This magnetized song
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto Poético |
Texto Completo: | https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/669 |
Resumo: | The article seeks to identify in Hilda Hilst’s poetry, from the 1970s, a movement of sublimation of loving singing, sometimes found in the field of immanence and sometimes deified by negative interpolations, such as Cara Negra, Aquele Outro, Nothing, Sombrio unnamed. , Big Face, etc. He argues that there is a method of transcendence in Hilda Hilst’s love poetry, both for the lyrical subject, who suffers from love, and for the beloved who causes this suffering. This chant is organized from two pendular movements: asceticism, understood as a movement of detachment; and excess, understood as an absolute investment in loving passion and a privileged method of knowing God. |
id |
ANPOLL-1_5187974e00fbf13e26192d4fdbc02e27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/669 |
network_acronym_str |
ANPOLL-1 |
network_name_str |
Texto Poético |
repository_id_str |
|
spelling |
This magnetized songEsta canción magnetizadaEsse canto imantado: Ascese e excesso na lírica de Hilda HilstHilda Hilstlyricasceticismexcessrepresentations of God.Hilda Hilstlíricaascetismoexcesorepresentaciones de Dios.Hilda Hilstlíricaasceseexcessorepresentações de Deus.The article seeks to identify in Hilda Hilst’s poetry, from the 1970s, a movement of sublimation of loving singing, sometimes found in the field of immanence and sometimes deified by negative interpolations, such as Cara Negra, Aquele Outro, Nothing, Sombrio unnamed. , Big Face, etc. He argues that there is a method of transcendence in Hilda Hilst’s love poetry, both for the lyrical subject, who suffers from love, and for the beloved who causes this suffering. This chant is organized from two pendular movements: asceticism, understood as a movement of detachment; and excess, understood as an absolute investment in loving passion and a privileged method of knowing God.El artículo busca identificar en la lírica de Hilda Hilst después de la década de 1970 un movimiento vertical de el canto del amor, que ahora está en el campo de la inmanencia, y que a veces se deifica a través de interpolaciones negativas como Cara oscura, Ese Otro, Nada, Sin Nombre, Oscuro, Gran Cara. Argumenta que hay un canto de amor como mé-todo de trascendencia, tanto del sujeto lírico, que sufre del amor, como del amado que causa este sufrimiento. Este canto se organiza a partir de dos movimientos pendulares que sustentan la lírica de Hilst: el ascetismo, como un movimiento desinteresado, y el exceso, como una inversión absoluta en la pasión amorosa y un método privilegiado de conocer a Dios.O artigo busca identificar na lírica de Hilda Hilst posterior à década de 70 um movimento de verticalização do objeto do canto amoroso, que ora está no campo da imanência, ora é divinizado por meio de interpolações de caráter negativo como Cara Escura, Aquele Outro, Nada, Sem Nome, Obscuro, Grande Face etc. Defende que haja um cantar de amor como método de transcendência, tanto do sujeito lírico, que sofre a coita amorosa, como do amado que provoca esse sofrer. Esse canto se organiza a partir de dois movimentos pendulares que sustentam a lírica hilstiana: a ascese, enquanto movimento de desprendimento de si, e o excesso, como investimento absoluto na paixão amorosa e método privilegiado de conhecimento de Deus.GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2020-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/66910.25094/rtp.2020n30a669Texto Poético; v. 16 n. 30 (2020): 70 anos da poesia de Hilda Hilst; 75-1001808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/669/495Copyright (c) 2020 Revista Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Cleide Maria de2020-06-01T12:16:08Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/669Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2020-06-01T12:16:08Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
This magnetized song Esta canción magnetizada Esse canto imantado: Ascese e excesso na lírica de Hilda Hilst |
title |
This magnetized song |
spellingShingle |
This magnetized song Oliveira, Cleide Maria de Hilda Hilst lyric asceticism excess representations of God. Hilda Hilst lírica ascetismo exceso representaciones de Dios. Hilda Hilst lírica ascese excesso representações de Deus. |
title_short |
This magnetized song |
title_full |
This magnetized song |
title_fullStr |
This magnetized song |
title_full_unstemmed |
This magnetized song |
title_sort |
This magnetized song |
author |
Oliveira, Cleide Maria de |
author_facet |
Oliveira, Cleide Maria de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Cleide Maria de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hilda Hilst lyric asceticism excess representations of God. Hilda Hilst lírica ascetismo exceso representaciones de Dios. Hilda Hilst lírica ascese excesso representações de Deus. |
topic |
Hilda Hilst lyric asceticism excess representations of God. Hilda Hilst lírica ascetismo exceso representaciones de Dios. Hilda Hilst lírica ascese excesso representações de Deus. |
description |
The article seeks to identify in Hilda Hilst’s poetry, from the 1970s, a movement of sublimation of loving singing, sometimes found in the field of immanence and sometimes deified by negative interpolations, such as Cara Negra, Aquele Outro, Nothing, Sombrio unnamed. , Big Face, etc. He argues that there is a method of transcendence in Hilda Hilst’s love poetry, both for the lyrical subject, who suffers from love, and for the beloved who causes this suffering. This chant is organized from two pendular movements: asceticism, understood as a movement of detachment; and excess, understood as an absolute investment in loving passion and a privileged method of knowing God. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/669 10.25094/rtp.2020n30a669 |
url |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/669 |
identifier_str_mv |
10.25094/rtp.2020n30a669 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/669/495 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Texto Poético info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Texto Poético |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
GT Teoria do Texto Poético ANPOLL |
publisher.none.fl_str_mv |
GT Teoria do Texto Poético ANPOLL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Poético; v. 16 n. 30 (2020): 70 anos da poesia de Hilda Hilst; 75-100 1808-5385 reponame:Texto Poético instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) instacron:Anpoll |
instname_str |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
instacron_str |
Anpoll |
institution |
Anpoll |
reponame_str |
Texto Poético |
collection |
Texto Poético |
repository.name.fl_str_mv |
Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com |
_version_ |
1798329790751571968 |