O videoclipe no horizonte de expectativas do gênero musical

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Thiago
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/52
Resumo: The present article aims to explore music videos from the conventions of musical genres. Our intention is to perceive how the study of generic labels can contribute in the identification of a horizon of expectations in the public who watches music videos and, with this, generate certain parameters in the producing instances of this audiovisual. We consider to perceive, through concepts brought from Simon Frith, Jeder Janotti Jr and Andrew Goodwin, how music video is a device from the marketing configurations in pop music, being subject of economic, semiotic and technician principles of music industry.
id ANPPC-1_752b4d394ed01281e438417e2a9c2afc
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/52
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling O videoclipe no horizonte de expectativas do gênero musicalVideoclipeGêneros MusicaisAnálise de Produtos MidiáticosThe present article aims to explore music videos from the conventions of musical genres. Our intention is to perceive how the study of generic labels can contribute in the identification of a horizon of expectations in the public who watches music videos and, with this, generate certain parameters in the producing instances of this audiovisual. We consider to perceive, through concepts brought from Simon Frith, Jeder Janotti Jr and Andrew Goodwin, how music video is a device from the marketing configurations in pop music, being subject of economic, semiotic and technician principles of music industry.El actual artículo tiene como objetivo explorar el videoclip en las convenciones de las clases musicales. Nuestra intención es percibir como el estudio de las reglas genéricas pueden contribuir en la identificación de un horizonte de expectativas en el publico que atiende a los videoclips e, con esto, generar ciertos parámetros en los casos que producen esto audio-visual. Consideramos para percibir, con los conceptos traídos al tona por Simon Frith, Jeder Janotti Jr y Andrew Goodwin, de que forma el videoclip es un dispositivo de las configuraciones de la comercialización de la música popular masiva, estando conforme a los principios técnicos y a los hechos económicos y semióticos de la división en la industria fonográfica.O presente artigo visa explorar o videoclipe a partir das convenções presentes nos gêneros musicais. Nossa intenção é perceber como o estudo das regras genéricas pode contribuir na identificação de um horizonte de expectativas no público que assiste a videoclipes e, com isso, gerar certos parâmetros nas instâncias produtoras deste audiovisual. Propomos perceber, através de conceitos trazidos à tona por Simon Frith, Jeder Janotti Jr e Andrew Goodwin, de que forma o videoclipe é um artefato das configurações mercadológicas da música popular massiva, estando sujeito aos princípios econômicos, semióticos, técnicos e formais da indústria fonográfica.ABEC2005-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/5210.30962/ec.52E-Compós; Vol. 4 (2005)E-Compós; Vol. 4 (2005)E-Compós; v. 4 (2005)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/52/52Soares, Thiagoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:31:21Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/52Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:31:21E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O videoclipe no horizonte de expectativas do gênero musical
title O videoclipe no horizonte de expectativas do gênero musical
spellingShingle O videoclipe no horizonte de expectativas do gênero musical
Soares, Thiago
Videoclipe
Gêneros Musicais
Análise de Produtos Midiáticos
title_short O videoclipe no horizonte de expectativas do gênero musical
title_full O videoclipe no horizonte de expectativas do gênero musical
title_fullStr O videoclipe no horizonte de expectativas do gênero musical
title_full_unstemmed O videoclipe no horizonte de expectativas do gênero musical
title_sort O videoclipe no horizonte de expectativas do gênero musical
author Soares, Thiago
author_facet Soares, Thiago
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Thiago
dc.subject.por.fl_str_mv Videoclipe
Gêneros Musicais
Análise de Produtos Midiáticos
topic Videoclipe
Gêneros Musicais
Análise de Produtos Midiáticos
description The present article aims to explore music videos from the conventions of musical genres. Our intention is to perceive how the study of generic labels can contribute in the identification of a horizon of expectations in the public who watches music videos and, with this, generate certain parameters in the producing instances of this audiovisual. We consider to perceive, through concepts brought from Simon Frith, Jeder Janotti Jr and Andrew Goodwin, how music video is a device from the marketing configurations in pop music, being subject of economic, semiotic and technician principles of music industry.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/52
10.30962/ec.52
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/52
identifier_str_mv 10.30962/ec.52
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/52/52
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 4 (2005)
E-Compós; Vol. 4 (2005)
E-Compós; v. 4 (2005)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045731197550592