O jornalismo nos conglomerados globais: prestação de serviços e entretenimento
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/32 |
Resumo: | This is a reflective article about the implications of post-fordism rationality and the introduction of information/communication new technologies in Journalism as it is produced by contemporary cultural industry. To do so, I started with a brief discussion of the emergency of new social structures in the beggining of this XXI century. And, after that, taking a look on the various concepts of journalism in Brazilian press history, as related to the distinctive stages of capitalism, constructing the hypothesis that, under a flexible accumulative regime some multimidia enterprise, even in transnationazation process, could be working on a new way of structuring itself directed to an overwhelming tendency for "entertainement and services" instead of news and public interest predominancy. The main perspective of the article is that one of Communication Political Economy. |
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O jornalismo nos conglomerados globais: prestação de serviços e entretenimentoJornalismoEconomia políticaPósfordismoThis is a reflective article about the implications of post-fordism rationality and the introduction of information/communication new technologies in Journalism as it is produced by contemporary cultural industry. To do so, I started with a brief discussion of the emergency of new social structures in the beggining of this XXI century. And, after that, taking a look on the various concepts of journalism in Brazilian press history, as related to the distinctive stages of capitalism, constructing the hypothesis that, under a flexible accumulative regime some multimidia enterprise, even in transnationazation process, could be working on a new way of structuring itself directed to an overwhelming tendency for "entertainement and services" instead of news and public interest predominancy. The main perspective of the article is that one of Communication Political Economy.El artículo hace una reflexión sobre las implicaciones de la racionalidad posfordismo, y de la introducción de las nuevas tecnologías de comunicación y información en el periodismo producido en el ámbito de las industrias culturales contemporáneas. Para eso, primeramente, se hace una breve discusión sobre la estructura social emergente en el inicio del siglo XXI. A seguir, se discurre sobre las variadas concepciones de periodismo a lo largo de la historia de la prensa brasileña, y su relación con las distintas etapas del capitalismo. Por fin, se levanta la hipótesis de que, bajo el régimen de acumulación flexible en vigor, en algunas empresas multimidia y en vías de transnacionalización, una nueva tendencia pueda estar estructurándose: el prevalecimiento del entretenimiento y de la prestación de servicios en detrimento de la noticia de interés público. La perspectiva de análisis es la de la economía política de la comunicación.O artigo faz uma reflexão sobre as implicações da racionalidade pós-fordista, e da introdução das novas tecnologias de comunicação e informação, no jornalismo produzido no âmbito das indústrias culturais contemporâneas. Para isso, primeiramente, faz-se uma breve discussão sobre a estrutura social emergente no início do século XXI. A seguir, discorre-se sobre as variadas concepções de jornalismo ao longo da história da imprensa brasileira, e sua relação com as distintas etapas do capitalismo. Por fim, levanta-se a hipótese de que, sob o regime de acumulação flexível em vigor, em algumas empresas multimídia e em vias de transnacionalização, uma nova tendência possa estar a se estruturar: a prevalência do entretenimento e da prestação de serviços em detrimento da notícia de interesse público. A perspectiva de análise é a da Economia Política da Comunicação.ABEC2005-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/3210.30962/ec.32E-Compós; Vol. 2 (2005)E-Compós; Vol. 2 (2005)E-Compós; v. 2 (2005)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/32/33Fonseca, Virginia Pradelina da Silveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:31:33Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/32Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:31:33E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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