PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2101 |
Resumo: | The platformization of political communication introduces an algorithmic governance model for the circulation of information that affects national media systems. The empirical research of this work focuses on an original sample of 1,513,780 publications collected between 2013 and 2018 from 500 pages of Facebook. The objective is to assess whether there is any kind of disorder in the dominant visibility of the news media in mass media and websites. The results pointed to what we call a visibility disorder, i.e., the decline in journalistic media shares and the capture of attention by right-wing radicals. |
id |
ANPPC-1_657833036b97acf8af85f9e97981ef31 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2101 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018PLATAFORMAZACIÓN DE LA COMUNICACIÓN POLÍTICA: gobernanza algorítmica de la visibilidad entre 2013 y 2018Plataformização da comunicação política:: governança algorítmica da visibilidade entre 2013 e 2018VisibilidadePlataformizaçãoSistema Midiático HíbridoGovernança AlgorítmicaEconomia da AtençãoVisibilidadPlataformizaciónSistema de Medios HíbridosGobernanza algorítmicaEconomía de la atenciónVisibilityPlatformizationHybrid Media SystemAlgorithmic GovernanceAttention EconomyThe platformization of political communication introduces an algorithmic governance model for the circulation of information that affects national media systems. The empirical research of this work focuses on an original sample of 1,513,780 publications collected between 2013 and 2018 from 500 pages of Facebook. The objective is to assess whether there is any kind of disorder in the dominant visibility of the news media in mass media and websites. The results pointed to what we call a visibility disorder, i.e., the decline in journalistic media shares and the capture of attention by right-wing radicals.La plataformización de la comunicación política introduce un modelo de gobernanza algorítmica para la circulación de la información que afecta a los sistemas nacionales de medios de comunicación. La investigación empírica de este trabajo se centra en una muestra original de 1.513.780 publicaciones recogidas entre 2013 y 2018 de 500 páginas de Facebook. El objetivo es evaluar si existe algún tipo de trastorno en la visibilidad dominante de los medios de comunicación en los medios de comunicación de masas y los sitios web. Los resultados apuntaban a lo que llamamos un trastorno de visibilidad, es decir, la disminución de la participación en los medios periodísticos y la captación de la atención por parte de los radicales de derecha.A plataformização da comunicação política introduz um modelo de governança algorítmica da circulação de informações que afeta sistemas midiáticos nacionais. A investigação empírica desse trabalho se debruça sobre uma amostra original de 1.513.780 publicações coletadas entre 2013 e 2018 de 500 páginas do Facebook. O objetivo é aferir se há algum tipo de desordenamento do caráter dominante da visibilidade da imprensa jornalística nos meios de massa e em websites. Os resultados apontaram para o que chamamos de desarranjo da visibilidade, ou seja, o declínio dos compartilhamentos dos veículos jornalísticos e a captura da atenção por radicais de direitaABEC2021-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/210110.30962/ec.2101E-Compós; Vol. 24 (2021): E-compós 2021E-Compós; Vol. 24 (2021): E-compós 2021E-Compós; v. 24 (2021): E-compós 20211808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2101/2045Copyright (c) 2020 Marcelo Alves dos Santos Juniorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves dos Santos Junior, Marcelo2021-12-22T18:04:19Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2101Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-12-22T18:04:19E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018 PLATAFORMAZACIÓN DE LA COMUNICACIÓN POLÍTICA: gobernanza algorítmica de la visibilidad entre 2013 y 2018 Plataformização da comunicação política:: governança algorítmica da visibilidade entre 2013 e 2018 |
title |
PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018 |
spellingShingle |
PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018 Alves dos Santos Junior, Marcelo Visibilidade Plataformização Sistema Midiático Híbrido Governança Algorítmica Economia da Atenção Visibilidad Plataformización Sistema de Medios Híbridos Gobernanza algorítmica Economía de la atención Visibility Platformization Hybrid Media System Algorithmic Governance Attention Economy |
title_short |
PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018 |
title_full |
PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018 |
title_fullStr |
PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018 |
title_full_unstemmed |
PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018 |
title_sort |
PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018 |
author |
Alves dos Santos Junior, Marcelo |
author_facet |
Alves dos Santos Junior, Marcelo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves dos Santos Junior, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Visibilidade Plataformização Sistema Midiático Híbrido Governança Algorítmica Economia da Atenção Visibilidad Plataformización Sistema de Medios Híbridos Gobernanza algorítmica Economía de la atención Visibility Platformization Hybrid Media System Algorithmic Governance Attention Economy |
topic |
Visibilidade Plataformização Sistema Midiático Híbrido Governança Algorítmica Economia da Atenção Visibilidad Plataformización Sistema de Medios Híbridos Gobernanza algorítmica Economía de la atención Visibility Platformization Hybrid Media System Algorithmic Governance Attention Economy |
description |
The platformization of political communication introduces an algorithmic governance model for the circulation of information that affects national media systems. The empirical research of this work focuses on an original sample of 1,513,780 publications collected between 2013 and 2018 from 500 pages of Facebook. The objective is to assess whether there is any kind of disorder in the dominant visibility of the news media in mass media and websites. The results pointed to what we call a visibility disorder, i.e., the decline in journalistic media shares and the capture of attention by right-wing radicals. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2101 10.30962/ec.2101 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2101 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.2101 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2101/2045 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Marcelo Alves dos Santos Junior https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Marcelo Alves dos Santos Junior https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 24 (2021): E-compós 2021 E-Compós; Vol. 24 (2021): E-compós 2021 E-Compós; v. 24 (2021): E-compós 2021 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045734925238272 |