Grapes, wine and cultural identity at Serra Gaúcha (RS, Brazil)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lavandoski, Joice
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Tonini, Hernanda, Barretto, Margarita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
Texto Completo: https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/529
Resumo: The article aims to understand the relevance of wine production at Serra Gaúcha region (Rio Grande State, Brazil) and unveil the role played by grapes and wine for XIXth century Italian migrants as for their contemporary descendents. A research was conducted at Vale dos Vinhedos (Vineyards Valley),(RS, Brazil), where a strong relation between wine and tourism exists. Bibliographical research, oral history and semi- structured interviews permitted the construction of a collective subject discourse. As a result it was revealed that wine production was important at first for subsistence and also a way to promote economic growth; at present, grapes and wine are cultural identity markers with which community members present themselves to tourist and visitors. It is a case study without intention of generalizing for other wine regions in Brazil and brings a new approach to tourism and heritage relations.
id ANPPGT-1_f3722ffa027e461c2058177e5f2e524a
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/529
network_acronym_str ANPPGT-1
network_name_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository_id_str
spelling Grapes, wine and cultural identity at Serra Gaúcha (RS, Brazil)Uva, vino e identidad cultural en la Serra Gaúcha (RS, Brasil)UVA, VINHO E IDENTIDADE CULTURAL NA SERRA GAÚCHA (RS, BRASIL)Wine TourismHeritageWineCultural IdentityCollective Memory.EnoturismoPatrimonioVinoIdentidad CulturalMemoria colectiva.EnoturismoPatrimônioVinhoIdentidade culturalMemória coletiva.The article aims to understand the relevance of wine production at Serra Gaúcha region (Rio Grande State, Brazil) and unveil the role played by grapes and wine for XIXth century Italian migrants as for their contemporary descendents. A research was conducted at Vale dos Vinhedos (Vineyards Valley),(RS, Brazil), where a strong relation between wine and tourism exists. Bibliographical research, oral history and semi- structured interviews permitted the construction of a collective subject discourse. As a result it was revealed that wine production was important at first for subsistence and also a way to promote economic growth; at present, grapes and wine are cultural identity markers with which community members present themselves to tourist and visitors. It is a case study without intention of generalizing for other wine regions in Brazil and brings a new approach to tourism and heritage relations.El artículo tiene como objetivo comprender la relevancia de la vitivinicultura en la Serra Gaúcha (Estado de Rio Grande do Sul, Brasil) y desvendar la función de la uva y el vino para los inmigrantes italianos del siglo XIX y para sus descendientes contemporáneos. Se realizó una investigación en el Vale dos Vinhedos (RS, Brasil), lugar donde hay una fuerte relación entre vino y turismo. A partir de material bibliográfico, de história oral y de entrevistas semi-estructuradas se elaboró un discurso del sujeto colectivo. La investigación reveló que la vitivinicultura fue importante para mantener a las familias inmigrantes y también una forma de desarrollo y de propiciar el crecimiento económico de la región; actualmente la uva y el vino son elementos culturales con los que la comunidad se identifica frente a turistas y visitantes. Es un estudio de caso que no tiene la pretensión de generalización para otras regiones vitivinícolas de Brasil y traer un nuevo aporte a las relaciones entre turismo y patrimonio cultural.O artigo objetiva compreender a relevância da vitivinicultura na Serra Gaúcha (Estado de Rio Grande do Sul, Brasil) edesvendara função da uva e dovinho para os imigrantes italianos no século XIX e para os descendentes contemporâneos. Foi realizada uma pesquisa no Vale dos Vinhedos (RS, Brasil), lugar onde há uma ligação entre o vinho e o turismo. A partir de material bibliográfico, de história oral e de entrevistas semiestruturadas elaborou-se um discurso do sujeito coletivo. A pesquisa revelou que a vitivinicultura foi um importante meio de sustento das famílias de imigrantes italianos e também uma maneira de desenvolver e promover o crescimento econômico da região e, que na atualidade, a uva e o vinho são elementos de identificação cultural da comunidade perante turistas e visitantes. Trata-se de um estudo de caso sem pretensão de generalização para outras regiões vitivinícolas do Brasil e traz um novo aporte às relações entre turismo e patrimônio cultural.Anptur2012-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedEvaluado por paresAvaliado por paresapplication/pdfhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/52910.7784/rbtur.v6i2.529Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 6 No. 2 (2012): May/August; 216-232Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 6 Núm. 2 (2012): Mayo/Agosto; 216-232Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 6 n. 2 (2012): maio/agosto; 216-2321982-6125reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinstname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)instacron:ANPPGTporhttps://rbtur.org.br/rbtur/article/view/529/568Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLavandoski, JoiceTonini, HernandaBarretto, Margarita2020-06-02T01:20:54Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/529Revistahttps://rbtur.org.br/rbturONGhttps://rbtur.org.br/rbtur/oai||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br1982-61251982-6125opendoar:2020-06-02T01:20:54Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)false
dc.title.none.fl_str_mv Grapes, wine and cultural identity at Serra Gaúcha (RS, Brazil)
Uva, vino e identidad cultural en la Serra Gaúcha (RS, Brasil)
UVA, VINHO E IDENTIDADE CULTURAL NA SERRA GAÚCHA (RS, BRASIL)
title Grapes, wine and cultural identity at Serra Gaúcha (RS, Brazil)
spellingShingle Grapes, wine and cultural identity at Serra Gaúcha (RS, Brazil)
Lavandoski, Joice
Wine Tourism
Heritage
Wine
Cultural Identity
Collective Memory.
