The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Candal, Thalles
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Salles, Luciana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Texto Poético
Texto Completo: https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/776
Resumo: In the first section of Entre duas memórias (1971), in the poem “Descrição da guerra em Guernica”, Carlos de Oliveira makes an ekphrasis of the painting Guernica (1937) by Pablo Picasso. We intend to approach the reading that Oliveira makes of the peasant house on Picasso’s canvas, inscribing the portuguese gandara on Guernica through recurring elements in his work (and life), such as the poor harvests, the aridity, and the ruined house. This reading, however, seems to point to a salvation of the real amidst barbarism: a resistance through form.
id ANPOLL-1_c7697cce6ae69b27b651bbf1062b62ff
oai_identifier_str oai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/776
network_acronym_str ANPOLL-1
network_name_str Texto Poético
repository_id_str
spelling The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in GuernicaEl dibujo que sobrevive en el aire: La Casa Campesina de Carlos de Oliveira en GuernicaO desenho que sobrevive no ar: a casa camponesa de Carlos de Oliveira em GuernicaCarlos de OliveiraGuernicaekphrasispaisagens arruinadasforma poéticaCarlos de OliveiraGuernicaEkphrasisRuined landscapesPoetic formCarlos de OliveiraGuernicaEkphrasisPaisajes en ruinasForma poéticaIn the first section of Entre duas memórias (1971), in the poem “Descrição da guerra em Guernica”, Carlos de Oliveira makes an ekphrasis of the painting Guernica (1937) by Pablo Picasso. We intend to approach the reading that Oliveira makes of the peasant house on Picasso’s canvas, inscribing the portuguese gandara on Guernica through recurring elements in his work (and life), such as the poor harvests, the aridity, and the ruined house. This reading, however, seems to point to a salvation of the real amidst barbarism: a resistance through form.En la primera sección de Entre duas memórias (1971), en el poema “Descrição da guerra em Guernica”, Carlos de Oliveira hace una ekphrasis del cuadro Guernica (1937) de Pablo Picasso. Nos proponemos acercarnos a la lectura que hace Oliveira de la casa campesina en el lienzo de Picasso, inscribiendo la gandara portuguesa en Guernica a través de elementos recurrentes en su obra (y vida), como las malas cosechas, la sequedad e la casa en ruinas. Esta lectura, sin embargo, parece apuntar a una salvación de lo real em medio de la barbarie: una resistencia por la forma.Na primeira seção de Entre duas memórias (1971), no poema “Descrição da guerra em Guernica”, Carlos de Oliveira realiza uma ekphrasis do quadro Guernica (1937) de Pablo Picasso. Pretendemos abordar a leitura que Oliveira faz da casa camponesa na tela de Picasso, inscrevendo a gândara portuguesa em Guernica através de elementos recorrentes em sua obra (e vida), como as sestas pobres, a aridez e a casa arruinada. Essa leitura, porém, parece apontar para uma salvação do real em meio à barbárie: uma resistência pela forma.GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2021-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/77610.25094/rtp.2021n33a776Texto Poético; v. 17 n. 33 (2021): Poesia, natureza e paisagem em risco; 74-971808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/776/535Copyright (c) 2021 Revista Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCandal, ThallesSalles, Luciana2021-05-31T05:44:08Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/776Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2021-05-31T05:44:08Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
dc.title.none.fl_str_mv The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica
El dibujo que sobrevive en el aire: La Casa Campesina de Carlos de Oliveira en Guernica
O desenho que sobrevive no ar: a casa camponesa de Carlos de Oliveira em Guernica
title The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica
spellingShingle The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica
Candal, Thalles
Carlos de Oliveira
Guernica
ekphrasis
paisagens arruinadas
forma poética
Carlos de Oliveira
Guernica
Ekphrasis
Ruined landscapes
Poetic form
Carlos de Oliveira
Guernica
Ekphrasis
Paisajes en ruinas
Forma poética
title_short The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica
title_full The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica
title_fullStr The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica
title_full_unstemmed The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica
title_sort The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica
author Candal, Thalles
author_facet Candal, Thalles
Salles, Luciana
author_role author
author2 Salles, Luciana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Candal, Thalles
Salles, Luciana
dc.subject.por.fl_str_mv Carlos de Oliveira
Guernica
ekphrasis
paisagens arruinadas
forma poética
Carlos de Oliveira
Guernica
Ekphrasis
Ruined landscapes
Poetic form
Carlos de Oliveira
Guernica
Ekphrasis
Paisajes en ruinas
Forma poética
topic Carlos de Oliveira
Guernica
ekphrasis
paisagens arruinadas
forma poética
Carlos de Oliveira
Guernica
Ekphrasis
Ruined landscapes
Poetic form
Carlos de Oliveira
Guernica
Ekphrasis
Paisajes en ruinas
Forma poética
description In the first section of Entre duas memórias (1971), in the poem “Descrição da guerra em Guernica”, Carlos de Oliveira makes an ekphrasis of the painting Guernica (1937) by Pablo Picasso. We intend to approach the reading that Oliveira makes of the peasant house on Picasso’s canvas, inscribing the portuguese gandara on Guernica through recurring elements in his work (and life), such as the poor harvests, the aridity, and the ruined house. This reading, however, seems to point to a salvation of the real amidst barbarism: a resistance through form.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/776
10.25094/rtp.2021n33a776
url https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/776
identifier_str_mv 10.25094/rtp.2021n33a776
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/776/535
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Texto Poético
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Texto Poético
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv GT Teoria do Texto Poético ANPOLL
publisher.none.fl_str_mv GT Teoria do Texto Poético ANPOLL
dc.source.none.fl_str_mv Texto Poético; v. 17 n. 33 (2021): Poesia, natureza e paisagem em risco; 74-97
1808-5385
reponame:Texto Poético
instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron:Anpoll
instname_str Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron_str Anpoll
institution Anpoll
reponame_str Texto Poético
collection Texto Poético
repository.name.fl_str_mv Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
repository.mail.fl_str_mv ||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com
_version_ 1798329790818680832