Only German music can be serious? Prelude to a geopolitics of music

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Masella Lopes, Paulo Roberto
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/883
Resumo: From the analysis of Adorno’s formalism and Nietzsche’s tragic spirit, in their theoretical considerations about the music, raises the hypothesis that they produce lines of force, immanent to the territorial and cultural context of its production and listening, drawing a geopolitical that might result in a proposition of a space matrix in order to build an aesthetic sense. What sustain such evidences are the constant inferences that these authors make to the universal character of the music contained in a presumed “German spirit”, confusing their epistemological positions with the territorial boundaries of their cultures. Keywords Aesthetics. Epistemology. Culture.
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spelling Only German music can be serious? Prelude to a geopolitics of music¿La música seria sólo puede ser alemana? Preludio a una geopolítica de la músicaToda música (séria) é alemã? – Prelúdio de uma geopolítica da músicaEstéticaEpistemologiaCulturaFrom the analysis of Adorno’s formalism and Nietzsche’s tragic spirit, in their theoretical considerations about the music, raises the hypothesis that they produce lines of force, immanent to the territorial and cultural context of its production and listening, drawing a geopolitical that might result in a proposition of a space matrix in order to build an aesthetic sense. What sustain such evidences are the constant inferences that these authors make to the universal character of the music contained in a presumed “German spirit”, confusing their epistemological positions with the territorial boundaries of their cultures. Keywords Aesthetics. Epistemology. Culture.A partir del análisis del formalismo de Adorno y del espíritu trágico de Nietzsche, en sus consideraciones teóricas acerca de la música, se plantea la hipótesis de que estas tracen líneas de fuerza expresivas, inmanentes al contexto territorial y cultural de su producción y escucha, dibujando una geopolítica que podría resultar en la proposición de una matriz epistemológica espacial en la construcción de sentido estético. Las evidencias que apoyen esta hipótesis están en las constantes inferencias que estos autores hacen al carácter universal de la música supuestamente contenido en el “espíritu alemán”, confundiendo sus posiciones epistemológicas con los límites territoriales de sus culturas. Palabras-clave Estética. Epistemología. Cultura.A partir da análise do formalismo de Adorno e do espírito trágico de Nietzsche, em suas respectivas considerações teóricas sobre a música, levanta-se a hipótese de que estas tracem linhas de força expressivas, imanentes ao contexto territorial e cultural de sua produção e escuta, desenhando uma geopolítica que poderia resultar na proposição de uma matriz epistemológica espacial na construção de sentido estético. As evidências que sustentariam essa hipótese encontram-se nas constantes inferências que esses autores fazem ao caráter universal da música supostamente contido no “espírito alemão”, confundindo suas posições epistemológicas com as fronteiras territoriais de suas culturas. Palavras-Chave Estética. Epistemologia. Cultura.ABEC2013-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/88310.30962/ec.883E-Compós; Vol. 16 No. 1 (2013)E-Compós; Vol. 16 Núm. 1 (2013)E-Compós; v. 16 n. 1 (2013)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/883/651Masella Lopes, Paulo Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-11T13:04:00Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/883Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-06-11T13:04E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
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