The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Texto Poético |
Texto Completo: | https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/776 |
Resumo: | In the first section of Entre duas memórias (1971), in the poem “Descrição da guerra em Guernica”, Carlos de Oliveira makes an ekphrasis of the painting Guernica (1937) by Pablo Picasso. We intend to approach the reading that Oliveira makes of the peasant house on Picasso’s canvas, inscribing the portuguese gandara on Guernica through recurring elements in his work (and life), such as the poor harvests, the aridity, and the ruined house. This reading, however, seems to point to a salvation of the real amidst barbarism: a resistance through form. |
id |
ANPOLL-1_c7697cce6ae69b27b651bbf1062b62ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/776 |
network_acronym_str |
ANPOLL-1 |
network_name_str |
Texto Poético |
repository_id_str |
|
spelling |
The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in GuernicaEl dibujo que sobrevive en el aire: La Casa Campesina de Carlos de Oliveira en GuernicaO desenho que sobrevive no ar: a casa camponesa de Carlos de Oliveira em GuernicaCarlos de OliveiraGuernicaekphrasispaisagens arruinadasforma poéticaCarlos de OliveiraGuernicaEkphrasisRuined landscapesPoetic formCarlos de OliveiraGuernicaEkphrasisPaisajes en ruinasForma poéticaIn the first section of Entre duas memórias (1971), in the poem “Descrição da guerra em Guernica”, Carlos de Oliveira makes an ekphrasis of the painting Guernica (1937) by Pablo Picasso. We intend to approach the reading that Oliveira makes of the peasant house on Picasso’s canvas, inscribing the portuguese gandara on Guernica through recurring elements in his work (and life), such as the poor harvests, the aridity, and the ruined house. This reading, however, seems to point to a salvation of the real amidst barbarism: a resistance through form.En la primera sección de Entre duas memórias (1971), en el poema “Descrição da guerra em Guernica”, Carlos de Oliveira hace una ekphrasis del cuadro Guernica (1937) de Pablo Picasso. Nos proponemos acercarnos a la lectura que hace Oliveira de la casa campesina en el lienzo de Picasso, inscribiendo la gandara portuguesa en Guernica a través de elementos recurrentes en su obra (y vida), como las malas cosechas, la sequedad e la casa en ruinas. Esta lectura, sin embargo, parece apuntar a una salvación de lo real em medio de la barbarie: una resistencia por la forma.Na primeira seção de Entre duas memórias (1971), no poema “Descrição da guerra em Guernica”, Carlos de Oliveira realiza uma ekphrasis do quadro Guernica (1937) de Pablo Picasso. Pretendemos abordar a leitura que Oliveira faz da casa camponesa na tela de Picasso, inscrevendo a gândara portuguesa em Guernica através de elementos recorrentes em sua obra (e vida), como as sestas pobres, a aridez e a casa arruinada. Essa leitura, porém, parece apontar para uma salvação do real em meio à barbárie: uma resistência pela forma.GT Teoria do Texto Poético ANPOLL2021-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/77610.25094/rtp.2021n33a776Texto Poético; v. 17 n. 33 (2021): Poesia, natureza e paisagem em risco; 74-971808-5385reponame:Texto Poéticoinstname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:Anpollporhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/776/535Copyright (c) 2021 Revista Texto Poéticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCandal, ThallesSalles, Luciana2021-05-31T05:44:08Zoai:ojs.textopoetico.emnuvens.com.br:article/776Revistahttp://revistatextopoetico.com.br/index.php/rtpPUBhttps://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/oai||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com1808-53851808-5385opendoar:2021-05-31T05:44:08Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica El dibujo que sobrevive en el aire: La Casa Campesina de Carlos de Oliveira en Guernica O desenho que sobrevive no ar: a casa camponesa de Carlos de Oliveira em Guernica |
title |
The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica |
spellingShingle |
The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica Candal, Thalles Carlos de Oliveira Guernica ekphrasis paisagens arruinadas forma poética Carlos de Oliveira Guernica Ekphrasis Ruined landscapes Poetic form Carlos de Oliveira Guernica Ekphrasis Paisajes en ruinas Forma poética |
title_short |
The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica |
title_full |
The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica |
title_fullStr |
The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica |
title_full_unstemmed |
The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica |
title_sort |
The drawing that survives in the air: Carlos de Oliveira’s Peasant House in Guernica |
author |
Candal, Thalles |
author_facet |
Candal, Thalles Salles, Luciana |
author_role |
author |
author2 |
Salles, Luciana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Candal, Thalles Salles, Luciana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Carlos de Oliveira Guernica ekphrasis paisagens arruinadas forma poética Carlos de Oliveira Guernica Ekphrasis Ruined landscapes Poetic form Carlos de Oliveira Guernica Ekphrasis Paisajes en ruinas Forma poética |
topic |
Carlos de Oliveira Guernica ekphrasis paisagens arruinadas forma poética Carlos de Oliveira Guernica Ekphrasis Ruined landscapes Poetic form Carlos de Oliveira Guernica Ekphrasis Paisajes en ruinas Forma poética |
description |
In the first section of Entre duas memórias (1971), in the poem “Descrição da guerra em Guernica”, Carlos de Oliveira makes an ekphrasis of the painting Guernica (1937) by Pablo Picasso. We intend to approach the reading that Oliveira makes of the peasant house on Picasso’s canvas, inscribing the portuguese gandara on Guernica through recurring elements in his work (and life), such as the poor harvests, the aridity, and the ruined house. This reading, however, seems to point to a salvation of the real amidst barbarism: a resistance through form. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/776 10.25094/rtp.2021n33a776 |
url |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/776 |
identifier_str_mv |
10.25094/rtp.2021n33a776 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://textopoetico.emnuvens.com.br/rtp/article/view/776/535 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Texto Poético info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Texto Poético |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
GT Teoria do Texto Poético ANPOLL |
publisher.none.fl_str_mv |
GT Teoria do Texto Poético ANPOLL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Texto Poético; v. 17 n. 33 (2021): Poesia, natureza e paisagem em risco; 74-97 1808-5385 reponame:Texto Poético instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) instacron:Anpoll |
instname_str |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
instacron_str |
Anpoll |
institution |
Anpoll |
reponame_str |
Texto Poético |
collection |
Texto Poético |
repository.name.fl_str_mv |
Texto Poético - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||solfiuza@gmail.com|| idafalves@gmail.com |
_version_ |
1798329790818680832 |