Practices of repurposing or violation of archives?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2332 |
Resumo: | How could we approach an archive image without disfiguring it? How could we repurpose it in new films, respecting its opacity and ambiguity? This paper investigates the recurrence of the archives in a certain contemporary documentary practice and the way how some montage choices end up violating them, thus compromising new understandings of the past crystallized in them. As Didi-Huberman suggests, once that the events and temporalities registered in the images will never emerge in full, their repurpose by new directors should be combined with a work of historical imagination, so that they can perceive what remains latent in them. |
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Practices of repurposing or violation of archives?¿Prácticas de reapropiación o violación de archivos?Práticas de ressignificação ou de violação dos arquivos?Imagens de arquivo. Ressignificação. Montagem. História.Imágenes de archivo. Apropiación. Montaje. Historia.Archive images. Repurpose. Montage. HistoryHow could we approach an archive image without disfiguring it? How could we repurpose it in new films, respecting its opacity and ambiguity? This paper investigates the recurrence of the archives in a certain contemporary documentary practice and the way how some montage choices end up violating them, thus compromising new understandings of the past crystallized in them. As Didi-Huberman suggests, once that the events and temporalities registered in the images will never emerge in full, their repurpose by new directors should be combined with a work of historical imagination, so that they can perceive what remains latent in them.¿Cómo acercarnos a un archivo de imagen sin desfigurarlo? ¿Cómo reutilizarlo en nuevas obras, respetando su opacidad y ambigüedad? Este trabajo aborda la recurrencia de los archivos en una determinada producción documental contemporánea y la forma en que determinadas elecciones de edición terminan por violarlos, comprometiendo así la comprensión del pasado que en ellos se registra. Como sugiere Didi-Huberman, dado que los eventos y temporalidades fijados en las imágenes nunca emergerán del todo, su reempleo por nuevos directores debe combinarse con un trabajo de imaginación histórica que les permita vislumbrar lo que en ellas queda latente.Como podemos nos aproximar de um arquivo imagético sem desfigurá-lo? Como reempregá-lo em novas obras, respeitando sua opacidade e ambiguidade? Este trabalho aborda a recorrência dos arquivos em certa produção documentária contemporânea e o modo como determinadas escolhas de montagem terminam por violentá-los, comprometendo assim novos entendimentos do passado neles registrado. Como sugere Didi-Huberman, uma vez que os eventos e temporalidades fixados nas imagens jamais despontarão integralmente, sua reutilização por novos diretores deve ser conjugada com um trabalho de imaginação histórica que lhes possibilite entrever o que nelas permanece latente.ABEC2021-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/233210.30962/ec.2332E-Compós; Vol. 24 (2021): E-compós 2021E-Compós; Vol. 24 (2021): E-compós 2021E-Compós; v. 24 (2021): E-compós 20211808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2332/2042Copyright (c) 2021 Laecio Ricardo de Aquino Rodrigueshttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Aquino Rodrigues, Laecio Ricardo2023-11-06T18:47:56Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2332Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T18:47:56E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
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