A consciência histórica e a didática da história no Canadá
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista história hoje |
Texto Completo: | https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/769 |
Resumo: | The current Canadian debate on historical consciousness in history education takes place against the backdrop of larger contemporary changes reshaping how people engage with the past and understand history. According to Seixas (2012b), historians, educators, and school teachers in our post-progressive age are thus faced with a problem, which has both epistemological and ontological dimensions: How do we know the past, and how do we position ourselves in historical time? Though many in the field of history education have turned their attention to the notion of historical consciousness, the published literature on the topic generally lacks cohesiveness. In this article, I seek to bring together theoretical and empirical studies of historical consciousness, and offer a critical review of the literature. First, I discuss the intellectual and social context surrounding the study of historical consciousness. Second, I present various attempts to define, study, and justify the concept. As such, this article makes a case for furthering theoretical and empirical explorations of historical consciousness, as well as its potential role in debates on history in Canadian schools and society. |
id |
ANPUH-2_ab52a0d8349d9be6781110c2ecacfd70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/769 |
network_acronym_str |
ANPUH-2 |
network_name_str |
Revista história hoje |
repository_id_str |
|
spelling |
A consciência histórica e a didática da história no Canadáconsciência históricadidática da históriapensamento históricohistória canadensehistorical consciousnessHistory educationhistorical thinkingCanadian historyThe current Canadian debate on historical consciousness in history education takes place against the backdrop of larger contemporary changes reshaping how people engage with the past and understand history. According to Seixas (2012b), historians, educators, and school teachers in our post-progressive age are thus faced with a problem, which has both epistemological and ontological dimensions: How do we know the past, and how do we position ourselves in historical time? Though many in the field of history education have turned their attention to the notion of historical consciousness, the published literature on the topic generally lacks cohesiveness. In this article, I seek to bring together theoretical and empirical studies of historical consciousness, and offer a critical review of the literature. First, I discuss the intellectual and social context surrounding the study of historical consciousness. Second, I present various attempts to define, study, and justify the concept. As such, this article makes a case for furthering theoretical and empirical explorations of historical consciousness, as well as its potential role in debates on history in Canadian schools and society.A atual discussão sobre a consciência histórica no campo do ensino de história no Canadá inscreve-se num contexto intelectual e social particular, marcado por profundas transformações nas relações com o passado e nossa compreensão da história. Com efeito, os historiadores, didáticos e professores de história, aqui como em outros lugares, estão presos há um problema que, conforme Seixas (2012b), é epistemológico (como nós conhecemos o passado?) e ontológico (como nos situamos no tempo enquanto seres dotados de historicidade?). Daí o interesse, realmente presente na didática da história canadense, de melhor compreender a noção de consciência histórica. Contudo, a discussão permanece díspar. Minha intenção, neste artigo, é elaborar um estado dos lugares (dessa produção acadêmica) por meio de uma revisão crítica da literatura. Eu apresentarei uma abordagem sobre o contexto no qual se insere as discussões sobre a consciência histórica e tentarei, em seguida, elaborar um quadro das definições, dos estudos e das justificativas deste conceito. Este artigo advoga pela necessidade crucial de um aprofundamento sobre a questão da consciência histórica, no intuito de que ela possa servir para os debates sobre a história escolar e pública no Canadá.Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil2021-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/76910.20949/rhhj.v10i20.769Revista História Hoje; Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro; 178-202Revista História Hoje; Vol. 10 Núm. 20 (2021): Julho-Dezembro; 178-202Revista História Hoje; v. 10 n. 20 (2021): Julho-Dezembro; 178-2021806-399310.20949/rhhj.v10i20reponame:Revista história hojeinstname:Associação Nacional de História (ANPUH)instacron:ANPUHporhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/769/409Copyright (c) 2021 Wilian Júnior Bonete, Arnaldo Martin Szlachta Juniorhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPopa, Nathalie2023-06-08T19:59:47Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/769Revistahttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/indexONGhttps://rhhj.anpuh.org/RHHJ/oairhhjeditor@anpuh.org1806-39931806-3993opendoar:2023-06-08T19:59:47Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A consciência histórica e a didática da história no Canadá |
title |
A consciência histórica e a didática da história no Canadá |
spellingShingle |
A consciência histórica e a didática da história no Canadá Popa, Nathalie consciência histórica didática da história pensamento histórico história canadense historical consciousness History education historical thinking Canadian history |
title_short |
A consciência histórica e a didática da história no Canadá |
title_full |
A consciência histórica e a didática da história no Canadá |
title_fullStr |
A consciência histórica e a didática da história no Canadá |
title_full_unstemmed |
A consciência histórica e a didática da história no Canadá |
title_sort |
A consciência histórica e a didática da história no Canadá |
author |
Popa, Nathalie |
author_facet |
Popa, Nathalie |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Popa, Nathalie |
dc.subject.por.fl_str_mv |
consciência histórica didática da história pensamento histórico história canadense historical consciousness History education historical thinking Canadian history |
topic |
consciência histórica didática da história pensamento histórico história canadense historical consciousness History education historical thinking Canadian history |
description |
The current Canadian debate on historical consciousness in history education takes place against the backdrop of larger contemporary changes reshaping how people engage with the past and understand history. According to Seixas (2012b), historians, educators, and school teachers in our post-progressive age are thus faced with a problem, which has both epistemological and ontological dimensions: How do we know the past, and how do we position ourselves in historical time? Though many in the field of history education have turned their attention to the notion of historical consciousness, the published literature on the topic generally lacks cohesiveness. In this article, I seek to bring together theoretical and empirical studies of historical consciousness, and offer a critical review of the literature. First, I discuss the intellectual and social context surrounding the study of historical consciousness. Second, I present various attempts to define, study, and justify the concept. As such, this article makes a case for furthering theoretical and empirical explorations of historical consciousness, as well as its potential role in debates on history in Canadian schools and society. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/769 10.20949/rhhj.v10i20.769 |
url |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/769 |
identifier_str_mv |
10.20949/rhhj.v10i20.769 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/769/409 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Wilian Júnior Bonete, Arnaldo Martin Szlachta Junior http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Wilian Júnior Bonete, Arnaldo Martin Szlachta Junior http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de História - ANPUH-Brasil |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista História Hoje; Vol. 10 No. 20 (2021): Julho-Dezembro; 178-202 Revista História Hoje; Vol. 10 Núm. 20 (2021): Julho-Dezembro; 178-202 Revista História Hoje; v. 10 n. 20 (2021): Julho-Dezembro; 178-202 1806-3993 10.20949/rhhj.v10i20 reponame:Revista história hoje instname:Associação Nacional de História (ANPUH) instacron:ANPUH |
instname_str |
Associação Nacional de História (ANPUH) |
instacron_str |
ANPUH |
institution |
ANPUH |
reponame_str |
Revista história hoje |
collection |
Revista história hoje |
repository.name.fl_str_mv |
Revista história hoje - Associação Nacional de História (ANPUH) |
repository.mail.fl_str_mv |
rhhjeditor@anpuh.org |
_version_ |
1798315287676715008 |