis.
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
title_short Amador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertov
title_full Amador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertov
title_fullStr Amador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertov
title_full_unstemmed Amador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertov
title_sort Amador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertov
author MELLO, Davi Marques Camargo de
author_facet MELLO, Davi Marques Camargo de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cánepa, Laura Loguercio
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8887782644586702
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5664331060343415
dc.contributor.author.fl_str_mv MELLO, Davi Marques Camargo de
contributor_str_mv Cánepa, Laura Loguercio
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação; Cinema; Polônia; Kieslowski; Vertov; Análise fílmica
topic Comunicação; Cinema; Polônia; Kieslowski; Vertov; Análise fílmica
Cinema; Poland; Kieslowski; Vertov; Film analysis.
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Cinema; Poland; Kieslowski; Vertov; Film analysis.
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS
dc.description.sponsorship.fl_txt_mv Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES
dc.description.abstract.eng.fl_txt_mv Starting out working with documentaries on short films, the Polish filmmaker Krzysztof Kieślowski achieved international status with his second fiction feature, Camera Buff (Amator, 1979), centered on a factory worker who acquires a cinematographic camera and perceives it as a new eye capable of exposing contradictions in the sociopolitical context around him. With that in mind, and with a focus on film ethics and aesthetics, this research seeks a similarity of Kieślowski's feature film with the concept of kino-eye conceived by the Soviet filmmaker Dziga Vertov, a disciplinary method of view that focuses on capturing life unawares and filmic reflexivity. The camera on Camera Buff is quite singular, due to the director's choice for a device that does not differentiate textures, merging his own camera with the one handled by the protagonist Filip Mosz (Jerzy Sthur). The duplicity of the camera, cultivated by the montage, creates a uniform and autonomous illusion, thus becoming a resource for self-reflection about filmmaking, working as a political metaphor while producing private records and granting power to the average person – elements that also mark Vertov’s work, whose principles are linked to a social understanding of the world and the images.
dc.description.abstract.por.fl_txt_mv Iniciado com curtas-metragens documentais, o diretor polonês Krzysztof Kieślowski alcançou maior status internacional com o seu segundo longa-metragem de ficção, Amador (Amator,1979), centrado num operário que adquire uma câmera cinematográfica e a percebe como um novo olho capaz de evidenciar contradições do contexto sociopolítico ao redor. Em vista disso, pensando sobre ética e estética cinematográficas, este trabalho busca uma aproximação do filme de Kieślowski com o conceito de cine-olho desenvolvido pelo cineasta soviético Dziga Vertov, método disciplinador do olhar que se atém à captação da vida de improviso e à reflexibilidade fílmica. A câmera do filme Amador se comporta de forma bastante singular, uma vez que o diretor opta por um dispositivo que não difere em texturas, mesclando a sua própria câmera com a que está sob o manuseio do protagonista Filip Mosz (Jerzy Sthur). A duplicidade da câmera nutrida pela montagem cria uma ilusão uniforme e autônoma, tornando-se assim um recurso de autorreflexão sobre o fazer cinematográfico, funcionando como metáfora da política enquanto produção de registros privados e à concessão de poder ao homem comum – traços que também marcam a produção de Vertov, cujos princípios estão relacionados a uma compreensão social do mundo e das imagens.
description Starting out working with documentaries on short films, the Polish filmmaker Krzysztof Kieślowski achieved international status with his second fiction feature, Camera Buff (Amator, 1979), centered on a factory worker who acquires a cinematographic camera and perceives it as a new eye capable of exposing contradictions in the sociopolitical context around him. With that in mind, and with a focus on film ethics and aesthetics, this research seeks a similarity of Kieślowski's feature film with the concept of kino-eye conceived by the Soviet filmmaker Dziga Vertov, a disciplinary method of view that focuses on capturing life unawares and filmic reflexivity. The camera on Camera Buff is quite singular, due to the director's choice for a device that does not differentiate textures, merging his own camera with the one handled by the protagonist Filip Mosz (Jerzy Sthur). The duplicity of the camera, cultivated by the montage, creates a uniform and autonomous illusion, thus becoming a resource for self-reflection about filmmaking, working as a political metaphor while producing private records and granting power to the average person – elements that also mark Vertov’s work, whose principles are linked to a social understanding of the world and the images.
publishDate 2018
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-05-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-05-22T21:51:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
status_str publishedVersion
format masterThesis
dc.identifier.citation.fl_str_mv MELLO, Davi Marques Camargo de. Amador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertov. 2018.102 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1778
identifier_str_mv MELLO, Davi Marques Camargo de. Amador (1979), de Krzysztof Kieslowski, e o cine-olho de Dziga Vertov. 2018.102 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo.
url http://sitios.anhembi.br/tedesimplificado/handle/TEDE/1778
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.program.fl_str_mv -7079206729423400013
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
600
600
dc.relation.department.fl_str_mv 3930158860712739524
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -1988061944270133392
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv 2075167498588264571
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Anhembi Morumbi
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação Mestrado em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UAM
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Universidade Anhembi Morumbi::Diretoria de Pesquisa e Pós-graduação Stricto Sensu
publisher.none.fl_str_mv Universidade Anhembi Morumbi
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI
instname:Universidade Anhembi Morumbi
instacron:ANHEMBI
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI
instname_str Universidade Anhembi Morumbi
instacron_str ANHEMBI
institution ANHEMBI
bitstream.url.fl_str_mv http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1778/2/Davi+Marques+Camargo+de+Mello.pdf
http://D1-ADM-SIT-01:8080/solr/oai/bitstream/TEDE/1778/1/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 1d8de6111c7b279b9a248d1715a06310
bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do ANHEMBI - Universidade Anhembi Morumbi
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1668890015964332032