Heterotopic experiences in cinema and art: Camila O’Gorman and other places
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista da ANPOLL (Online) |
Texto Completo: | https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1747 |
Resumo: | This text sets out to analyse heterotopic experiences in Argentine cinema and art evoking the figure of Camila O’Gorman, based on Michel Foucault’s theorizations on the concept of heterotopia. To undertake this analysis, we turn to two of his texts: (i) “The utopian body” ([1966]2006) and (ii) “Of other spaces” ([1984]1986) in which Foucault presents and discusses the concept of heterotopia. As the corpus to be studied here, we have selected the movie Camila (1984) by the Argentine director Maria Luisa Bemberg and the collage by the Argentinean writer and artist Enrique Molina, used to illustrate the cover of his novel Una sombra donde sueña Camila O’Gorman (1994). The works chosen are discursive materialities revolving around Camila O’Gorman, a young woman transformed into an Argentine historical myth after being tragically killed in the nineteenth century. |
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Heterotopic experiences in cinema and art: Camila O’Gorman and other placesExperiências heterotópicas no cinema e na arte: Camila O’Gorman e lugares outrosHeterotopiaHeterocroniaAnálise do discursoFoucaultCamila O’GormanHeterotopiaHeterochronyDiscourse analysisFoucaultCamila O’GormanThis text sets out to analyse heterotopic experiences in Argentine cinema and art evoking the figure of Camila O’Gorman, based on Michel Foucault’s theorizations on the concept of heterotopia. To undertake this analysis, we turn to two of his texts: (i) “The utopian body” ([1966]2006) and (ii) “Of other spaces” ([1984]1986) in which Foucault presents and discusses the concept of heterotopia. As the corpus to be studied here, we have selected the movie Camila (1984) by the Argentine director Maria Luisa Bemberg and the collage by the Argentinean writer and artist Enrique Molina, used to illustrate the cover of his novel Una sombra donde sueña Camila O’Gorman (1994). The works chosen are discursive materialities revolving around Camila O’Gorman, a young woman transformed into an Argentine historical myth after being tragically killed in the nineteenth century.Este texto tiene como objetivo analizar experiencias heterotópicas del cine y del arte argentinos acerca de la figura de Camila O’Gorman a partir de las teorías de Michel Foucault (2013a; 2013b) sobre el concepto de heterotopía. Para realizar dicho análisis, utilizamos como soporte dos textos: (i) O corpo utópico - As Heterotopias (2013a) y (ii) De espaços Outros (2013b), en los cuales Foucault se propone a presentar y a discutir el concepto de heterotopía. Con respeto al corpus de estudio, seleccionamos la obra cinematográfica Camila (1984) de la cineasta argentina Maria Luisa Bemberg y la collage del escritor y artista argentino Enrique Molina que ilustra la portada de su novela Una sombra donde sueña Camila O’Gorman (1994). Las obras seleccionas son materialidades discursivas sobre Camila O’Gorman, una joven que se convierte en un mito histórico argentino tras haber sido trágicamente asesinada en el siglo XIX.Este texto tem como objetivo analisar experiências heterotópicas do cinema e da arte argentinos em torno da figura de Camila O’Gorman a partir das postulações teóricas de Michel Foucault (2013a; 2013b) sobre o conceito de heterotopia. Para realizar tal análise, utilizamos como base dois textos, a saber: (i) O corpo utópico - As Heterotopias (2013a) e (ii) De espaços Outros (2013b), nos quais Foucault se propõe a apresentar e a discutir o conceito de heterotopia. No que diz respeito ao corpus de estudo, selecionamos a obra cinematográfica Camila (1984) da cineasta argentina Maria Luisa Bemberg e a collage do escritor e artista argentino Enrique Molina que ilustra a capa de seu romance Una sombra donde sueña Camila O’Gorman (1994). As obras selecionadas são materialidades discursivas sobre Camila O’Gorman, uma jovem que se converte em um mito histórico argentino após ter sido tragicamente assassinada no século XIX.ANPOLL2022-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/174710.18309/ranpoll.v53i2.1747Revista da Anpoll; Vol. 53 No. 2 (2022): Por uma análise foucaultiana dos discursos; 419-436Revista da Anpoll; v. 53 n. 2 (2022): Por uma análise foucaultiana dos discursos; 419-4361982-78301414-756410.18309/ranpoll.v53i2reponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporenghttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1747/1265https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1747/1266Copyright (c) 2022 Revista da Anpollhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessArantes, Poliana Coeli CostaDo Nascimento, Evânia Maria FerreiraPerissé Nunes da Silva, Luísa2022-09-06T12:32:25Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1747Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:49:00.566195Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
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Revista da Anpoll; Vol. 53 No. 2 (2022): Por uma análise foucaultiana dos discursos; 419-436 Revista da Anpoll; v. 53 n. 2 (2022): Por uma análise foucaultiana dos discursos; 419-436 1982-7830 1414-7564 10.18309/ranpoll.v53i2 reponame:Revista da ANPOLL (Online) instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) instacron:ANPOLL |
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