O Folclore na mídia de massa: Globo Rural e aspectos folclóricos do homem do campo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Elizabeth Moraes
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/45
Resumo: This article presents results carried out through research of the image of the man of the field, constructed by the televising program Globo Rural, of the Rede Globo television. It is about a part of the research intitled "Agricultural in the Television: An analysis of the agricultural speech constructed by the televising program Globo Rural", part of the broader project called Languages and speeches Specialized in the Communication. It was verified that Brazilian tradition - represented by the universes of "caipira" and of "sertanejo" - and the technological and scientific modernism applied to the field are mixed in the composition of a televising program that focuses at the same time to the agricultural public and the urban one, creating the symbolic representation of this "modern" culture of the field. It is characterized as a qualitative research, where the reading of the data raised as corpus for the research, was subsidized by elements of the critical analysis of the speech. We reflect on the paper of Rede Globo, as massive media, of commercial character, fulfilling, in a certain way, the task to revitalize folcloric aspects, understood as root traces, according to the broadcaster, to the culture and the image of man of the field
id ANPPC-1_8c7ec110b381ead40f42338d31746fb6
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/45
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling O Folclore na mídia de massa: Globo Rural e aspectos folclóricos do homem do campoComunicaçãoLinguagemDiscursoRuralFolkcomunicaçãoThis article presents results carried out through research of the image of the man of the field, constructed by the televising program Globo Rural, of the Rede Globo television. It is about a part of the research intitled "Agricultural in the Television: An analysis of the agricultural speech constructed by the televising program Globo Rural", part of the broader project called Languages and speeches Specialized in the Communication. It was verified that Brazilian tradition - represented by the universes of "caipira" and of "sertanejo" - and the technological and scientific modernism applied to the field are mixed in the composition of a televising program that focuses at the same time to the agricultural public and the urban one, creating the symbolic representation of this "modern" culture of the field. It is characterized as a qualitative research, where the reading of the data raised as corpus for the research, was subsidized by elements of the critical analysis of the speech. We reflect on the paper of Rede Globo, as massive media, of commercial character, fulfilling, in a certain way, the task to revitalize folcloric aspects, understood as root traces, according to the broadcaster, to the culture and the image of man of the fieldEl artículo presenta resultados obtenidos con la investigación de la imagen del hombre del campo, construido por el programa agrícola Globo Rural, de la Rede Globo televisión. Esto es sobre parte de la investigación llamada "Agrícola en la televisión: Un análisis del discurso agrícola construido por el programa Globo Rural", parte del proyecto más amplio llamado Idiomas y discursos especializados en la comunicación. Fue verificado esta tradición brasileña - representada por los universos de "caipira" y del "sertanejo" - y el modernismo tecnológico y científico aplicado al campo si mesclan en la composición de un programa televisivo que objectiva al mismo tiempo el público agrícola y el urbano, creando la representación simbólica de esta cultura "moderna" del campo. Se caracteriza como investigación cualitativo, para donde la lectura de los datos levantados como base de la investigación, fue subvencionada por los elementos del análisis crítico del discurso. Reflejamos en el papel de la Rede Globo, como midia massiva, de carácter comercial, satisfaciendo, de cierta forma, la tarea de revitalizar aspectos folclóricos, entendido como los traçosarraigados, según la emisora, a la cultura y la imagen del hombre del campo.O presente artigo apresenta resultados de pesquisa realizada sobre a imagem do homem do campo, construída pelo programa televisivo Globo Rural, da Rede Globo de televisão. Trata-se de parte da pesquisa intitulada “O Rural na Televisão: Uma análise do discurso rural construído pelo programa televisivo Globo Rural", do projeto mais amplo denominado Linguagens e discursos Especializados na Comunicação. Verificou-se que a tradição brasileira - representada pelos universos do caipira e do sertanejo - e a modernidade tecnológica e científica aplicada ao campo se mesclam na composição de um programa televisivo que atende ao mesmo tempo o público rural e o urbano, criando a representação simbólica desta "moderna" cultura do campo. Caracteriza-se como uma pesquisa qualitativa, em que a leitura dos dados levantados como corpus para a pesquisa, foi subsidiada por elementos da análise crítica do discurso. Refletimos sobre o papel da Rede Globo, como mídia massiva, de caráter comercial, cumprindo, de certa forma, a tarefa de revitalizar aspectos folclóricos, entendidos como traços arraigados, segundo a emissora, à cultura e à imagem do homem campo.ABEC2005-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/4510.30962/ec.45E-Compós; Vol. 3 (2005)E-Compós; Vol. 3 (2005)E-Compós; v. 3 (2005)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/45/45Gonçalves, Elizabeth Moraesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-24T05:31:25Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/45Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2019-07-24T05:31:25E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O Folclore na mídia de massa: Globo Rural e aspectos folclóricos do homem do campo
title O Folclore na mídia de massa: Globo Rural e aspectos folclóricos do homem do campo
spellingShingle O Folclore na mídia de massa: Globo Rural e aspectos folclóricos do homem do campo
Gonçalves, Elizabeth Moraes
Comunicação
Linguagem
Discurso
Rural
Folkcomunicação
title_short O Folclore na mídia de massa: Globo Rural e aspectos folclóricos do homem do campo
title_full O Folclore na mídia de massa: Globo Rural e aspectos folclóricos do homem do campo
title_fullStr O Folclore na mídia de massa: Globo Rural e aspectos folclóricos do homem do campo
title_full_unstemmed O Folclore na mídia de massa: Globo Rural e aspectos folclóricos do homem do campo
title_sort O Folclore na mídia de massa: Globo Rural e aspectos folclóricos do homem do campo
author Gonçalves, Elizabeth Moraes
author_facet Gonçalves, Elizabeth Moraes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Elizabeth Moraes
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação
Linguagem
Discurso
Rural
Folkcomunicação
topic Comunicação
Linguagem
Discurso
Rural
Folkcomunicação
description This article presents results carried out through research of the image of the man of the field, constructed by the televising program Globo Rural, of the Rede Globo television. It is about a part of the research intitled "Agricultural in the Television: An analysis of the agricultural speech constructed by the televising program Globo Rural", part of the broader project called Languages and speeches Specialized in the Communication. It was verified that Brazilian tradition - represented by the universes of "caipira" and of "sertanejo" - and the technological and scientific modernism applied to the field are mixed in the composition of a televising program that focuses at the same time to the agricultural public and the urban one, creating the symbolic representation of this "modern" culture of the field. It is characterized as a qualitative research, where the reading of the data raised as corpus for the research, was subsidized by elements of the critical analysis of the speech. We reflect on the paper of Rede Globo, as massive media, of commercial character, fulfilling, in a certain way, the task to revitalize folcloric aspects, understood as root traces, according to the broadcaster, to the culture and the image of man of the field
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/45
10.30962/ec.45
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/45
identifier_str_mv 10.30962/ec.45
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/45/45
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 3 (2005)
E-Compós; Vol. 3 (2005)
E-Compós; v. 3 (2005)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045731184967680