Cosmopoéticas del espectador salvaje

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Marcelo Rodrigues Souza
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501
Resumo: Based on the analysis of the cinematographic forms of reconstituting history in Serras da desordem, Corumbiara and Taego Ãwa, I identify the importance of the figure of indigenous spectators for understanding the images that the films create and mobilize. I argue that the effective, virtual or spectral reverse-shot of indigenous spectators constitutes a discursive device operating in the films and in the relationships they establish with the archive of history. The device of the savage spectator triggers what I call anarchivic montage, disturbing the arrangement of the historical archive produced by the violence of genocide and suggesting possibilities of creating a common world.
id USP-12_7dc3f30e3bfa5e25750eaa1bba44b985
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/160501
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling Cosmopoéticas del espectador salvajeCosmopoéticas do espectador selvagemCosmopoetics of the savage spectatorcinemahistóriagenocídios indígenasarquivomontagemcinehistoriagenocidios indigenasarchivomontajefilmhistoryindigenous genocidesarchivemontageBased on the analysis of the cinematographic forms of reconstituting history in Serras da desordem, Corumbiara and Taego Ãwa, I identify the importance of the figure of indigenous spectators for understanding the images that the films create and mobilize. I argue that the effective, virtual or spectral reverse-shot of indigenous spectators constitutes a discursive device operating in the films and in the relationships they establish with the archive of history. The device of the savage spectator triggers what I call anarchivic montage, disturbing the arrangement of the historical archive produced by the violence of genocide and suggesting possibilities of creating a common world.Basado en el análisis de las formas cinematográficas de reconstrucción de la historia en Serras da desordem, Corumbiara y Taego Ãwa, identifico la importancia de la figura de los espectadores indígenas para la comprensión de las imágenes que las películas crean y ponen en movimiento. Sostengo que el contracampo efectivo, virtual o espectral de los espectadores indígenas constituye una figura discursiva operativa en las películas y en las relaciones que establecen con el archivo de la historia. La figura del espectador salvaje desata lo que yo llamo montaje anarquívico, perturbando el orden del archivo histórico producido por la violencia del genocidio e insinuando posibilidades para la creación de un mundo común.Com base na análise das formas cinematográficas de reconstituição da história em Serras da desordem, Corumbiara e Taego Ãwa, identifico a importância da figura dos espectadores indígenas para a compreensão das imagens que os filmes criam e mobilizam. Argumento que o contracampo efetivo, virtual ou espectral dos espectadores indígenas constitui uma figura discursiva operante nos filmes e nas relações que estabelecem com o arquivo da história. A figura do espectador selvagem desencadeia o que denomino montagem anarquívica, perturbando o ordenamento do arquivo histórico produzido pela violência do genocídio e insinuando possibilidades de criação de um mundo comum.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/16050110.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160501Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção (I); 110-129Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção; 110-1292316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501/160492https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501/161442https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501/161044Copyright (c) 2020 Marcelo Rodrigues Souza Ribeirohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Marcelo Rodrigues Souza2020-06-26T20:42:49Zoai:revistas.usp.br:article/160501Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2020-06-26T20:42:49Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cosmopoéticas del espectador salvaje
Cosmopoéticas do espectador selvagem
Cosmopoetics of the savage spectator
title Cosmopoéticas del espectador salvaje
spellingShingle Cosmopoéticas del espectador salvaje
Ribeiro, Marcelo Rodrigues Souza
cinema
história
genocídios indígenas
arquivo
montagem
cine
historia
genocidios indigenas
archivo
montaje
film
history
indigenous genocides
archive
montage
title_short Cosmopoéticas del espectador salvaje
title_full Cosmopoéticas del espectador salvaje
title_fullStr Cosmopoéticas del espectador salvaje
title_full_unstemmed Cosmopoéticas del espectador salvaje
title_sort Cosmopoéticas del espectador salvaje
author Ribeiro, Marcelo Rodrigues Souza
author_facet Ribeiro, Marcelo Rodrigues Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Marcelo Rodrigues Souza
dc.subject.por.fl_str_mv cinema
história
genocídios indígenas
arquivo
montagem
cine
historia
genocidios indigenas
archivo
montaje
film
history
indigenous genocides
archive
montage
topic cinema
história
genocídios indígenas
arquivo
montagem
cine
historia
genocidios indigenas
archivo
montaje
film
history
indigenous genocides
archive
montage
description Based on the analysis of the cinematographic forms of reconstituting history in Serras da desordem, Corumbiara and Taego Ãwa, I identify the importance of the figure of indigenous spectators for understanding the images that the films create and mobilize. I argue that the effective, virtual or spectral reverse-shot of indigenous spectators constitutes a discursive device operating in the films and in the relationships they establish with the archive of history. The device of the savage spectator triggers what I call anarchivic montage, disturbing the arrangement of the historical archive produced by the violence of genocide and suggesting possibilities of creating a common world.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501
10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160501
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.160501
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501/160492
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501/161442
https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/160501/161044
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Marcelo Rodrigues Souza Ribeiro
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Marcelo Rodrigues Souza Ribeiro
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; Vol. 47 No. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção (I); 110-129
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; v. 47 n. 53 (2020): Cinema brasileiro contemporâneo: política, estética e invenção; 110-129
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713788310454272