A vez dos independentes(?): um olhar sobre a produção musical independente do país
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/100 |
Resumo: | This paper aims at discussing the development of Brazilian independent musical production, throughout the analysis of what I consider its three main points of articulation: the late 70’s scene, which was marked by the actuation of the musician and producer Antonio Adolfo and by the production that emerged from Lira Paulistana theater (São Paulo); the 90’s scene, that was boasted by the evolution of the digital technologies for production and the Majors’ outsourcing strategies; and the present moment of a never seen articulation of the independent scene, as well its autonomous performance in different musical segments. |
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A vez dos independentes(?): um olhar sobre a produção musical independente do paísMúsica independenteMúsica popularIndústria FonográficaThis paper aims at discussing the development of Brazilian independent musical production, throughout the analysis of what I consider its three main points of articulation: the late 70’s scene, which was marked by the actuation of the musician and producer Antonio Adolfo and by the production that emerged from Lira Paulistana theater (São Paulo); the 90’s scene, that was boasted by the evolution of the digital technologies for production and the Majors’ outsourcing strategies; and the present moment of a never seen articulation of the independent scene, as well its autonomous performance in different musical segments.Este texto pretende discutir el desarrollo de la producción musical independiente en el Brasil, a partir del análisis de aquellos que considero sus tres principales momentos de articulación: la escena del final de los años 70, marcada por la actuación del músico y productor Antonio Adolfo y por la producción desarrollada en vuelta del Teatro Lira Paulistana (São Paulo), la escena de los años 90, impulsada por el desarrollo de las tecnologías digitales de producción y por las estrategias de tercerización de las grandes disqueras y el momento actual, de inédita articulación de la escena independiente bien como de su actuación autónoma en diversos segmentos musicales.Esse texto pretende discutir o desenvolvimento da produção musical independente no Brasil a partir da análise daqueles que considero seus três principais momentos de articulação: a cena do final dos anos 70, marcada pela atuação do músico e produtor Antonio Adolfo e pela produção desenvolvida em torno do Teatro Lira Paulistana (Sâo Paulo), a cena dos anos 90, impulsionada pelo desenvolvimento das tecnologias digitais de produção e pelas estratégias de terceirização das grandes gravadoras e o momento atual, de inédita articulação da cena independente bem como de sua atuação autônoma em diversos segmentos musicais.ABEC2006-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/10010.30962/ec.100E-Compós; Vol. 7 (2006)E-Compós; Vol. 7 (2006)E-Compós; v. 7 (2006)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/100/99Vicente, Eduardoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:30:54Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/100Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:30:54E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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