FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bagno, Sandra
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da ANPOLL (Online)
Texto Completo: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1204
Resumo: Political and cultural current debates tend to focus on expressions that define Brazil as o país do carnaval, thus ironically evoking the debut novel, in 1931, by Jorge Amado; or even as o país do futuro, sarcastically alluding to the essaypublished by Stefan Zweig in 1941. Anyway the success of these two different works helped to highlight significant questions even more recognizable nowadays if observed in the light of the decolonial thinking and towards a perspective ofautonomy related to categories and stereotypes of European heritage. In fact the first one theorizes the mental and geographical gap between Brazilian Carnival features and old European nicknames. The second one anticipates the peculiarity of the Brazilian paradigm with its racial miscegenation as a presupposition for a possible coexistence, just while the World War II catastrophes were showing to the world the folly, among others, of racist logics.
id ANPOLL-2_a2540b4655ab50b202468688011ef220
oai_identifier_str oai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1204
network_acronym_str ANPOLL-2
network_name_str Revista da ANPOLL (Online)
repository_id_str
spelling FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against RacismPara uma gramática brasileira do pensamento de-colonial: de alcunhas inaceitáveis como O País do Carnaval ao Brasil, um país do futuro como manifesto contra o racismoO País do CarnavalJorge AmadoBrasilum país do futuroStefan ZweigDecolonial thinkingCarnivalRacial miscegenationO País do CarnavalJorge AmadoBrasilum país do futuroStefan ZweigPensamento decolonialCarnavalMiscigenação racialPolitical and cultural current debates tend to focus on expressions that define Brazil as o país do carnaval, thus ironically evoking the debut novel, in 1931, by Jorge Amado; or even as o país do futuro, sarcastically alluding to the essaypublished by Stefan Zweig in 1941. Anyway the success of these two different works helped to highlight significant questions even more recognizable nowadays if observed in the light of the decolonial thinking and towards a perspective ofautonomy related to categories and stereotypes of European heritage. In fact the first one theorizes the mental and geographical gap between Brazilian Carnival features and old European nicknames. The second one anticipates the peculiarity of the Brazilian paradigm with its racial miscegenation as a presupposition for a possible coexistence, just while the World War II catastrophes were showing to the world the folly, among others, of racist logics.No debate político e cultural do dia a dia nos deparamos com expressões em que o Brasil acaba sendo definido o país do carnaval, evocando assim ironicamente o romance de estreia, em 1931, de Jorge Amado; ou ainda o país do futuro, aludindo até com sarcasmo ao ensaio publicado por Stefan Zweig em 1941. Contudo, até o sucesso, cada um à sua maneira, das duas obras demonstra que elas colocaramquestões significativas, e hoje reconhecíveis ainda mais se observadas à luz do pensamento decolonial, em uma ótica de autonomia a respeito de categorias e estereótipos de herança europeia. A primeira teoriza a separação, em termos mentais e geográficos, da peculiaridade do Carnaval no Brasil de velhas alcunhas europeias. A segunda, enquanto as catástrofes da Segunda Guerra Mundial estavam demonstrando ao mundo a insensatez, entre outras, das lógicas racistas, celebrava apeculiaridade do paradigma brasileiro, com sua miscigenação racial como pressuposto de uma convivência possível.ANPOLL2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/120410.18309/anp.v47i1.1204Revista da Anpoll; Vol. 1 No. 47 (2018): Estudos Literários; 18-36Revista da Anpoll; v. 1 n. 47 (2018): Estudos Literários; 18-361982-78301414-7564reponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1204/1015Copyright (c) 2018 Sandra Bagnoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBagno, Sandra2019-06-25T17:50:45Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1204Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:48:46.977446Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
dc.title.none.fl_str_mv FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism
Para uma gramática brasileira do pensamento de-colonial: de alcunhas inaceitáveis como O País do Carnaval ao Brasil, um país do futuro como manifesto contra o racismo
title FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism
spellingShingle FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism
Bagno, Sandra
O País do Carnaval
Jorge Amado
Brasil
um país do futuro
Stefan Zweig
Decolonial thinking
Carnival
Racial miscegenation
O País do Carnaval
Jorge Amado
Brasil
um país do futuro
Stefan Zweig
Pensamento decolonial
Carnaval
Miscigenação racial
title_short FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism
title_full FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism
title_fullStr FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism
title_full_unstemmed FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism
title_sort FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism
author Bagno, Sandra
author_facet Bagno, Sandra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bagno, Sandra
dc.subject.por.fl_str_mv O País do Carnaval
Jorge Amado
Brasil
um país do futuro
Stefan Zweig
Decolonial thinking
Carnival
Racial miscegenation
O País do Carnaval
Jorge Amado
Brasil
um país do futuro
Stefan Zweig
Pensamento decolonial
Carnaval
Miscigenação racial
topic O País do Carnaval
Jorge Amado
Brasil
um país do futuro
Stefan Zweig
Decolonial thinking
Carnival
Racial miscegenation
O País do Carnaval
Jorge Amado
Brasil
um país do futuro
Stefan Zweig
Pensamento decolonial
Carnaval
Miscigenação racial
description Political and cultural current debates tend to focus on expressions that define Brazil as o país do carnaval, thus ironically evoking the debut novel, in 1931, by Jorge Amado; or even as o país do futuro, sarcastically alluding to the essaypublished by Stefan Zweig in 1941. Anyway the success of these two different works helped to highlight significant questions even more recognizable nowadays if observed in the light of the decolonial thinking and towards a perspective ofautonomy related to categories and stereotypes of European heritage. In fact the first one theorizes the mental and geographical gap between Brazilian Carnival features and old European nicknames. The second one anticipates the peculiarity of the Brazilian paradigm with its racial miscegenation as a presupposition for a possible coexistence, just while the World War II catastrophes were showing to the world the folly, among others, of racist logics.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1204
10.18309/anp.v47i1.1204
url https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1204
identifier_str_mv 10.18309/anp.v47i1.1204
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1204/1015
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Sandra Bagno
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Sandra Bagno
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPOLL
publisher.none.fl_str_mv ANPOLL
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Anpoll; Vol. 1 No. 47 (2018): Estudos Literários; 18-36
Revista da Anpoll; v. 1 n. 47 (2018): Estudos Literários; 18-36
1982-7830
1414-7564
reponame:Revista da ANPOLL (Online)
instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron:ANPOLL
instname_str Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
instacron_str ANPOLL
institution ANPOLL
reponame_str Revista da ANPOLL (Online)
collection Revista da ANPOLL (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)
repository.mail.fl_str_mv revistadaanpoll@gmail.com
_version_ 1797051179875696640