FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da ANPOLL (Online) |
Texto Completo: | https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1204 |
Resumo: | Political and cultural current debates tend to focus on expressions that define Brazil as o país do carnaval, thus ironically evoking the debut novel, in 1931, by Jorge Amado; or even as o país do futuro, sarcastically alluding to the essaypublished by Stefan Zweig in 1941. Anyway the success of these two different works helped to highlight significant questions even more recognizable nowadays if observed in the light of the decolonial thinking and towards a perspective ofautonomy related to categories and stereotypes of European heritage. In fact the first one theorizes the mental and geographical gap between Brazilian Carnival features and old European nicknames. The second one anticipates the peculiarity of the Brazilian paradigm with its racial miscegenation as a presupposition for a possible coexistence, just while the World War II catastrophes were showing to the world the folly, among others, of racist logics. |
id |
ANPOLL-2_a2540b4655ab50b202468688011ef220 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1204 |
network_acronym_str |
ANPOLL-2 |
network_name_str |
Revista da ANPOLL (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against RacismPara uma gramática brasileira do pensamento de-colonial: de alcunhas inaceitáveis como O País do Carnaval ao Brasil, um país do futuro como manifesto contra o racismoO País do CarnavalJorge AmadoBrasilum país do futuroStefan ZweigDecolonial thinkingCarnivalRacial miscegenationO País do CarnavalJorge AmadoBrasilum país do futuroStefan ZweigPensamento decolonialCarnavalMiscigenação racialPolitical and cultural current debates tend to focus on expressions that define Brazil as o país do carnaval, thus ironically evoking the debut novel, in 1931, by Jorge Amado; or even as o país do futuro, sarcastically alluding to the essaypublished by Stefan Zweig in 1941. Anyway the success of these two different works helped to highlight significant questions even more recognizable nowadays if observed in the light of the decolonial thinking and towards a perspective ofautonomy related to categories and stereotypes of European heritage. In fact the first one theorizes the mental and geographical gap between Brazilian Carnival features and old European nicknames. The second one anticipates the peculiarity of the Brazilian paradigm with its racial miscegenation as a presupposition for a possible coexistence, just while the World War II catastrophes were showing to the world the folly, among others, of racist logics.No debate político e cultural do dia a dia nos deparamos com expressões em que o Brasil acaba sendo definido o país do carnaval, evocando assim ironicamente o romance de estreia, em 1931, de Jorge Amado; ou ainda o país do futuro, aludindo até com sarcasmo ao ensaio publicado por Stefan Zweig em 1941. Contudo, até o sucesso, cada um à sua maneira, das duas obras demonstra que elas colocaramquestões significativas, e hoje reconhecíveis ainda mais se observadas à luz do pensamento decolonial, em uma ótica de autonomia a respeito de categorias e estereótipos de herança europeia. A primeira teoriza a separação, em termos mentais e geográficos, da peculiaridade do Carnaval no Brasil de velhas alcunhas europeias. A segunda, enquanto as catástrofes da Segunda Guerra Mundial estavam demonstrando ao mundo a insensatez, entre outras, das lógicas racistas, celebrava apeculiaridade do paradigma brasileiro, com sua miscigenação racial como pressuposto de uma convivência possível.ANPOLL2018-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/120410.18309/anp.v47i1.1204Revista da Anpoll; Vol. 1 No. 47 (2018): Estudos Literários; 18-36Revista da Anpoll; v. 1 n. 47 (2018): Estudos Literários; 18-361982-78301414-7564reponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1204/1015Copyright (c) 2018 Sandra Bagnoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBagno, Sandra2019-06-25T17:50:45Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1204Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:48:46.977446Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism Para uma gramática brasileira do pensamento de-colonial: de alcunhas inaceitáveis como O País do Carnaval ao Brasil, um país do futuro como manifesto contra o racismo |
title |
FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism |
spellingShingle |
FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism Bagno, Sandra O País do Carnaval Jorge Amado Brasil um país do futuro Stefan Zweig Decolonial thinking Carnival Racial miscegenation O País do Carnaval Jorge Amado Brasil um país do futuro Stefan Zweig Pensamento decolonial Carnaval Miscigenação racial |
title_short |
FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism |
title_full |
FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism |
title_fullStr |
FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism |
title_full_unstemmed |
FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism |
title_sort |
FOR A BRAZILIAN GRAMMAR OF A DECOLONIAL THINKING: From Unacceptable Nicknames Like o País do carnaval to Brasil, um país do futuro as a Manifesto Against Racism |
author |
Bagno, Sandra |
author_facet |
Bagno, Sandra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bagno, Sandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
O País do Carnaval Jorge Amado Brasil um país do futuro Stefan Zweig Decolonial thinking Carnival Racial miscegenation O País do Carnaval Jorge Amado Brasil um país do futuro Stefan Zweig Pensamento decolonial Carnaval Miscigenação racial |
topic |
O País do Carnaval Jorge Amado Brasil um país do futuro Stefan Zweig Decolonial thinking Carnival Racial miscegenation O País do Carnaval Jorge Amado Brasil um país do futuro Stefan Zweig Pensamento decolonial Carnaval Miscigenação racial |
description |
Political and cultural current debates tend to focus on expressions that define Brazil as o país do carnaval, thus ironically evoking the debut novel, in 1931, by Jorge Amado; or even as o país do futuro, sarcastically alluding to the essaypublished by Stefan Zweig in 1941. Anyway the success of these two different works helped to highlight significant questions even more recognizable nowadays if observed in the light of the decolonial thinking and towards a perspective ofautonomy related to categories and stereotypes of European heritage. In fact the first one theorizes the mental and geographical gap between Brazilian Carnival features and old European nicknames. The second one anticipates the peculiarity of the Brazilian paradigm with its racial miscegenation as a presupposition for a possible coexistence, just while the World War II catastrophes were showing to the world the folly, among others, of racist logics. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1204 10.18309/anp.v47i1.1204 |
url |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1204 |
identifier_str_mv |
10.18309/anp.v47i1.1204 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1204/1015 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Sandra Bagno info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Sandra Bagno |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPOLL |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPOLL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Anpoll; Vol. 1 No. 47 (2018): Estudos Literários; 18-36 Revista da Anpoll; v. 1 n. 47 (2018): Estudos Literários; 18-36 1982-7830 1414-7564 reponame:Revista da ANPOLL (Online) instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) instacron:ANPOLL |
instname_str |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
instacron_str |
ANPOLL |
institution |
ANPOLL |
reponame_str |
Revista da ANPOLL (Online) |
collection |
Revista da ANPOLL (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadaanpoll@gmail.com |
_version_ |
1797051179875696640 |