Infiltrations and permanence of the cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Lima, Érico Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: E-Compós
Texto Completo: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1046
Resumo: This article establishes relationships between Jonas Mekas films (like “Paradise not yet lost”, “Notes for Jerome”, “Walden”) and “Rolls”, by Ivo Lopes, and “Supermemórias”, by Danilo Carvalho, trying to create connections and to update a proposition that before being just a defense of the cinema as a place of retaining fragments of life is a defense of cinema itself. Approaching cinemas, the fragments themselves, transits arise from a movie over the other and so comes the permanence of cinema itself. For this, we take the thesis of survival, as a theoretical framework from Didi-Huberman.
id ANPPC-1_ccf7c333cc1cff6753f5da3b70b174c3
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1046
network_acronym_str ANPPC-1
network_name_str E-Compós
repository_id_str
spelling Infiltrations and permanence of the cinemaInfiltraciones y permanencias en el cineInfiltrações e permanências do cinemaJonas MekasMemóriaPelículasCinema Contemporâneo.This article establishes relationships between Jonas Mekas films (like “Paradise not yet lost”, “Notes for Jerome”, “Walden”) and “Rolls”, by Ivo Lopes, and “Supermemórias”, by Danilo Carvalho, trying to create connections and to update a proposition that before being just a defense of the cinema as a place of retaining fragments of life is a defense of cinema itself. Approaching cinemas, the fragments themselves, transits arise from a movie over the other and so comes the permanence of cinema itself. For this, we take the thesis of survival, as a theoretical framework from Didi-Huberman.El artículo establece relaciones entre las películas Jonas Mekas, notablemente em "Reminiscencias de un viaje a Lituania", "Walden", "Lost, Lost, Lost" y "Rollos", de Ivo Lopes, y “Supermemórias”, de Danilo Carvalho, tratando de crear conexiones y una proposición que antes de ser sólo una defensa del cine como un lugar para retener fragmentos de la vida, hace la defensa del cine. Al acercar esos cines, ellos todos hechos de pequeños fragmentos, lo que surge son los tránsitos de una película sobre la otra y la permanencia del cine mismo. En efecto, adopta la tesis de la supervivencia de las imágenes como un marco teórico, en los termos de Didi-Huberman.O artigo estabelece relações entre filmes de Jonas Mekas, notadamente em “Reminiscência de uma Viagem à Lituânia” e “Walden”, “Lost, Lost, Lost” e os “Rolos”, de Ivo Lopes, e “Supermemórias”, de Danilo Carvalho, tentando criar conexões e atualizações de uma proposição que antes de ser apenas uma defesa do cinema como lugar de retenção de fragmentos da vida, faz a própria defesa do cinema. Ao aproximar cinemas, eles todos feitos de pequenos fragmentos, o que surge são trânsitos de um filme sobre o outro e a permanência do próprio cinema. Para tal, toma a tese da sobrevivência das imagens como fundamento teórico, nos termos elaborados por Didi-Huberman.ABEC2014-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/104610.30962/ec.1046E-Compós; Vol. 17 No. 2 (2014)E-Compós; Vol. 17 Núm. 2 (2014)E-Compós; v. 17 n. 2 (2014)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1046/775Bezerra Furtado, Sylvia BeatrizLima, Érico Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T20:39:36Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1046Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T20:39:36E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Infiltrations and permanence of the cinema
Infiltraciones y permanencias en el cine
Infiltrações e permanências do cinema
title Infiltrations and permanence of the cinema
spellingShingle Infiltrations and permanence of the cinema
Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz
Jonas Mekas
Memória
Películas
Cinema Contemporâneo.
title_short Infiltrations and permanence of the cinema
title_full Infiltrations and permanence of the cinema
title_fullStr Infiltrations and permanence of the cinema
title_full_unstemmed Infiltrations and permanence of the cinema
title_sort Infiltrations and permanence of the cinema
author Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz
author_facet Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz
Lima, Érico Araújo
author_role author
author2 Lima, Érico Araújo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz
Lima, Érico Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Jonas Mekas
Memória
Películas
Cinema Contemporâneo.
topic Jonas Mekas
Memória
Películas
Cinema Contemporâneo.
description This article establishes relationships between Jonas Mekas films (like “Paradise not yet lost”, “Notes for Jerome”, “Walden”) and “Rolls”, by Ivo Lopes, and “Supermemórias”, by Danilo Carvalho, trying to create connections and to update a proposition that before being just a defense of the cinema as a place of retaining fragments of life is a defense of cinema itself. Approaching cinemas, the fragments themselves, transits arise from a movie over the other and so comes the permanence of cinema itself. For this, we take the thesis of survival, as a theoretical framework from Didi-Huberman.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1046
10.30962/ec.1046
url https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1046
identifier_str_mv 10.30962/ec.1046
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1046/775
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv E-Compós; Vol. 17 No. 2 (2014)
E-Compós; Vol. 17 Núm. 2 (2014)
E-Compós; v. 17 n. 2 (2014)
1808-2599
reponame:E-Compós
instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron:ANPPC
instname_str Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
instacron_str ANPPC
institution ANPPC
reponame_str E-Compós
collection E-Compós
repository.name.fl_str_mv E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
repository.mail.fl_str_mv revistaecompos@gmail.com
_version_ 1798045729821818880