Enoturismo
Patrimonio
Vino
Identidad Cultural
Memoria colectiva.
Enoturismo
Patrimônio
Vinho
Identidade cultural
Memória coletiva.
title_short Grapes, wine and cultural identity at Serra Gaúcha (RS, Brazil)
title_full Grapes, wine and cultural identity at Serra Gaúcha (RS, Brazil)
title_fullStr Grapes, wine and cultural identity at Serra Gaúcha (RS, Brazil)
title_full_unstemmed Grapes, wine and cultural identity at Serra Gaúcha (RS, Brazil)
title_sort Grapes, wine and cultural identity at Serra Gaúcha (RS, Brazil)
author Lavandoski, Joice
author_facet Lavandoski, Joice
Tonini, Hernanda
Barretto, Margarita
author_role author
author2 Tonini, Hernanda
Barretto, Margarita
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lavandoski, Joice
Tonini, Hernanda
Barretto, Margarita
dc.subject.por.fl_str_mv Wine Tourism
Heritage
Wine
Cultural Identity
Collective Memory.
Enoturismo
Patrimonio
Vino
Identidad Cultural
Memoria colectiva.
Enoturismo
Patrimônio
Vinho
Identidade cultural
Memória coletiva.
topic Wine Tourism
Heritage
Wine
Cultural Identity
Collective Memory.
Enoturismo
Patrimonio
Vino
Identidad Cultural
Memoria colectiva.
Enoturismo
Patrimônio
Vinho
Identidade cultural
Memória coletiva.
description The article aims to understand the relevance of wine production at Serra Gaúcha region (Rio Grande State, Brazil) and unveil the role played by grapes and wine for XIXth century Italian migrants as for their contemporary descendents. A research was conducted at Vale dos Vinhedos (Vineyards Valley),(RS, Brazil), where a strong relation between wine and tourism exists. Bibliographical research, oral history and semi- structured interviews permitted the construction of a collective subject discourse. As a result it was revealed that wine production was important at first for subsistence and also a way to promote economic growth; at present, grapes and wine are cultural identity markers with which community members present themselves to tourist and visitors. It is a case study without intention of generalizing for other wine regions in Brazil and brings a new approach to tourism and heritage relations.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Evaluado por pares
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/529
10.7784/rbtur.v6i2.529
url https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/529
identifier_str_mv 10.7784/rbtur.v6i2.529
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbtur.org.br/rbtur/article/view/529/568
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Anptur
publisher.none.fl_str_mv Anptur
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 6 No. 2 (2012): May/August; 216-232
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; Vol. 6 Núm. 2 (2012): Mayo/Agosto; 216-232
Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo; v. 6 n. 2 (2012): maio/agosto; 216-232
1982-6125
reponame:Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
instname:Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron:ANPPGT
instname_str Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
instacron_str ANPPGT
institution ANPPGT
reponame_str Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
collection Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Turismo (ANPTUR)
repository.mail.fl_str_mv ||edrbtur@gmail.com|| glauber.santos@usp.br
_version_ 1797675687707934720