As Canções Inumanas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Gisela
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/30
Resumo: The present article discusses some of the main ideas which support the relevance of investigating musical reception within contemporary cultural practices. This discussion leads to the acknowledgement of a dramatic desnaturalization of the human ear, wheb new modes of listening are brought about by the association between music and cutting edge technology. By highlighting the active role of the listener, one can see that human sensibility is not natural or finished and unchangeable. Its sensitive potential can be synthetically stimulated, generating new possible configurations of meaning.
id ANPPC-1_00ba45f775956f964c9c8bfa77ab76ee
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/30
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling As Canções InumanasMúsicaEscutaComunicaçãoTecnologiaThe present article discusses some of the main ideas which support the relevance of investigating musical reception within contemporary cultural practices. This discussion leads to the acknowledgement of a dramatic desnaturalization of the human ear, wheb new modes of listening are brought about by the association between music and cutting edge technology. By highlighting the active role of the listener, one can see that human sensibility is not natural or finished and unchangeable. Its sensitive potential can be synthetically stimulated, generating new possible configurations of meaning.El presente artículo propone algunas de las principales ideas que sustentan cuan pertinente es la investigación sobre la percepción musical en las prácticas culturales contemporáneas. La discusión sobre las nuevas posturas de la escucha, desenvuelta a partir de la asociación entre música y tecnología indican una dramática desnaturalización del oído humano. Al destacar el papel activo del oyente, verificamos que la sensibilidad humana expande su potencial perceptivo cuando estimulada sinteticamente, produciendo así nuevas y posibles configuraciones de escucha, contrariando cualquier propuesta de que esta sea natural, acabada e inmutable.O presente artigo apresenta algumas das principais idéias que sustentam a pertinência da investigação acerca da recepção musical nas práticas culturais contemporâneas. A discussão acerca das novas posturas de escuta desenvolvidas a partir da associação entre música e tecnologia aponta para uma dramática desnaturalização do ouvido humano. Ressaltando o papel ativo do ouvinte, verificamos que a sensibilidade humana, longe de ser natural e portanto acabada e imutável, expande seu potencial sensível ao ser estimulada sinteticamente, dando origem a novas possíveis configurações de sentido.ABEC2005-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/3010.30962/ec.30E-Compós; Vol. 2 (2005)E-Compós; Vol. 2 (2005)E-Compós; v. 2 (2005)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/30/31Castro, Giselainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:31:34Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/30Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:31:34E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv As Canções Inumanas
title As Canções Inumanas
spellingShingle As Canções Inumanas
Castro, Gisela
Música
Escuta
Comunicação
Tecnologia
title_short As Canções Inumanas
title_full As Canções Inumanas
title_fullStr As Canções Inumanas
title_full_unstemmed As Canções Inumanas
title_sort As Canções Inumanas
author Castro, Gisela
author_facet Castro, Gisela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Gisela
dc.subject.por.fl_str_mv Música
Escuta
Comunicação
Tecnologia
topic Música
Escuta
Comunicação
Tecnologia
description The present article discusses some of the main ideas which support the relevance of investigating musical reception within contemporary cultural practices. This discussion leads to the acknowledgement of a dramatic desnaturalization of the human ear, wheb new modes of listening are brought about by the association between music and cutting edge technology. By highlighting the active role of the listener, one can see that human sensibility is not natural or finished and unchangeable. Its sensitive potential can be synthetically stimulated, generating new possible configurations of meaning.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/30
10.30962/ec.30
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/30
identifier_str_mv 10.30962/ec.30
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/30/31
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 2 (2005)
E-Compós; Vol. 2 (2005)
E-Compós; v. 2 (2005)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045731160850432