Infiltrations and permanence of the cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | E-Compós |
Texto Completo: | https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1046 |
Resumo: | This article establishes relationships between Jonas Mekas films (like “Paradise not yet lost”, “Notes for Jerome”, “Walden”) and “Rolls”, by Ivo Lopes, and “Supermemórias”, by Danilo Carvalho, trying to create connections and to update a proposition that before being just a defense of the cinema as a place of retaining fragments of life is a defense of cinema itself. Approaching cinemas, the fragments themselves, transits arise from a movie over the other and so comes the permanence of cinema itself. For this, we take the thesis of survival, as a theoretical framework from Didi-Huberman. |
id |
ANPPC-1_ccf7c333cc1cff6753f5da3b70b174c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1046 |
network_acronym_str |
ANPPC-1 |
network_name_str |
E-Compós |
repository_id_str |
|
spelling |
Infiltrations and permanence of the cinemaInfiltraciones y permanencias en el cineInfiltrações e permanências do cinemaJonas MekasMemóriaPelículasCinema Contemporâneo.This article establishes relationships between Jonas Mekas films (like “Paradise not yet lost”, “Notes for Jerome”, “Walden”) and “Rolls”, by Ivo Lopes, and “Supermemórias”, by Danilo Carvalho, trying to create connections and to update a proposition that before being just a defense of the cinema as a place of retaining fragments of life is a defense of cinema itself. Approaching cinemas, the fragments themselves, transits arise from a movie over the other and so comes the permanence of cinema itself. For this, we take the thesis of survival, as a theoretical framework from Didi-Huberman.El artículo establece relaciones entre las películas Jonas Mekas, notablemente em "Reminiscencias de un viaje a Lituania", "Walden", "Lost, Lost, Lost" y "Rollos", de Ivo Lopes, y “Supermemórias”, de Danilo Carvalho, tratando de crear conexiones y una proposición que antes de ser sólo una defensa del cine como un lugar para retener fragmentos de la vida, hace la defensa del cine. Al acercar esos cines, ellos todos hechos de pequeños fragmentos, lo que surge son los tránsitos de una película sobre la otra y la permanencia del cine mismo. En efecto, adopta la tesis de la supervivencia de las imágenes como un marco teórico, en los termos de Didi-Huberman.O artigo estabelece relações entre filmes de Jonas Mekas, notadamente em “Reminiscência de uma Viagem à Lituânia” e “Walden”, “Lost, Lost, Lost” e os “Rolos”, de Ivo Lopes, e “Supermemórias”, de Danilo Carvalho, tentando criar conexões e atualizações de uma proposição que antes de ser apenas uma defesa do cinema como lugar de retenção de fragmentos da vida, faz a própria defesa do cinema. Ao aproximar cinemas, eles todos feitos de pequenos fragmentos, o que surge são trânsitos de um filme sobre o outro e a permanência do próprio cinema. Para tal, toma a tese da sobrevivência das imagens como fundamento teórico, nos termos elaborados por Didi-Huberman.ABEC2014-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/104610.30962/ec.1046E-Compós; Vol. 17 No. 2 (2014)E-Compós; Vol. 17 Núm. 2 (2014)E-Compós; v. 17 n. 2 (2014)1808-2599reponame:E-Compósinstname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãoinstacron:ANPPCporhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1046/775Bezerra Furtado, Sylvia BeatrizLima, Érico Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-06T20:39:36Zoai:ojs.www.e-compos.org.br:article/1046Revistahttps://www.e-compos.org.br/e-compos/PUBhttps://www.e-compos.org.br/e-compos/oairevistaecompos@gmail.com1808-25991808-2599opendoar:2023-11-06T20:39:36E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Infiltrations and permanence of the cinema Infiltraciones y permanencias en el cine Infiltrações e permanências do cinema |
title |
Infiltrations and permanence of the cinema |
spellingShingle |
Infiltrations and permanence of the cinema Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz Jonas Mekas Memória Películas Cinema Contemporâneo. |
title_short |
Infiltrations and permanence of the cinema |
title_full |
Infiltrations and permanence of the cinema |
title_fullStr |
Infiltrations and permanence of the cinema |
title_full_unstemmed |
Infiltrations and permanence of the cinema |
title_sort |
Infiltrations and permanence of the cinema |
author |
Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz |
author_facet |
Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz Lima, Érico Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Érico Araújo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezerra Furtado, Sylvia Beatriz Lima, Érico Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jonas Mekas Memória Películas Cinema Contemporâneo. |
topic |
Jonas Mekas Memória Películas Cinema Contemporâneo. |
description |
This article establishes relationships between Jonas Mekas films (like “Paradise not yet lost”, “Notes for Jerome”, “Walden”) and “Rolls”, by Ivo Lopes, and “Supermemórias”, by Danilo Carvalho, trying to create connections and to update a proposition that before being just a defense of the cinema as a place of retaining fragments of life is a defense of cinema itself. Approaching cinemas, the fragments themselves, transits arise from a movie over the other and so comes the permanence of cinema itself. For this, we take the thesis of survival, as a theoretical framework from Didi-Huberman. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1046 10.30962/ec.1046 |
url |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1046 |
identifier_str_mv |
10.30962/ec.1046 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1046/775 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
E-Compós; Vol. 17 No. 2 (2014) E-Compós; Vol. 17 Núm. 2 (2014) E-Compós; v. 17 n. 2 (2014) 1808-2599 reponame:E-Compós instname:Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação instacron:ANPPC |
instname_str |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
instacron_str |
ANPPC |
institution |
ANPPC |
reponame_str |
E-Compós |
collection |
E-Compós |
repository.name.fl_str_mv |
E-Compós - Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaecompos@gmail.com |
_version_ |
1798045729821818880 |