PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves dos Santos Junior, Marcelo
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2101
Resumo: The platformization of political communication introduces an algorithmic governance model for the circulation of information that affects national media systems. The empirical research of this work focuses on an original sample of 1,513,780 publications collected between 2013 and 2018 from 500 pages of Facebook. The objective is to assess whether there is any kind of disorder in the dominant visibility of the news media in mass media and websites. The results pointed to what we call a visibility disorder, i.e., the decline in journalistic media shares and the capture of attention by right-wing radicals.
id ANPPC-1_657833036b97acf8af85f9e97981ef31
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2101
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018PLATAFORMAZACIÓN DE LA COMUNICACIÓN POLÍTICA: gobernanza algorítmica de la visibilidad entre 2013 y 2018Plataformização da comunicação política:: governança algorítmica da visibilidade entre 2013 e 2018VisibilidadePlataformizaçãoSistema Midiático HíbridoGovernança AlgorítmicaEconomia da AtençãoVisibilidadPlataformizaciónSistema de Medios HíbridosGobernanza algorítmicaEconomía de la atenciónVisibilityPlatformizationHybrid Media SystemAlgorithmic GovernanceAttention EconomyThe platformization of political communication introduces an algorithmic governance model for the circulation of information that affects national media systems. The empirical research of this work focuses on an original sample of 1,513,780 publications collected between 2013 and 2018 from 500 pages of Facebook. The objective is to assess whether there is any kind of disorder in the dominant visibility of the news media in mass media and websites. The results pointed to what we call a visibility disorder, i.e., the decline in journalistic media shares and the capture of attention by right-wing radicals.La plataformización de la comunicación política introduce un modelo de gobernanza algorítmica para la circulación de la información que afecta a los sistemas nacionales de medios de comunicación. La investigación empírica de este trabajo se centra en una muestra original de 1.513.780 publicaciones recogidas entre 2013 y 2018 de 500 páginas de Facebook. El objetivo es evaluar si existe algún tipo de trastorno en la visibilidad dominante de los medios de comunicación en los medios de comunicación de masas y los sitios web. Los resultados apuntaban a lo que llamamos un trastorno de visibilidad, es decir, la disminución de la participación en los medios periodísticos y la captación de la atención por parte de los radicales de derecha.A plataformização da comunicação política introduz um modelo de governança algorítmica da circulação de informações que afeta sistemas midiáticos nacionais. A investigação empírica desse trabalho se debruça sobre uma amostra original de 1.513.780 publicações coletadas entre 2013 e 2018 de 500 páginas do Facebook. O objetivo é aferir se há algum tipo de desordenamento do caráter dominante da visibilidade da imprensa jornalística nos meios de massa e em websites. Os resultados apontaram para o que chamamos de desarranjo da visibilidade, ou seja, o declínio dos compartilhamentos dos veículos jornalísticos e a captura da atenção por radicais de direitaABEC2021-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/210110.30962/ec.2101E-Compós; Vol. 24 (2021): E-compós 2021E-Compós; Vol. 24 (2021): E-compós 2021E-Compós; v. 24 (2021): E-compós 20211808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2101/2045Copyright (c) 2020 Marcelo Alves dos Santos Juniorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves dos Santos Junior, Marcelo2021-12-22T18:04:19Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2101Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2021-12-22T18:04:19E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018
PLATAFORMAZACIÓN DE LA COMUNICACIÓN POLÍTICA: gobernanza algorítmica de la visibilidad entre 2013 y 2018
Plataformização da comunicação política:: governança algorítmica da visibilidade entre 2013 e 2018
title PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018
spellingShingle PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018
Alves dos Santos Junior, Marcelo
Visibilidade
Plataformização
Sistema Midiático Híbrido
Governança Algorítmica
Economia da Atenção
Visibilidad
Plataformización
Sistema de Medios Híbridos
Gobernanza algorítmica
Economía de la atención
Visibility
Platformization
Hybrid Media System
Algorithmic Governance
Attention Economy
title_short PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018
title_full PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018
title_fullStr PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018
title_full_unstemmed PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018
title_sort PLATFORMIZATION OF POLITICAL COMMUNICATION: algorithmic governance of visibility between 2013 and 2018
author Alves dos Santos Junior, Marcelo
author_facet Alves dos Santos Junior, Marcelo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves dos Santos Junior, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Visibilidade
Plataformização
Sistema Midiático Híbrido
Governança Algorítmica
Economia da Atenção
Visibilidad
Plataformización
Sistema de Medios Híbridos
Gobernanza algorítmica
Economía de la atención
Visibility
Platformization
Hybrid Media System
Algorithmic Governance
Attention Economy
topic Visibilidade
Plataformização
Sistema Midiático Híbrido
Governança Algorítmica
Economia da Atenção
Visibilidad
Plataformización
Sistema de Medios Híbridos
Gobernanza algorítmica
Economía de la atención
Visibility
Platformization
Hybrid Media System
Algorithmic Governance
Attention Economy
description The platformization of political communication introduces an algorithmic governance model for the circulation of information that affects national media systems. The empirical research of this work focuses on an original sample of 1,513,780 publications collected between 2013 and 2018 from 500 pages of Facebook. The objective is to assess whether there is any kind of disorder in the dominant visibility of the news media in mass media and websites. The results pointed to what we call a visibility disorder, i.e., the decline in journalistic media shares and the capture of attention by right-wing radicals.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2101
10.30962/ec.2101
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2101
identifier_str_mv 10.30962/ec.2101
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2101/2045
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Marcelo Alves dos Santos Junior
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Marcelo Alves dos Santos Junior
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 24 (2021): E-compós 2021
E-Compós; Vol. 24 (2021): E-compós 2021
E-Compós; v. 24 (2021): E-compós 2021
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045734925238272