This magnetized song

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Cleide Maria de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto Poético
Texto Completo: https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/669
Resumo: The article seeks to identify in Hilda Hilst’s poetry, from the 1970s, a movement of sublimation of loving singing, sometimes found in the field of immanence and sometimes deified by negative interpolations, such as Cara Negra, Aquele Outro, Nothing, Sombrio unnamed. , Big Face, etc. He argues that there is a method of transcendence in Hilda Hilst’s love poetry, both for the lyrical subject, who suffers from love, and for the beloved who causes this suffering. This chant is organized from two pendular movements: asceticism, understood as a movement of detachment; and excess, understood as an absolute investment in loving passion and a privileged method of knowing God.
id ANPOLL-1_5187974e00fbf13e26192d4fdbc02e27
oai_identifier_str oai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/669
network_acronym_str ANPOLL-1
network_name_str Texto Poético
repository_id_str
spelling This magnetized songEsta canción magnetizadaEsse canto imantado: Ascese e excesso na lírica de Hilda HilstHilda Hilstlyricasceticismexcessrepresentations of God.Hilda Hilstlíricaascetismoexcesorepresentaciones de Dios.Hilda Hilstlíricaasceseexcessorepresentações de Deus.The article seeks to identify in Hilda Hilst’s poetry, from the 1970s, a movement of sublimation of loving singing, sometimes found in the field of immanence and sometimes deified by negative interpolations, such as Cara Negra, Aquele Outro, Nothing, Sombrio unnamed. , Big Face, etc. He argues that there is a method of transcendence in Hilda Hilst’s love poetry, both for the lyrical subject, who suffers from love, and for the beloved who causes this suffering. This chant is organized from two pendular movements: asceticism, understood as a movement of detachment; and excess, understood as an absolute investment in loving passion and a privileged method of knowing God.El artículo busca identificar en la lírica de Hilda Hilst después de la década de 1970 un movimiento vertical de el canto del amor, que ahora está en el campo de la inmanencia, y que a veces se deifica a través de interpolaciones negativas como Cara oscura, Ese Otro, Nada, Sin Nombre, Oscuro, Gran Cara. Argumenta que hay un canto de amor como mé-todo de trascendencia, tanto del sujeto lírico, que sufre del amor, como del amado que causa este sufrimiento. Este canto se organiza a partir de dos movimientos pendulares que sustentan la lírica de Hilst: el ascetismo, como un movimiento desinteresado, y el exceso, como una inversión absoluta en la pasión amorosa y un método privilegiado de conocer a Dios.O artigo busca identificar na lírica de Hilda Hilst posterior à década de 70 um movimento de verticalização do objeto do canto amoroso, que ora está no campo da imanência, ora é divinizado por meio de interpolações de caráter negativo como Cara Escura, Aquele Outro, Nada, Sem Nome, Obscuro, Grande Face etc. Defende que haja um cantar de amor como método de transcendência, tanto do sujeito lírico, que sofre a coita amorosa, como do amado que provoca esse sofrer. Esse canto se organiza a partir de dois movimentos pendulares que sustentam a lírica hilstiana: a ascese, enquanto movimento de desprendimento de si, e o excesso, como investimento absoluto na paixão amorosa e método privilegiado de conhecimento de Deus.GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2020-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/66910.25094/rtp.2020n30a669Texto Poético; v. 16 n. 30 (2020): 70 anos da poesia de Hilda Hilst; 75-1001808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/669/495Copyright (c) 2020 Revista Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Cleide Maria de2020-06-01T12:16:08Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/669Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2020-06-01T12:16:08Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
dc.title.none.fl_str_mv This magnetized song
Esta canción magnetizada
Esse canto imantado: Ascese e excesso na lírica de Hilda Hilst
title This magnetized song
spellingShingle This magnetized song
Oliveira, Cleide Maria de
Hilda Hilst
lyric
asceticism
excess
representations of God.
Hilda Hilst
lírica
ascetismo
exceso
representaciones de Dios.
Hilda Hilst
lírica
ascese
excesso
representações de Deus.
title_short This magnetized song
title_full This magnetized song
title_fullStr This magnetized song
title_full_unstemmed This magnetized song
title_sort This magnetized song
author Oliveira, Cleide Maria de
author_facet Oliveira, Cleide Maria de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Cleide Maria de
dc.subject.por.fl_str_mv Hilda Hilst
lyric
asceticism
excess
representations of God.
Hilda Hilst
lírica
ascetismo
exceso
representaciones de Dios.
Hilda Hilst
lírica
ascese
excesso
representações de Deus.
topic Hilda Hilst
lyric
asceticism
excess
representations of God.
Hilda Hilst
lírica
ascetismo
exceso
representaciones de Dios.
Hilda Hilst
lírica
ascese
excesso
representações de Deus.
description The article seeks to identify in Hilda Hilst’s poetry, from the 1970s, a movement of sublimation of loving singing, sometimes found in the field of immanence and sometimes deified by negative interpolations, such as Cara Negra, Aquele Outro, Nothing, Sombrio unnamed. , Big Face, etc. He argues that there is a method of transcendence in Hilda Hilst’s love poetry, both for the lyrical subject, who suffers from love, and for the beloved who causes this suffering. This chant is organized from two pendular movements: asceticism, understood as a movement of detachment; and excess, understood as an absolute investment in loving passion and a privileged method of knowing God.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/669
10.25094/rtp.2020n30a669
url https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/669
identifier_str_mv 10.25094/rtp.2020n30a669
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/669/495
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Texto Poético
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Texto Poético
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv GT Teoria do Texto Poético ANPOLL
publisher.none.fl_str_mv GT Teoria do Texto Poético ANPOLL
dc.source.none.fl_str_mv Texto Poético; v. 16 n. 30 (2020): 70 anos da poesia de Hilda Hilst; 75-100
1808-5385
reponame:Texto Poético
instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron:Anpoll
instname_str Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron_str Anpoll
institution Anpoll
reponame_str Texto Poético
collection Texto Poético
repository.name.fl_str_mv Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
repository.mail.fl_str_mv ||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com
_version_ 1798329790751571968