A consciência histórica e a didática da história no Canadá

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Popa, Nathalie
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista história hoje
Texto Completo: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/769
Resumo: The current Canadian debate on historical consciousness in history education takes place against the backdrop of larger contemporary changes reshaping how people engage with the past and understand history. According to Seixas (2012b), historians, educators, and school teachers in our post-progressive age are thus faced with a problem, which has both epistemological and ontological dimensions: How do we know the past, and how do we position ourselves in historical time? Though many in the field of history education have turned their attention to the notion of historical consciousness, the published literature on the topic generally lacks cohesiveness. In this article, I seek to bring together theoretical and empirical studies of historical consciousness, and offer a critical review of the literature. First, I discuss the intellectual and social context surrounding the study of historical consciousness. Second, I present various attempts to define, study, and justify the concept. As such, this article makes a case for furthering theoretical and empirical explorations of historical consciousness, as well as its potential role in debates on history in Canadian schools and society.
id ANPUH-2_ab52a0d8349d9be6781110c2ecacfd70
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/769
network_acronym_str ANPUH-2
network_name_str Revista história hoje
repository_id_str
spelling A consciência histórica e a didática da história no Canadáconsciência históricadidática da históriapensamento históricohistória canadensehistorical consciousnessHistory educationhistorical thinkingCanadian historyThe current Canadian debate on historical consciousness in history education takes place against the backdrop of larger contemporary changes reshaping how people engage with the past and understand history. According to Seixas (2012b), historians, educators, and school teachers in our post-progressive age are thus faced with a problem, which has both epistemological and ontological dimensions: How do we know the past, and how do we position ourselves in historical time? Though many in the field of history education have turned their attention to the notion of historical consciousness, the published literature on the topic generally lacks cohesiveness. In this article, I seek to bring together theoretical and empirical studies of historical consciousness, and offer a critical review of the literature. First, I discuss the intellectual and social context surrounding the study of historical consciousness. Second, I present various attempts to define, study, and justify the concept. As such, this article makes a case for furthering theoretical and empirical explorations of historical consciousness, as well as its potential role in debates on history in Canadian schools and society.A atual discussão sobre a consciência histórica no campo do ensino de história no Canadá inscreve-se num contexto intelectual e social particular, marcado por profundas transformações nas relações com o passado e nossa compreensão da história. Com efeito, os historiadores, didáticos e professores de história, aqui como em outros lugares, estão presos há um problema que, conforme Seixas (2012b), é epistemológico (como nós conhecemos o passado?) e ontológico (como nos situamos no tempo enquanto seres dotados de historicidade?). Daí o interesse, realmente presente na didática da história canadense, de melhor compreender a noção de consciência histórica. Contudo, a discussão permanece díspar. Minha intenção, neste artigo, é elaborar um estado dos lugares (dessa produção acadêmica) por meio de uma revisão crítica da literatura. Eu apresentarei uma abordagem sobre o contexto no qual se insere as discussões sobre a consciência histórica e tentarei, em seguida, elaborar um quadro das definições, dos estudos e das justificativas deste conceito. Este artigo advoga pela necessidade crucial de um aprofundamento sobre a questão da consciência histórica, no intuito de que ela possa servir para os debates sobre a história escolar e pública no Canadá.Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil2021-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/76910.20949/rhhj.v10i20.769Revista História Hoje; Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro; 178-202Revista História Hoje; Vol. 10 Núm. 20 (2021): Julho-Dezembro; 178-202Revista História Hoje; v. 10 n. 20 (2021): Julho-Dezembro; 178-2021806-399310.20949/rhhj.v10i20reponame:Revista história hojeinstname:Associação Nacional de História (ANPUH)instacron:ANPUHporhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/769/409Copyright (c) 2021 Wilian Júnior Bonete, Arnaldo Martin Szlachta Juniorhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPopa, Nathalie2023-06-08T19:59:47Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/769Revistahttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/indexONGhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/oairhhjeditor@anpuh.org1806-39931806-3993opendoar:2023-06-08T19:59:47Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)false
dc.title.none.fl_str_mv A consciência histórica e a didática da história no Canadá
title A consciência histórica e a didática da história no Canadá
spellingShingle A consciência histórica e a didática da história no Canadá
Popa, Nathalie
consciência histórica
didática da história
pensamento histórico
história canadense
historical consciousness
History education
historical thinking
Canadian history
title_short A consciência histórica e a didática da história no Canadá
title_full A consciência histórica e a didática da história no Canadá
title_fullStr A consciência histórica e a didática da história no Canadá
title_full_unstemmed A consciência histórica e a didática da história no Canadá
title_sort A consciência histórica e a didática da história no Canadá
author Popa, Nathalie
author_facet Popa, Nathalie
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Popa, Nathalie
dc.subject.por.fl_str_mv consciência histórica
didática da história
pensamento histórico
história canadense
historical consciousness
History education
historical thinking
Canadian history
topic consciência histórica
didática da história
pensamento histórico
história canadense
historical consciousness
History education
historical thinking
Canadian history
description The current Canadian debate on historical consciousness in history education takes place against the backdrop of larger contemporary changes reshaping how people engage with the past and understand history. According to Seixas (2012b), historians, educators, and school teachers in our post-progressive age are thus faced with a problem, which has both epistemological and ontological dimensions: How do we know the past, and how do we position ourselves in historical time? Though many in the field of history education have turned their attention to the notion of historical consciousness, the published literature on the topic generally lacks cohesiveness. In this article, I seek to bring together theoretical and empirical studies of historical consciousness, and offer a critical review of the literature. First, I discuss the intellectual and social context surrounding the study of historical consciousness. Second, I present various attempts to define, study, and justify the concept. As such, this article makes a case for furthering theoretical and empirical explorations of historical consciousness, as well as its potential role in debates on history in Canadian schools and society.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/769
10.20949/rhhj.v10i20.769
url https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/769
identifier_str_mv 10.20949/rhhj.v10i20.769
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/769/409
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Wilian Júnior Bonete, Arnaldo Martin Szlachta Junior
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Wilian Júnior Bonete, Arnaldo Martin Szlachta Junior
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil
dc.source.none.fl_str_mv Revista História Hoje; Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro; 178-202
Revista História Hoje; Vol. 10 Núm. 20 (2021): Julho-Dezembro; 178-202
Revista História Hoje; v. 10 n. 20 (2021): Julho-Dezembro; 178-202
1806-3993
10.20949/rhhj.v10i20
reponame:Revista história hoje
instname:Associação Nacional de História (ANPUH)
instacron:ANPUH
instname_str Associação Nacional de História (ANPUH)
instacron_str ANPUH
institution ANPUH
reponame_str Revista história hoje
collection Revista história hoje
repository.name.fl_str_mv Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)
repository.mail.fl_str_mv rhhjeditor@anpuh.org
_version_ 1798315287676715008