Is man’s place in the kitchen? Discursive negotiations of masculinities in GNT culinary programs

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casadei, Eliza Bachega
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Scabin, Nara Lya Cabral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2347
Resumo: The aim of this article is to analyze the ways in which men have become protagonists in television culinary shows, giving visibility to discourses about masculinities. On a dialogical discursive approach, we examined four programs presented by men in GNT broadcaster grid in the first half of 2020: Que Marravilha!, Perto do Fogo, Que Seja Doce and Tempero de Família. From the analysis, it is possible to perceive that the legitimation of the appearance of men in culinary programs does not happen without a constant negotiation with the assumptions of hegemonic masculinity, in discursive articulations and convocations for consumption that weave new social practices into old circulating discourses.
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spelling Is man’s place in the kitchen? Discursive negotiations of masculinities in GNT culinary programs¿Está el lugar del hombre en la cocina? Negociaciones discursivas de masculinidades en programas culinarios de GNTLugar de homem é na cozinha? Negociações discursivas das masculinidades em programas culinários do GNTMasculinidadesCulináriaDiscursosComunicação audiovisualConsumoMasculinidadesCocinaDiscursosComunicación audiovisualConsumoMasculinitiesCulinaryDiscoursesAudiovisual communicationConsumptionThe aim of this article is to analyze the ways in which men have become protagonists in television culinary shows, giving visibility to discourses about masculinities. On a dialogical discursive approach, we examined four programs presented by men in GNT broadcaster grid in the first half of 2020: Que Marravilha!, Perto do Fogo, Que Seja Doce and Tempero de Família. From the analysis, it is possible to perceive that the legitimation of the appearance of men in culinary programs does not happen without a constant negotiation with the assumptions of hegemonic masculinity, in discursive articulations and convocations for consumption that weave new social practices into old circulating discourses.El objetivo del artículo es analizar las formas en que los hombres comienzan a protagonizar programas culinarios televisivos, visibilizando discursos sobre masculinidades. En una perspectiva dialógica del discurso, examinamos cuatro programas presentados por hombres que estaban en la red GNT en el primer semestre de 2020: Que Marravilha!, Perto do Fogo, Que Seja Doce y Tempero de Família. Del análisis se desprende que la legitimación de la aparición de los hombres en los programas culinarios no se da sin una negociación con los supuestos de masculinidad hegemónica, en articulaciones discursivas y llamados al consumo que entretejen nuevas prácticas sociales en viejos discursos circulantes.O objetivo deste artigo é analisar as formas a partir das quais homens passam a protagonizar programas culinários televisivos, visibilizando discursos sobre masculinidades. Em uma perspectiva dialógica do discurso, examinamos quatro programas apresentados por homens que constavam da grade da GNT no primeiro semestre de 2020: Que Marravilha!, Perto do Fogo, Que Seja Doce e Tempero de Família. A partir da análise, é possível perceber que a legitimação da aparição de homens em programas culinários não acontece sem uma negociação com os pressupostos da masculinidade hegemônica, em articulações discursivas e convocações ao consumo que urdem novas práticas sociais a antigos discursos circulantes.ABEC2022-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/234710.30962/ec.2347E-Compós; Vol. 25 (2022): E-Compós 2022E-Compós; Vol. 25 (2022): E-Compós 2022E-Compós; v. 25 (2022): E-Compós 20221808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2347/2069Copyright (c) 2021 Eliza Bachega Casadei, Nara Lya Cabral Scabinhttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCasadei, Eliza BachegaScabin, Nara Lya Cabral2022-12-20T13:14:37Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/2347Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2022-12-20T13:14:37E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
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